برای پرش به بخش مورد نظر کلیک کنید

 

جرمگیری دندان چیست ؟ جرم گیری لثه چیست ؟ جرم پشت دندان های جلو ؟ جرم دندان چیست ؟

جرمگیری : پیش از آنکه به تعریف جرم گیری بپردازیم جایز است تعریف مختصری از جرم دندان ها داشته باشیم . در واقع جرم ها همان پلاک میکروبی و رسوبات غذایی روی دندان ها میباشد . در صورتی که فرد بهداشت دندان خود را به طور کامل رعایت نکند ، به مرور طی هفته ها و ماه ها این رسوبات نرم کلسیفیه و سخت شده و جرم را تشکیل میدهند . رنگ های رسوب کرده روی دندان ها هم میتواند ناشی از مصرف خوراکی و نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه و استعمال سیگار و قلیان باشد . در واقع جرم گیری دندان یا جرم گیری لثه موجب برداشتن رسوبات و رنگ ها از روی دندان و در مواقع شدید برداشت جرم از زیر لثه میگردد . جرم گیری دندان به دو صورت دستی یا با دستگاه اولتراسونیک انجام میشود .

 

ایمپلنت دندان ، جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته

همه چیز راجع به ایمپلنت دندان را اینــــجا بخوانید

انواع جرم گیری دندان ، انواع روش های جرم گیری دندان ، روش های جرم گیری دندان کدامند ؟

الف) جرم گیری دستی : جرم گیری دستی توسط ابزار هایی با نام کورت انجام میشود که این روش تنها در مواقع وجود جرم ناچیز کاربرد دارد .

ب) ابزار اولتراسونیک : این ابزار با ایجاد لرزش و ریز کردن ذرات آب موجب برداشت جرم از روی دندان ها میگردد و وجود آب مانع گرم شدن قلم و آسیب به دندان میگردد .

ج) جرم گیری با دستگاه  air flow ، روشی نوین در برداشت جرم و رنگ از روی دندان ها : این دستگاه با ترکیب هوا و ذرات بیکربنات سدیم بدون هیچ گونه آسیب رنگ های اضافی را از روی دندان ها  برمی دارد .

د) بروساژ دندان : بروساژ دندان همراه با خمیر پروفیلاکسی موجب صیقلی شدن دندان ها پس از جرم گیری و برداشت رنگ های اضافی از روی دندان ها میگردد . برای بروساژ دندان ها از وسیله ای برس مانند بر روی آنگل دندانپزشکی استفاده میشود و این برس با چرخش روی دندان رنگ های اضافی را پاک میکند .

فواید جرم گیری دندان چیست ؟ فایده ی جرم گیری چیست ؟

وجود جرم دندان و پلاک در طولانی مدت منجر به پوسیدگی دندان ها و ایجاد التهاب و خونریزی لثه و بیماری های پریودنتال میگردد . در صورتی که جرمگیری  دندان ها انجام شود و فرد بهداشت دهانی خود را رعایت کند تا مجددا دندان ها جرم نگیرند علاوه بر رفع التهاب و خونریزی منجر به پیش گیری از پوسیدگی و گاها افزایش زیبایی ، سفید شدن دندان ها و بالا رفتن اعتماد به نفس فرد میگردد . گاها وجود جرم زیاد روی دندان ها موجب بوی بدن دهان و لکه های زرد و سیاه روی دندان موجب از بین رفتن زیبایی لبخند فرد میگردد . لازم است افرادی که مستعد ایجاد جرم روی دندان ها هستند هر 6 ماه یکبار جهت ویزیت و در صورت نیاز جرمگیری مراجعه نمایند .

مضرات جرم گیری چیست ؟ آیا جرم گیری عارضه دارد ؟ عوارض جرم گیری دندان چیست ؟

یک باور غلط در میان عموم مردم وجود دارد که جرم گیری منجر به آسیب به دندان و مینای دندان میگردد . در واقع خطر وجود جرم روی دندان ها و به تبع ایجاد پوسیدگی و بیماری های پریودنتال بسیار بیشتر از مضررات جرم گیری میباشد . همانطور که دارو به بیمار داده میشود نه فرد سالم در صورت وجود جرم انجام جرم گیری الزامی است ولی در صورتی که فرد جرمی روی دندان ها نداشته باشد انجام جرم گیری ضرورتی ندارد . اگر جرم گیری توسط دندانپزشک در مراکز معتبر انجام شود هیچگونه آسیبی به دندان ها وارد نمیشود . تنها ممکن است تا دو روز پس از جرم گیری به علت برداشت رسوبات از روی دندان ها در مواقع استفاده از غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد دندان ها تیر بکشند که با دادن دهانشویه فلوراید و استفاده از مواد غذایی ولرم در دو روز اول پس از جرم گیری این مشکل نیز برطرف میگردد .

حتما بخوانید

لیمنت چیست ؟ کامپوزیت چیست ؟ روش های انجام لمینت و کامپوزیت را  اینــجـا  بخوانید

هزینه جرمگیری دندان چقدر است ؟ قیمت جرمگیری دندان چقدر است ؟ تعرفه جرمگیری دندان ؟

هزینه جرم گیری دندان به روش انجام جرم گیری ( دستی ، ایرفلو ، اولتراسونیک ) و شدت مشکل بیمار بستگی دارد . در صورت وجود جرم های سنگین و زیر لثه ، وجود بیماری های پریودنتال هزینه افزایش می یابد . در موارد شدید بیماری لثه ای انجام دو یا چند مرحله جرم گیری با فواصل دو هفته ای و پیگیری وضعیت بیمار از لحاظ رعایت صحیح بهداشت انجام میگردد .

عکس جرم گیری دندان :

 

تصویر جرمگیری و بروساژ
جرمگیری و بروساژ در مطب vip دکتر بهمن پوراقدم و یلدا بازرگان

جرمگیری دندان چند وقت یکبار انجام میشود ؟ چند وقت یکبار باید جرم گیری کرد ؟

پاسخ به این سوال وابسته به عوامل بسیاری میباشد . به صورت میانگین بیمار مستعد ( وجود ترکیب خاص بزاقی که فرد مستعد ایجاد جرم میگردد و جود سابقه خانوادگی بیماری های لثه ای ) باید 6 ماه یکبار جهت بررسی وضعیت لثه دندان ها و نیاز به جرم گیری مراجعه نموده و در صورت وجود جرم ، جرمگیری انجام گیرد . گاها در بیمارانی که بهداشت دهانی خوبی دارند تنها یکبار جرم گیری انجام میشود و پس از آن با رعایت صحیح بهداشت نیازی به انجام جرم گیری وجود ندارد .

آیا جرم گیری دندان درد دارد ؟ آیا در جرم گیری نیاز به تزریق بیحسی وجود دارد ؟

سوالی که ذهن بسیاری از مراجعه کنندگان وجود دارد این است که آیا واقعا جرمگیری درد دارد ؟؟

تعریف وجود درد و آستانه درد در افراد مختلف متفاوت میباشد . با اطمینان میتوان گفت جرم گیری جزو درمان های بدون درد و بدون نیاز به تزریق بیحسی میباشد . تنها در موارد وجود بیماری های لثه ای که نیاز به برداشت عمیق جرم و پلاک از زیر لثه وجود دارد بیحسی تزریق میگردد که در این شرایط هم بیمار هیچ دردی در حین تزریق بیحسی و پس از آن نخواهد داشت .

بروساژ دندان چیست ؟

پس از جرمگیری دندان از بروساژ برای صاف و صیقلی کردن سطح دندان ها  و برداشت رنگ از روی دندان استفاده میشود . در بروساژ از برس کوچکی که بر روی آنگل دندانپزشکی سوار میشود استفاده میشود و برس با حرکات چرخشی  خمیر مخصوصی که حاوی ذرات ساینده میباشد را روی دندان به حرکت درآورده و منجر به از بین بردن رنگ های سطحی دندان و سفید شدن دندان ها میگردد . در بیمارانی که فقط روی سطح دندان ها رنگ گرفته که این امر  میتواند ناشی از مصرف زیاد چای و قهوه و یا استعمال دخانیات باشد . گاها فقط استفاده از بروساژ بدون استفاده از ابزار آلات جرم گیری برای برداشت رنگ کافی میباشد . البته در این افراد اولویت در استفاده از ایرفلو میباشد .

آیا جرم گیری دندان ها را سفید میکند ؟ سفید شدن دندان با جرم گیری ؟

در واقع جرم گیری ، جرم و رنگ های خارجی روی سطح دندان را از بین میبرد و رنگ اصلی دندان تغییری نمیکند  ولی در بیمارانی که مقدار جرم و رنگ های خارجی زیاد باشد ( در بیمارانی با سابقه استفاده زیاد از چای ، قهوه و استعمال دخانیات ) جرم گیری به همراه بروساژ میتواند موجب تغییر رنگ محسوس  در دندان ها گردد . در غیر این صورت جهت تغییر رنگ دندان نیاز به انجام بلیچینگ وجود دارد . بلیچینگ موجب روشن شدن چند درجه ای رنگ دندان میگردد .

زیباترین لبخند را داشته باشید

طرح لبخند چیست ؟؟ طرح لبخند هالیوودی چگونه است ؟؟ اینــجا بخوانید

جرم گیری دندان با لیزر چیست ؟

در این روش از لیزر برای برداشت جرم و رنگ از روی دندان ها استفاده میشود . البته آنچه در بین عموم به جرم گیری با لیزر معروف هست ، همان انجام بلیچینگ با استفاده از ژل بلیچینگ همراه با تابش نور آبی برای روشن شدن چند درجه ای رنگ دندان میباشد . که در این روش دندانپزشک با گذاشتن ژل بلیچینگ روی دندان ها و قرار دادن محافظ لثه با تاباندن نور آبی روی دندان ها منجر به سفید شدن  رنگ دندان ها میگردد .

روش خانگی جرم گیری دندان ؟ سفید کردن دندان با زردچوبه ، سفید کردن دندان با ذغال ، سفید کردن دندان با نمک ، سفید کردن دندان با پوست انار ؟ سفید کردن دندان ها با جوش شیرین ؟

انجام هیچ یک از این روش ها از لحاظ علمی اثبات شده نمی باشد فقط وجود اسید و ذرات ساینده در این مواد گاها منجر به روشن شدن موقتی دندان ها میگردد . توصیه میگردد بیماران از روش های نا آگاهانه جهت جرم گیری خانگی دندان ها استفاده ننمایند و جهت انجام درمان هایی که با سلامت فرد و زیبایی او در ارتباط است به مراکز معتبر درمانی مراجعه نمایند . زیرا این روش ها علاوه بر آسیب زدن به مینای دندان گاها منجر به ایجاد خطوط و سطوح حل شده اسیدی روی دندان ها میگردد که ممکن است چند روز اول منجر به رضایت ظاهری بیمار گردد ولی در طولانی مدت منجر به رنگ گیری وسیع و شدید دندان ها میگردد . گاها این آسیب ها غیر قابل بازگشت میباشد و در برخی مواقع بیماران باید متحمل هزینه های سنگین درمانی جهت از بین بردن عوارض  این اقدامات نادرست که جایگزین درمانی نه چندان گران قیمت شده است گردند .

سفید بودن دندانها جذابیت شما را دوچندان می کند

راه های سفید کردن دندان کدامند ؟؟ هزینه سفید کردن دندان چقدر است ؟؟ این مطلـــــب را بخوانید

تعداد نظرات : 19
  1. رعنا زکی 1396/09/03 - 10:08

    مطالب بسیار خوبی توو سایت و اینستاش میزاره دوست دارم

  2. جمشید علیزاده 1396/11/14 - 10:57

    جرمگیری زیر لثه هم انجام میدین؟

  3. پویا عقیلی 1397/01/13 - 10:10

    من هر بار که میرم از وسایل یک بار مصرف استفاده میکنن واقعا خیالم راحته از این بابت

  4. الهام قاسمی 1397/02/21 - 23:08

    جرمگیری باعث حساسیت دندونا میشه؟

  5. مصطفی صرام 1397/08/17 - 16:29

    جرمگیری که درد نداره؟

  6. فرخ غلامی 1397/10/02 - 10:39

    خیلی نجیب و البته کار درست بدون درد برام ایمپلنت گذاشت و لمینت

  7. ناشناس 1397/11/22 - 8:45

    زیاد نپسندیدم

  8. ناشناس 1398/03/24 - 10:13

    من یکسال یبار برا جرمگیری دندونام میام مرکز شما بزاقم جرم سازه

  9. فهیمه نیرومندی 1398/10/14 - 22:02

    جرمگیری باعث میشه دندونا خراب شه؟

  10. نغمه 1398/11/01 - 0:12

    سپاس

  11. ahmadzade 1399/02/11 - 18:15

    چکاپ کامل دندونامو در مرکز ایشون انجام دادم و راضی هستم

  12. nadiya najafi 1399/03/19 - 23:28

    بهترین دستگاه برا جرمگیری دندون چیه؟

  13. افشین اسلامی 1399/04/28 - 10:17

    انجام جرمگیری بروساژ و سفید کردن دندونا چقدر زمان میبره ؟

  14. کیانا 1399/09/23 - 15:37

    چهارتا ایمپلنت انجام دادم و ارتودنسی خیلی کارشون خوبه پنجه طلان

  15. روشنک عبدیزدان 1399/11/05 - 12:18

    اصلا کارشونو نپسندیدم.خیلی معمولی بود

  16. فاطمه سادات حسینی 1399/12/10 - 21:00

    جرمگیری در مرکز شما انجام دادم کاملا بدون درد و بدون ایجاد حسایت ،سپاس

  17. امیر تبریزی 1400/03/24 - 9:26

    کارمو بدون درد انجام داد و اقعا می ارزید اینهمه راه از ساری برم مطب ایشون و کارمو انجام بدم

  18. Bahman naderzade 1400/05/24 - 10:45

    بهترین روش برای جرمگیری دندان چیه؟

  19. زهرا سرابی 1400/11/19 - 14:38

    بسیار عالی و آموزنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *