downloadsmoke e1644269247812

تاثیر قلیان بر زیبایی دندان ها

تاثیر قلیان بر زیبایی دندان ها بسیار مخرب و مشهود است .داشتن لبخند زیبا یکی از دغدغه های هر بیماری است که دندان های خود را بنا به دلایل مختلفی از دست داده و یا دندان های شکسته و لب پر دارند. کامپوزیت دندان یک روش مطمئن، عالی و تضمین شده برای برطرف کردن لک و آسیب دیدگی های دندان است که به بیماران این امکان را می دهد تا لبخندی زیبا و به یاد ماندنی داشته باشند.

سیگار کشیدن یک مشکل جدی است که امروزه بشریت با آن مواجه است، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که هر سال ۷ میلیون نفر بر اثر سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند و تنباکو حاوی موادی است که در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است که باعث بسیاری از بیماری های مرگبار مانند سرطان ریه و دیگر بیماری ها می شوند.

با این حال این تنباکو اثراتی دارد که از ریه و سیستم قلبی عروقی فراتر می رود به طوری که تأثیر به شدت مضر و بدی نیز بر دهان، دندان ها و سلامت دارد که پس از شروع سیگار کشیدن به طور مستقیم و سریع ظاهر می شود.

  1. سیگار کشیدن یک مشکل واقعی برای سلامت دهان و دندان افراد است.
  2. ۱۶ درصد افراد سیگاری هیچ گونه مراقبت بهداشتی از دهان و دندان خود ندارند.
  3. 56  درصد افراد سیگاری پول کافی برای انجام درمان های دندان پزشکی مورد نیاز را ندارد.
  4. ۲۳٪ افراد سیگاری هیچ توجهی به علائم دندان درد و مشکلات مربوط به لثه و … نمی کنند و برای ویزیت به مطب دندانپزشکی مراجعه نمی کنند.

 

downloadsmoke 1

آسیب های تنباکو بر سلامت دندان و دندان

نیکوتین بر رنگ دندان ها از نظر پزشکی بزرگترین تاثیر را دارد، چرا که این ماده مضرترین اجزای تنباکو هستند. اما به طور کلی می توان تاثیر قلیان بر دندان های کامپوزیت شده را به شرح زیر خلاصه کرد:

  1. لکه ها: به ویژه دندان های جلویی بالا و پایین که در اثر سیگار کشیدن مداوم به رنگ زرد، قهوه ای و سپس سیاه تغییر رنگ می دهند، این رنگدانه ها با مسواک زدن یا استفاده از شستشوی دندانی بسیار دشوار هستند، برای برداشتن آن ها نیاز به درمان های پیشرفته می باشد.
  2. بوی بد دهان: بوی بد دهان یا آنچه به هالیتوز معروف است یکی دیگر از آثار نیکوتین بر روی دندان ها می باشد.
  3. تورم و التهاب لثه: شکل و حالت مزمنی از لثه که با قرمزی در لثه ها آشکار می شود، که بعد از مدتی خونریزی با آن رخ می دهد و موجب عقب نشینی لثه ها از دندان ها می شود.
  4. لکوپولکیا یک وضعیت پیش سرطانی است که از نظر بالینی در یک لایه سفید نشان داده می شود که ممکن است در سطح کف گونه، زبان یا لثه باشد و نمی توان آن را سنتز کرد که در این صورت باید در اسرع وقت درمان شود.
  5. همه سرطان های دهان، به ویژه سرطان لب: اگرچه سرطان دهان، سرطان های جدی نیستند، اما در مقایسه با سایر سرطان ها به راحتی درمان می شوند، اما البته تشخیص زودهنگام برای درمان مؤثر بهتر است و بهترین راه برای جلوگیری از سرطان دهان و دندان، ترک عوامل به وجود آمدن آن است که مهم ترین آن ها سیگار کشیدن است.
  6. نفهمیدن طعم غذا: نیکوتین می تواند به طور قابل توجهی باعث تغییرات عملکردی در بخش چشایی دهان و احساس طعم دهنده ها می شود، به عبارتی گردش خون کمتر به این تغییرات حس چشایی تبدیل می شود.
  7. شل شدن رباط های دندانی: ممکن است شل شدن رباط های دندان منجر به از دست دادن دندان شود.

دندان ها اعضای مهم صورت هستند، تاثیر زیادی بر زیبایی ظاهر و لبخند دارند. دندان ها و پلاک های زرد می توانند اثرات منفی بر لبخند زیبای فرد داشته باشند که گاهی منجر به ضعف و اعتماد به نفس پایین می شود. بیشتر مردم به خاطر دندان ها و پلاک های زرد یا سیاه نمی خواهند لبخند بزنند یا بخندند. افرادی که همیشه لبخند می زنند و دندان های سفید زیبایی دارند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و این امر تاثیر مثبتی بر وضعیت اجتماعی آنها دارد.

یکی از انواع تاثیر قلیان بر دندان های کامپوزیت شده این است که اکثریت مردم در مقطعی از زندگی خود دچار حفره های دندان می شوند که اگر برای درمان آن ها به موقع اقدام نکنند منجر به پوسیدگی های وسیع تر دندان و در نتیجه عصب کشی می شود و مصرف تنباکو و قلیان ایجاد این پوسیدگی را تسریع می بخشد. به دلیل وجود این حفره های دندانی بیشتر مردم آن ها را با پر کردن دندان ترمیم می کنند.

درمان پر کردن دندان از دو مرحله تشکیل شده است: اول اینکه دندانپزشک شما دندان آلوده را تمیز می کند و تمام بخش های شامل پوسیدگی و آسیب را از بین می برد؛ سپس، دندانپزشک مواد پر کننده دندان را که همان ونیر کامپوزیت ها هستند را از طریق اشعه مخصوص در حفره خالی دندان قرار می دهد.

کامپوزیت دندان یک درمان ایده آل برای رفع مشکلات دندان است زیرا به طور کلی می تواند در یک قرار ملاقات بهترین دندانپزشک تکمیل شود، نسبتاً ارزان است، و عوارض جانبی کمی دارد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد