عکس از آبسه دندان

دندان آبسه چیست؟

دندان آبسه شده یک مجموعه از چرک است. که در نتیجه‌ی عفونت باکتریایی میتواند در قسمتهای مختلف دندان ایجاد شود و بعضی اوقات آبسه‌ی دندان نامیده میشود. باعث درد متوسط ​​تا شدید میشود که بعضی اوقات میتواند تا گوش یا گردن شما نیز گسترش پیدا کند.
بدون درمان، دندان آبسه شده و درمان عفونت لثه‌ای که ایجاد شده، ممکن است به یک وضعیت جدی و تهدیدکننده‌ی زندگی تبدیل شود.

انواع دندان آبسه

آبسه پری آپیکال: این آبسه در نوک ریشه‌ی دندان رخ میدهد.

آبسه پریو دنتال: این نوع آبسه روی لثه در کنار ریشه‌ی دندان رخ میدهد. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف آن گسترش یابد.

آبسه لثه: این آبسه دندان، روی لثه رخ میدهد.

علائم آبسه دندان

گسترش عفونت دندان در سایر نقاط بدن به ندرت رخ میدهد. اما اگر این اتفاق بیفتد، عواقب آن میتواند شدید باشد.
علائم زیر میتوانند نشان دهنده‌ی عفونت دندان در قسمت دیگری از بدن باشند. شخصی که به عفونت دندان مبتلا شده و هریک از این علائم را دارد باید فورأ به پزشک مراجعه کند.

·ورم صورت ، گردن و گونه ها
· درد زبان و دهان
· احساس خارش یا سوزش روی پوست
· حالت تهوع
· استفراغ
· تب
· سردرد شدید
· دو بینی یا از دست دادن بینایی
· افتادگی پلک‌ها
· مشکل تنفسی
· گیجی

درمان دندان آبسه

نوع درمانی که فرد برای عفونت دندان دریافت میکند به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:
· محل اولیه‌ی آبسه
· میزان شیوع عفونت
· میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت

درمانهای احتمالی برای عفونت دندان شامل موارد زیر هستند.

درمان کانال ریشه: ممکن است برای درمان آبسه در اعماق دندان لازم باشد. این روش شامل سوراخ کردن دندان برای از بین بردن چرک انباشته شده و باکتریهای موجود در ریشه است.
سپس دندانپزشک این مکان را با ماده‌ای مانند لاستیک بنام گوتا پرکا پر میکند. پس از بهبودی دندان، آن را با تاج یا پر کردن دائمی ترمیم میکنند تا از عفونتهای بعدی جلوگیری کند.

آپیکواکتومی

بعضی اوقات،RCT برای خلاص شدن از عفونت دندان کافی نیست. در چنین مواردی، دندانپزشک ممکن است روشی بنام آپیکواکتومی یا برداشتن انتهای ریشه را توصیه کند. در این متد ، لثه‌ها را برای از بین بردن انتهای ریشه‌ی دندان به همراه هر نوع بافت آلوده‌ای باز می کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها

همچنین ممکن است یک دندانپزشک برای کاهش عفونت و جلوگیری از شیوع آن آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
اگر عفونت قبلاً شیوع پیدا کرده باشد، ممکن است فرد نیاز به ادامه‌ی دوره درمان آنتی بیوتیکی خود داشته باشد. از طرف دیگر، ممکن است نیاز به تغییر نوع دیگری از آنتی‌بیوتیکها باشد.
اگر عفونت شدید باشد، ممکن است فرد نیاز داشته باشد که در بیمارستان بماند و از طریق قطره‌ی داخل وریدی آنتی‌بیوتیک دریافت کند.

زه کشی

در موارد خاص، ممکن است لازم باشد چرک مستقیماً از محل عفونت تخلیه شود.
برای مثال، زهکشی ممکن است لازم باشد تا چرک از آبسه پارافارنژال در قسمت پشت دهان خارج شود.

درمان سپسیس

سپسیس یک وضعیت پزشکی جدی است و زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی بدن به شدت به یک عفونت در خون واکنش نشان میدهد. سپسیس بدون درمان میتواند منجر به شوک سپتیک شود. با شوک سپتیک، فشار خون فرد به طرز خطرناکی پایین می‌آید. که میتواند منجر به نارسایی اندام و حتی مرگ شود.
افرادیکه به بیماری سپسیس مبتلا هستند، نیاز به معالجه از بخش مراقبتهای ویژه دارند. چنین درمانی معمولاً شامل آنتی بیوتیکها و مایعات داخل وریدی است.
سایر اقدامات درمانی نیز ممکن است برای حمایت از اعضای بدن و محدود کردن آسیبهای ناشی از عفونت لازم باشند. چنین درمانی ممکن است شامل دیالیز یا جراحی باشد.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!

عکس از آبسه دندان

امکان ارسال نظر وجود ندارد