لطفا موارد زیر را چندین مرتبه با دقت مطالعه نمایید تا از مشکلات و عوارض درمان جلوگیری نموده و درمان عالی را تجربه نمایید .

  1. طبق نوشته کتابها ، به جز روز اول به هنگام خواب دندان مصنوعی را از داخل دهان خود خارج نمایید تا لثه های شما استراحت کنند و از بروز بیماری های قارچی و بوی بد دهان جلوگیری نمایید .
  2. مدت زمانی که دندان مصنوعی در دهان شما نیست آن را در داخل آب قرار دهید . زیرا جنس دندان مصنوعی طوری میباشد که در صورتی که داخل آب نباشد تغییر ابعاد میدهد . در صورت امکان نصف یک قاشق مرباخوری نمک به آب اضافه نمایید .
  3. حدود شش ماه زمان لازم است که دندان مصنوعی در دهان شما اصطلاحا جا بیفتد . در این شش ماه ممکن است شما در صحبت کردن و جویدن غذا دچار مشکل شوید . از مراجعه به مطب به خاطر چنین مشکلاتی خودداری نمایید . زیرا این مشکلات به مرور زمان حل میشوند . در بعضی از افراد این زمان ، بسیار کوتاه میباشد و در بعضی افراد رفع این مشکلات بسیار زمانبر میباشد .
  4. در صورت زخم شدن مخاط داخل دهان ، با مطب تماس بگیرید و یا به واتس آپ مطب پیغام دهید . برای اصلاح نواحی که موجب زخم شدن دهان شما میشوند ممکن است تا ده بار به مطب مراجعه نمایید . در صورتی که زخم های داخل دهان بسیار آزار دهنده باشند تا زمان مراجعه حضوری دندان مصنوعی را از دهان خود خارج نمایید .
  5. با توجه به اینکه تغییر بسیار بزرگی در لبخند شما بوجود آمده و شما و نزدیکانتان به لبخند قدیمی شما عادت کرده اید ، غیر عادی بودن لبخند جدید ( مثل جلو بودن دندانها ، بزرگ بودن دندان ها ، کوچک بودن دندانها ، سفیدی دندانها و …) برای شما و نزدیکانتان امری طبیعی میباشد . توصیه ما این است تا یک ماه از نزدیکانتان نظر نخواهید و کاملا با اعتماد به نفس برخورد نمایید .
  6. با توجه به خاصیت سایندگی خمیر دندان ، برای شستشوی دندان مصنوعی یک مسواک جیبی همیشه همراه خود داشته باشید و دندان مصنوعی را پس از هر وعده غذایی درآورده و با مسواک و مایع دستشویی بشویید .
  7. طبق نوشته کتاب های دندانپزشکی طول عمر دندان مصنوعی میانگین هشت الی ده سال میباشد و بهتر است هر هشت سال دندان مصنوعی با توجه به تغییرات لثه و استخوان تعویض شود .
  8. بدون شک افتادن دندان مصنوعی منجر به شکستن آن میشود به هنگام شستشو همواره بر روی یک سطح ، دندان مصنوعی را بشویید .
  9. از هرگونه دستکاری دندان مصنوعی اکیدا خودداری نمایید و برای ایجاد هرگونه تغییر به کلینیک مراجعه نمایید .
  10. هفته ای یک بار در محلول یک کاسه آب و یک قاشق مرباخوری وایتکس ، دندانهای مصنوعی را به مدت ده دقیقه قرار دهید تا رنگ ها از دندان مصنوعی حذف شوند و دندان مصنوعی به طور کامل ضد عفونی شود .
  11. از استفاده دندان به عنوان ابزار مثل باز کردن درب بطری … و از شکستن پوست آجیل ، خوردن ناخن ، مداد ، شکستن یخ و شکستن تخمه ( در صورت علاقه به تخمه میتوانید از بسته های مغز تخمه استفاده نمایید ) خودداری نمایید . زیرا ممکن است شما با تکرار این کارها عوارض مشهودی ملاحظه نفرمایید ، اما در واقعیت ترک های ریزی در روکش ایجاد میشود که طول عمر روکش را کاهش میدهد . علاوه بر اینکه این کارها ممکن است منجر به شکستن روکش دندان شود به خود دندان طبیعی نیز آسیب میرسانند . افرادی که تخمه میشکنند در اکثر موارد دندنهای جلو آنها به مرور کوتاه شده و لب پر میشوند .
  12. هر سال یک بار برای چکآپ و پالیش و تمیز کردن کامل دندان مصنوعی به مطب مراجعه نمایید .
  13. در روز اول غذاهای آبکی میل نمایید و بعد از روز اول غذا را به صورت تکه های کوچک داخل دهان خود قرار دهید و دوطرفه بجوید . بدیهیست یک طرفه جویدن غذا منجر به بلند شدن طرف دیگر میشود .
  14. در صورت وجود حالت تهوع شدید تا یک هفته روزی دوعدد قرص ضد تهوع صبح و ظهر میل نمایید .
  15. در صورتی که دارویی به شما تجویز نشده ، در صورت وجود درد کپسول نوافن ( NOVAFEN ) میل نمایید . توجه نمایید که علت درد در خیلی از مواقع میتواند زخم ناشی از دندان مصنوعی باشد در این صورت مراجعه حضوری الزامی میباشد و تنها تا سه روز مجاز به استفاده از مسکن جهت رفع درد میباشید .
  16. در صورتی که دارو برای شما تجویز شده برای اطلاع از دستورالعمل داروهایی که به شما تجویز شده است اینجا کلیک نمایید . داروهای خود را با یک لیوان آب کامل مصرف نمایید و حدالامکان با معده پر ( جهت جلوگیری از درد معده ) مصرف نمایید . کلیه داروها را طبق دستورالعمل مصرف نمایید . هر کدام از این دستورالعمل ها دلیلی علمی دارند برای مثال خوردن مسکن تجویز شده با وجود درد نداشتن الزامی میباشد زیرا این مسکنها خاصیت ضد التهاب داشته وتا حد امکان از تورم و کبودی صورت جلوگیری مینمایند .
  17. بخش پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و آموزش بهداشت را در اینجا به طور کامل مطالعه نمایید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *