عکس از ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا بریس اینویزیلاین (Invisalign) روش ارتودنسی جدید و تقریباً نامرئی برای صاف ومرتب کردن دندان ها است. که در آن از پلاک‌های شفاف، متحرک و راحت استفاده می‌شود. مجموعه پلاک‌های ارتودنسی نامرئی با بهره‌گیری از نرم افزارهای تخصصی رایانه‌ای و به طور سفارشی برای هر بیمار ساخته می‌شود. این پلاک‌های شفاف هر دو تا سه ماه یک بار عوض می‌شود و دندان‌ها به تدریج به سمت موقعیت صحیح حرکت داده می‌شود. پلاک را می‌توان به راحتی از دهان خارج کرد تا مسواک زدن و غذا خوردن راحت‌تر شود.
بریس اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی در سال 1999 توسط تکنولوژی الاین ابداع شد. وسایل متحرک ارتودنسی از مجموعه پلاک‌های پلاستیکی شفاف نامرئی تشکیل می‌شود. که به خوبی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و آنها را به تدریج به سمت موقعیت دلخواه حرکت می‌دهند. اینویزیلاین امروزه به دلیل ارائه پلاک‌های متحرکی با ضخامت کمتر از یک میلی متر برند پیشرو و شناخته شده‌ای در زمینه وسایل ارتودنسی دندان است. این پلاک‌ها از بریس‌های تشکیل شده از سیم و براکت بسیار زیباتر هستند. گزینه مناسب‌تری برای درمان انواع نامرتبی‌های جزیی و ردیف کردن دندان به شمار می‌روند.

برای چه افرادی مناسب است؟

ارتودنسی نامرئی دندان در حال حاضر برای بزرگسالان و نوجوانانی تایید شده است که تمام دندان‌های دائمی‌شان درآمده است. تعهد بیمار به درمان و پیروی از دستورات دندانپزشک درباره مدت زمان استفاده از پلاک‌ها، مراقبت صحیح حین استفاده از پلاک‌های شفاف و رعایت پرهیزهای غذایی و مراجعه منظم به دندانپزشک از شروط لازم موفقیت درمان به شمار می‌رود. برای مثال دندانپزشک به بیمار توصیه می‌کند که هنگام در دهان داشتن پلاک فقط آب بیاشامد. تا از لک شدن پلاستیک جلوگیری شود. اگر بیمار به توصیه‌های متخصص گوش ندهد، موفقیت درمان به خطر می‌افتد.

ارتودنسی نامرئی چه مشکلاتی را درمان می کند؟

به هم فشردگی و شلوغی بیش از حد دندان‌ها. در این حالت در فک فضای کافی وجود ندارد تا تمام دندان‌ها به راحتی و بدون همپوشانی و کج شدن در محل مناسب خود قرار بگیرند. میزان همپوشانی قابل اصلاح به روش ارتودنسی نامرئی یک تا پنج میلی متر است.
فاصله زیاد بین دندان ها: گاهی به دلیل رشد غیرطبیعی فک یا حرکت کردن دندان‌ها در اثر دندان غائب فاصله بین دندانی بسیار زیاد است. فاصله قابل اصلاح به روش ارتودنسی نامرئی یک تا پنج میلی متر است.
اوربایت/ اورجت: در این حالت دندان‌های بالا جلوتر از دندان‌های پایین قرار می‌گیرد.
کراس بایت: هم محور نبودن فک بالا با پایین باعث می‌شود که یک یا چند دندان فک بالا، واقع در جلو و یا کنار دهان، پشت دندان‌های پایین قرار بگیرد.
برگشت جزیی به حالت اولیه: پس از اتمام دوره ارتودنسی دندان معمول، ممکن است دندان‌ها تاحدی به حالت اولیه برگردند.
بریس اینویزیلاین گاهی روش مناسبی برای اصلاح ناهنجاری‌های ساده بایت (مال اکلوژن) محسوب می‌شود.

ساز و کار عملکرد ارتودنسی نامرئی

استفاده از یک مجموعه پلاک متحرک برای تنظیم بایت روش جدیدی نیست. روش اینویزلاین مبتنی بر اصلی است که نخستین بار در دهه 1940 مطرح شد و در دهه 1970 بازبینی گردید و بر اساس آن لازم بود تا برای تعیین مناسب ترین محل دندان‌ها قالب‌هایی از دندان‌ها گرفته شود. روش اینویزیلاین از گونه‌های قدیمی‌تر ساده‌تر است و فقط به یک نوبت قالب گیری و عکس برداری نیاز دارد که در جلسه مشاوره اولیه انجام می‌شود. با استفاده از این قالب ها مدل رایانه‌ای سه بعدی تهیه می‌شود که نشان می‌دهد چگونه باید دندان‌ها را مرحله به مرحله حرکت داد. مجموعه پلاک‌های سفارشی بر اساس این مدل طراحی می‌شود تا حرکت تدریجی و موثر بر دندان‌ها اعمال شود. پلاک های اینویزیلاین با استفاده از فرایندهای (CAD/CAM) طراحی و ساخت رایانه‌ای در لابراتوار دندانپزشکی تهیه و سپس برای دندانپزشک ارسال می‌شود.
دندانپزشک پلاک‌ها را به مرور در گروه‌های یک یا دو عددی در جلسه‌های ویزیت هر چهار تا شش هفته یک بار در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا درمان را کاملاً تحت مدیریت داشته باشد. بیمار باید از هر پلاک به مدت دو هفته دقیقاً مطابق دستور دندانپزشک استفاده کند، در این مدت دندان‌ها به اندازه 0.25 تا 0.33 میلی متر جابجا می‌شود. اگرچه پلاک متحرک است و می‌توان آن را هنگام غذا خوردن، نوشیدن بعضی آشامیدنی‌ها و مسواک زدن و نخ کشیدن از دهان خارج کرد، اما بیمار موظف است حداقل 20 ساعت در روز پلاک را در دهان داشته باشد تا دندان‌ها مرتب شود. در درمان ارتودنسی نامرئی معمولاً از 20 تا 30 پلاک برای دندان‌های بالا و پایین استفاده می‌شود. ارتودنسی نامرئی اکثر بزرگسالان کمتر از یک سال طول می‌کشد. البته زمان درمان به مشکل خاص دندان‌ها بستگی دارد.
مزایای پلاک‌های متحرک ارتودنسی نامرئی
جذاب‌ترین ویژگی ارتودنسی نامرئی برای اکثر بیماران این است که پلاک‌ها عملاً نامرئی هستند و اطرافیان عموماً متوجه تحت درمان بودن نمی‌شوند. اما نامرئی بودن تنها مزیت اینویزیلاین نیست و نقاط قوت زیر نیز در مورد این روش محبوب صدق می‌کند:
پلاک‌های ارتودنسی نامرئی متحرک هستند و می‌توان آنها را هنگام غذا خوردن درآورد.
تمیز کردن پلاک‌ها راحت است و چون می‌توان آنها را از دهان درآورد، مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها نیز راحت‌تر می‌شود.
پلاک‌های اینویزیلاین به دلیل بدون سیم بودن راحت هستند و چون فلز یا براکت ندارند، باعث سایش و زخم شدن دهان نمی‌شوند.
ارتودنسی نامرئی زندگی روزمره را مختل نمی‌کند، چون پلاک را به سادگی می‌توان در مناسبت‌های مهمی مانند جشن عروسی، عکسبرداری خانوادگی و جلسات شغلی مهم درآورد.
ارتودنسی نامرئی اکثر مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها را با موفقیت درمان می‌کند.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!
عکس از ارتودنسی نامرئی

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *