عکس از ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان شکسته

دندان شکستن پدیده ای است که به دلیل حوادث ناخوشایند رخ می دهد و ممکن است برای همه اتفاق بیفتد و عدم آگاهی از اقدامات احتیاطی در شرایط خاص می تواند منجر به تکه تکه شدن، ترک خوردن و شکستگی شود. در برخی موارد شکستن دندان بدون درد است و چیزی بیش از زیبایی و سلامتی ایجاد نمی کند. در موارد دیگر به دلیل دردی که دندان شکسته ایجاد می کند، ترمیم دندان شکسته یک فوریت پزشکی محسوب می شود و نیاز به توجه و درمان فوری دارد.

آشنایی با ساختار دندان های سالم

برای درک بهتر پیامدهای شکستگی دندان، باید دلایلی را که منجر به این مورد می شود، تجزیه و تحلیل کنیم. یک دندان از 3 لایه مینا، عاج و پالپ دندان ساخته شده است.
مینای دندان
لایه بیرونی مینای دندان نامیده می شود که سخت ترین ماده در بدن انسان است و حتی سخت تر از استخوان های اسکلتی است که اسکلت شما را تشکیل می دهند. مینا سفید است و لایه محافظ قابل مشاهده اطراف دندان است.
عاج دندان
بخشی از دندان که بالای لثه (لثه) قرار می گیرد و هنگام لبخند زدن خود را نشان می دهد، عاج دندان نامیده می شود.
پالپ دندان
یک بافت نرم (به نام عاج) در زیر مینای دندان وجود دارد که بخش اصلی ساختار دندان را تشکیل می دهد و نقش محافظتی برای پالپ دندان که حاوی رگ های خونی و اعصاب است ایفا می کند. در واقع عاج و پالپ ریشه دندان را محکم در فک نگه می دارند. قسمت پایینی دندان حاوی ریشه های دندانی است که در لثه و فک قرار می گیرند و توسط مینای دندان پوشانده نمی شوند، اما توسط لایه دیگری به نام سمنتوم پوشانده شده اند. سیمان مانند مینای دندان است با این تفاوت که نرم تر است. لایه سطحی مینای دندان است که بیشتر در معرض آسیب و شکستگی است.
هنگامی که یک دندان کوچک می شود، ترک می خورد یا می شکند، در ابتدا لایه بیرونی (مینای دندان) را تحت تاثیر قرار می دهد. با این وجود، در شرایط خاص، آسیب و شکستن ممکن است عاج و پالپ دندان را درگیر کند. به عنوان مثال، صورت و دندان ها ممکن است در تصادف آسیب ببینند. 

روش های ترمیم دندان شکسته

روش های توصیه شده مرتبط با درمان و بهترین روش ترمیم به علت، میزان آسیب و پوسیدگی دندان بستگی دارد . در اینجا چند روشی که دندانپزشکان برای ترمیم دندان شکسته استفاده می کنند را توضیح می دهیم.

روش های ترمیم دندان شکسته

کانتورینگ دندان
اگر شکستگی جزئی و کوچک باشد، فرآیند ترمیم شامل گرد کردن و فرم دادن به لبه‌های تیز دندان و صیقل دادن و تراشیدن آن به گونه‌ای است که با دندان‌های دیگر همخوانی داشته باشد و شکستگی از نظر زیبایی به طور طبیعی خود را نشان دهد.
پر کردن دندان
در این روش ترمیم از مواد مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود و در نقطه شکسته یا ترک خورده قرار می گیرد. این مواد می توانند آمالگام، کامپوزیت ، گلاس آینومر و غیره باشند. سپس دندانپزشک آنها را به گونه ای شکل می دهد که با دندان های دیگر هماهنگ شوند و مواد سفت و سخت شوند تا دندان های ترمیم شده طبیعی به نظر برسند.
روکش دندان یکی از روش های ترمیم دندان شکسته است که معمولاً برای هر بیمار منحصراً برای کمک به تعویض روکش با قسمت شکسته دندان استفاده می شود. در این صورت قسمت های پایه و ساختار اصلی دندان ها سالم می مانند. در این روش تاج دندان مصنوعی به طور کامل یا کم ساخته می شود و سپس برای پایداری بیشتر و حفظ هر چه بیشتر دندان های طبیعی به دندان متصل می شود. درمان ریشه نیز بیشتر برای اطمینان از موفقیت در ترمیم دندان شکسته مورد نیاز است.
درمان ریشه
برای آسیب های بیشتر، در مواقعی که ساختار داخلی دندان (پالپ) آسیب می بیند، می توان ریشه طبیعی دندان را با تمیز کردن و پرکردن نجات داد. با حفظ ریشه طبیعی دندان، تاج و مینای دندان کاملاً ضعیف شده و نیاز به نصب تاج مصنوعی دارد.
کشیدن دندان
برای دندان های بسیار آسیب دیده که امیدی به ترمیم آنها با روش های فوق نیست، آخرین گزینه باقی مانده کشیدن دندان خواهد بود. کشیدن دندان باعث ایجاد شکاف و شکاف بین دندان ها می شود. برای حفظ سلامت لثه ها، زیبایی لبخند و افزایش اعتماد به نفس، نیاز به دندان مصنوعی احساس می شود. در چنین مواردی از روش های ایمپلنت دندان برای ترمیم دندان شکسته استفاده می شود.
جهت رزرو نوبت آنلاین کنید!!!
عکس از ترمیم دندان شکسته

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *