عکس از تغذیه و سلامت دهان و دندان

تغذیه و سلامت دهان و دندان

یک رابطه دوسویه بین رژیم غذایی و تغذیه و سلامت دهان و دندان وجود دارد. تغذیه بر سلامت دهان تأثیر میگذارد و سلامت دهان بر مواد مغذی مصرفی تأثیر میگذارد.

مصرف مواد قندی با افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان همراه است. ماهیت پیچیده بیماری پریودنتال تعیین ارتباط آن با رژیم غذایی و تغذیه را دشوار میکند. مصرف مکرر غذاها و نوشیدنیهای اسیدی با افزایش خطر سایش دندان همراه است.

رژيم غذايي و تغذيه تاثيرگذار مهمي بر سلامت دهان و دندان هستند.  ميتوانند بر ايجاد و پيشرفت بيماريهاي دهان و دندان مانند پوسيدگي، بيماري پريودنتال، فرسايش و غيره تاثير بگذارند.

 در حالیکه تغذیه را میتوان به عنوان مواد مغذی میکرو (ویتامینها و مواد معدنی) و ماکرو (کربوهیدراتها، پروتئین و چربی) تعریف کرد. زیرا به نیازهای غذایی بدن مربوط میشود، رژیم غذایی به غذاهای خاص مصرف شده اشاره دارد. 

رابطه رژیم غذایی و تغذیه با سلامت دهان و دندان دو طرفه است. زیرا به خطر افتادن یکپارچگی حفره دهان میتواند بر توانایی عملکردی فرد برای غذا خوردن نیز تأثیر بگذارد. 

شما میتوانید از بهترین دندانپزشک در تهران بهرمند شوید!

مطالعات

انواع مختلفی از مطالعات تغذیه مانند مطالعات اپیدمیولوژیک، مطالعات مورد شاهدی و کارآزمایی های بالینی وجود دارد. در حالیکه همه انواع مطالعه ممکن است برای تولید اطلاعات مفید استفاده شوند. از نظر قابلیت اطمینان و نحوه تفسیر داده ها متفاوت هستند.

به عنوان مثال، مطالعات اپیدمیولوژیک عمدتاً مشاهده ای هستند. به این معنی که جمعیتهای مقایسه شده میتوانند با هر تعداد از عوامل کنترل نشده با یکدیگر متفاوت باشند.

 آنها به دنبال ارتباط بین عوامل تغذیه ای و نتیجه معین در جمعیتهای بزرگ هستند. مهم است که به یاد داشته باشید که پیدا کردن یک ارتباط با نشان دادن علیت یکسان نیست. 

در مطالعات دو گروه از افراد نزدیک به هم (بر اساس سن، جنس، نژاد، و غیره) که در وجود یا عدم وجود شرایط خاص مورد علاقه متفاوت هستند، مقایسه میشوند. تا ببینند چه عواملی ممکن است بین گروه ها متفاوت باشد، و سرنخ های بالقوه در مورد علت و پیشگیری ارائه می شود.

از آن شرایط با این حال، حتی اگر تعدادی از متغیرها مطابقت داشته باشند، جمعیتهای مقایسه شده میتوانند به روشهای مهمی متفاوت باشند. 

کارآزمایی‌های بالینی معمولاً فاکتورهای بیشتری را کنترل میکنند. و با استفاده از یک حجم نمونه محاسبه شده برای تشخیص یک تغییر معنی‌دار آماری در متغیر مورد نظر کافی است.

 با هر مطالعه ای که شامل مصرف مواد مغذی یا الگوهای غذایی باشد، پیگیری شرکت کنندگان برای مدت زمان معناداری میتواند چالش برانگیز باشد.

فرضیه های تأثیرگذار بر حفره دهان 

فرضیه‌های مختلفی بر روی حفره دهان تأثیر میگذارند. از جمله درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها، ویتامینها، خواص pH و همچنین رفتارهای مرتبط با مصرف آنها.

 علاوه بر این، عواملی مانند مرحله رشد، شرایط خاص پزشکی، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی ممکن است نشان دهنده رژیم غذایی و ملاحظات تغذیه ای خاص باشد.

 به عنوان مثال، بیماران مسن تر ممکن است از دست دادن دندان، کاهش توانایی جویدن و کاهش اشتها را تجربه کنند. که به نوبه خود ممکن است بر وضعیت تغذیه آنها تأثیر بگذارد.

 یک بررسی سیستماتیک که ارتباط بین تغذیه و سلامت دهان و دندان در سالمندان را بررسی کرد. نشان داد که از دست دادن دندان در جمعیت مسن‌تر با تغییر در دریافت غذا و کمبود تغذیه مرتبط است.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!

عکس از تغذیه و سلامت دهان و دندان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *