عکس از تقویت سیستم ایمنی بدن

رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و کسب اطمینان از دریافت کافی ریزمغذیها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه میتواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از ابتال به بیماریهای تنفسی از جمله بیماری” کووید 19 “دارد. دریافت ناکافی مواد غذایی میتواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتالا به بیماریهای ذکر شده را افزایش دهد. بنابراین رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و کسب اطمینان از دریافت کافی ریزمغذیها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه میتواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

بسیار خوب، برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کاری از دستمان بر می آید؟ این کار مانند خریدن دستمال توالت نیست! در اینجا،برای تقویت سیستم ایمنی بدن چند راهکار ساده اشاره میکنیم.

خواب کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خواب به بدن امکان تغذیه و انرژی میدهد و بعد از استرسهای روزانه نیروی تازه ای به سیستم ایمنی میبخشد. خوابیدن کمتر از 7 ساعت، احتمال ابتلا به بیماریهای ویروسی را افزایش میدهد. از سوی دیگر، کمبود خواب میتواند موجب کاهش مقدار گلبول سفید شده و در نتیجه توانایی بدن برای مبارزه با عفونت، ویروس و بیماری رو به افول میگذارد. پس زود بخوابید.

کاهش استرس 

آیا تا بحال به این فکر کردید که استرس به بیماری منجر میشود؟ استرس بیش از حد تولید هورمونی به نام کورتیزول را افزایش میدهد. مقدار زیاد این هورمون بر سیستم ایمنی بدن غلبه خواهد کرد.

ورزش درمانی

ورزش نه تنها به کاهش استرس و بهبود خواب منتهی میشود، بلکه یکی از قدرتمندترین تقویت کننده های سیستم ایمنی به شمار می آید. فعالیت بدنی به بهبود حرکات ریه و کاهش مقدار چربی در مجاری هوایی کمک میکند. همچنین با افزایش تعداد گلبول‌های سفید، بهبود گردش خون و عملکرد قلبی عروقی بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت میگذارد. به خاطر داشته باشید که هر گونه ورزشی بهتر از بی تحرکی است. حداقل سی دقیقه ورزش با شدت متوسط و چند روز در هفته توصیه میشود.

ویتامینهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف کنیم

غذاهای تقویت کننده ی سیستم ایمنی مانند مرکبات ، سیر، کلم بروکلی و اسفناج را بخورید. اگر در حال حاضر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است ، استفاده از مکمل های ویتامین که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی چون ویتامین C ، ویتامین B ، ویتامین D و روی نیز موثر است.

دوری کردن از سموم

سموم ویران کننده سیستم ایمنی بدن میباشد. برای مثال: قارچهای کپک مشهور به نابودگران سیستم ایمنی هستند. بنظر میرسد بسیاری سموم دیگر هم تاثیر بازدارنده ای بر سیستم ایمنی دارند. بنابراین از آب های نوشیدنی حاوی کلر، سموم دفع آفات، هیدروکربنهای حلقوی فلزات سنگین ، آلودگی هوا و افزودنیهای مواد غذایی دوری کنید. سم زدایی از کبد برای کاهش بار مواد سمی از بدن ما بسیار ضروری است . با انجام این اقدامات میتوانیم از آسیبهای عمده ی ناشی از کرونا ویروس برای خودمان و عزیزانمان جلوگیری کنیم.

رعایت بهداشت

شستن مداوم دستها آسانترین روش برای حفاظت از خود در برابر آلودگی های سطوح، دستها یا لباسها محسوب میشود. ضدعفونی کننده های الکلی در از بین بردن میکروب ها بسیار موثر هستند اما شستن دستها با آب و صابون (دست کم 20 ثانیه) هم اگر موثرتر نباشد، کم تاثیر هم نیست.چنانچه جایی کار میکنید که با افراد زیادی در تماس هستید، این امر اهمیت زیادی دارد. اطمینان حاصل کنید که قبل و بعد از غذا، استفاده از دستشویی، سرفه یا عطسه دستهایتان را بشویید. برای جلوگیری از شیوع بیماری، هنگام عطسه یا سرفه از آرنج تان استفاده کنید و وسایل شخصی مانند حوله و لباس را بدون شستشو در اختیار دیگران قرار ندهید.

قرار گرفتن در محیط سرد بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار هست یا خیر؟

محققان با انجام آزمایشات بر روی موش به این نتیجه رسیده‌اند که در معرض سرما بودن ممکن است توانایی بدن را برای مقابله با عفونت کاهش دهد. اما در مورد انسان‌ها چه؟

محققان یک سری از افراد را در آب سرد غوطه‌ور کردند و یک سری از افراد را به صورت برهنه در دمای زیر نقطه انجماد نشاندند. آن‌ها مطالعاتی را بر روی افرادی که در Antarctica زندگی میکردند و افرادی که به Canadian Rockies سفر داشتند انجام داده‌اند. نتایج با هم ترکیب شد.

برای مثال عفونت تنفسیِ فوقانی در افرادی که در فضای باز (مثل اسکی‌بازها) ورزش میکنند، خیلی بیشتر است. اما اینکه آیا این عفونت‌ها در اثر سرما یا فاکتورهای دیگر (مثل ورزش‌های شدید یا خشکی هوا) است، هنوز ناشناخته است. محققان کانادایی به این نتیجه رسیدند که، جای هیچ نگرانی در مورد مواجهه با سرمای خفیف وجود ندارد و خطری سیستم ایمنی انسان را تهدید نمیکند.

عکس از تقویت سیستم ایمنی بدن
رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و کسب اطمینان از دریافت کافی ریزمغذیها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه میتواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *