عکس از روغن کنجد

روغن کنجد به دلیل داشتن طعم دلچسب و دلپذیر و مقادیر بالای چربیهای غیر اشباع یکی از محبوب‌ترین روغنها برای پخت و پز است.


روغن کنجد

روغن کنجد از دانه‌های گیاه کنجد گلدار، با نام علمی Sesamum indicum گرفته میشود. این روغن به دلیل داشتن طعم دلچسب و دلپذیر و مقادیر بالای چربیهای غیر اشباع یکی از محبوب‌ترین روغنها برای پخت و پز است. خواص این روغن برای سلامت بسیار زیاد است. بعلاوه برای پوست و مو نیز عالی است.

خواص درمانی روغن کنجد

کاهش فشار خون و چربی 

مصرف مرتب این روغن مانع اختلالات عصبی میشود، سیستم دفاعی بدن را تقویت میکند. نشاط آور است، هوشیاری ایجاد میکند، به رفع عصبانیت کمک میکند، اضطراب را کاهش میدهد، تقویت گردش خون، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش میدهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج میبرند مفید است.

درمان یبوست

یبوست مادر بسیار از بیماریهاست اما میتوان با روشهای مختلفی آن را درمان کرد. اصلاح برنامه غذایی یکی از ساده ترین روشهای ممکن برای درمان یبوست و خشکی مزاج است. اضافه کردن دو قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست میشود، در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

تعویق روند پیری و افزایش طول عمر

این روغن دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است. دارای آلفا توکوفرول و مقدار کمتری دلتا توکوفرول است. این خاصیت آنتی اکسیدانی مقاومت روغن را در برابر حرارت افزایش میدهد. آنتی اکسیدان روند پیری را به تعویق می اندازد و سبب افزایش طول عمر میشود. مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که sesamin و لیگنان های موجود در دانه کنجد میتواند عامل محرکی برای آسکوربیک اسید سنتتاز در کلیه و قلب موش ها باشد. مصرف منظم دانه کنجد در انسان ها سبب افزایش غلظت گاما توکوفرول و تغییرات نسبت توکوفرول ها در پلاسما میشود.

خواص روغن کنجد برای مو

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بینظیر برای مو است. شوره سر را کاهش میدهد و از خارش پوست سر جلوگیری میکند. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

رفع آفتاب سوختگی

میتوان مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و یا در صورت عدم وجود حساسیت به روغن میتوان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد.

ماساژ پا و داشتن خواب راحت

ماساژ دادن یکی از قسمتهای اساسی برنامه درمانی آیورودا است. این روغن برای پوست نیز مفید است. مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک میکند شب خواب راحت تری داشته باشید. به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

عامل ضد التهابی

روغن کنجد خواص ضد التهابی دارد که آن را به یک عامل درمانی طبیعی تبدیل میکند. خواص ضد میکروبی اش به مبارزه با باکتریهای مختلفی از جمله استافیلوکوکوس, استرپتوکوکوس و قارچ عامل موثر بر پوست کمک میکند. مخلوطی از این روغن و آب ولرم یک درمان خانگی موثر برای عفونتهای قارچی واژینال میباشد.

جلوگیری از دیابت 

کنجد منبع خوبی از منیزیم و سایر مواد مغذی دیگر هستند. تمام اینها با هم میتوانند باعث کاهش سطح گلوکز خون و در نتیجه کاهش خطر دیابت شوند. افرادی که از دیابت رنج میبرند، میتوانند این روغن را برای پخت و پز انتخاب کنند.

ضد سرطانی

این روغن حاوی منیزیم است. همچنین حاوی یک ترکیب ضد سرطان شناخته شده به نام فیتات است. استفاده از این ترکیبات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و حتی جلوگیری از بروز آن میشود.

مناسب برای التیام زخمها

محتوای بالای ویتامین و خواص ضد باکتریایی روغن کنجد، زخم ها و بریدگیها را التیام میبخشد و به سرعت زخمها را خوب میکند و از تشکیل هر گونه آثار زخم زشت جلوگیری میکند.

درمان آکنه

آکنه را میتوان از طریق خواص ضد میکروبی روغن کنجد، کاهش داد. با شستن موهای خود با آب گرم شروع کنید، سپس روغن کنجد را روی صورت خود بمالید. روغن کنجد نه تنها شما را از شر جوش هایتان خلاص میکند، بلکه باعث نرم تر و سالمتر شدن پوستتان میشود.

کاهش وزن با روغن کنجد

اگر به فکر کم کردن وزن خود هستید، روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، با افزایش مصرف این روغن تضمینی نیست که وزن کم کنید، به خصوص به این دلیل که این روغن کالری بالایی دارد. افزودن این روغن به برنامه وعده غذایی کاهش وزن، بهترین شانس برای موفقیت در کاهش وزن را به شما میدهد.

روغن کنجد برای رفع خشکی

ترکیب روغن کنجد و آب لیمو، معجون کاملی برای مقابله با خشکی را ایجاد میکند. شما میتوانید این را با نوک انگشتان خود روی پوست سر خود بمالید و به صورت دایره ای آن را ماساژ دهید و تمام قسمتهای پوست سر را بپوشانید. یک شب اجازه دهید بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. برای نتیجه بهتر، یک حوله را در آب داغ خیس کنید، آب اضافی اش را خارج کنید و آن را دور سر خود بپوشانید. آن را به مدت 30 دقیقه نگه دارید و سپس موهایتان را شامپو بزنید. گرما به مخلوط روغن اجازه میدهد تا به عمق پوست سر شما نفوذ کند.

مهار شپش سر

یکی دیگر از فواید دیگر این روغن این است که میتواند با دیگر روغنهای اسانس برای درمان شپش سر استفاده شود. به طور منظم این روغن را قبل از شامپو زدن، به کار ببرید تا به میزان زیادی برای شما مفید باشد. روغن کنجد خواص ضد میکروبی دارد و استفاده از آن بر پوست سر به دور نگه داشتن عفونتهای قارچی و باکتریایی کمک میکند.

درمان شوره سر

ماساژ دادن پوست سر با روغن کنجد، هر شب قبل از خواب، به درمان شوره سر کمک میکند .همچنین پوست سر را تسکین میدهد و از تشدید بیشتر آن جلوگیری میکند.

روغن کنجد مفید برای ماساژ بدن

کنجد تمام انواع ویژگیهای طبیعی و سم زدایی را دارد که به حفظ سلامت و تمیزی پوست کمک میکنند. طبیعت این روغن مطمئنا به پوست نفوذ میکند و به روغن اجازه میدهد تا به بافتهای عمیق برسد و آنها را تغذیه کند.

کمک به بهبود سلامت چشمها

چشمها و کبد یک رابطه مستقیم باهم دارند. کبد میتواند خون را ذخیره کند و شاخه های کبد خون را به چشمها منتقل کنند و عملکرد صحیح آن را فعال سازند. این روغن یک داروی نیروبخش طبیعی برای کبد است. که جریان خون را بهتر میکند، به نوبه خود به تغذیه رسانی چشمها کمک میکند. این اثرات درمانی میتوانند تاری دید، چشمهای خسته و دردناک را درمان کنند. ماساژ مداوم پلکهای چشم با روغن کنجد میتواند به از بین بردن حلقه های تیره و چروکها کمک کند.

کمک به درمان طبیعی کم خونی

این روغن مقدار زیادی آهن دارد و به همین دلیل است که آن ها یکی از بهترین درمانهای خانگی برای کم خونی و سایر مشکلات کمبود آهن هستند.

عکس از روغن کنجد
روغن کنجد به دلیل داشتن طعم دلچسب و دلپذیر و مقادیر بالای چربیهای غیر اشباع یکی از محبوب‌ترین روغنها برای پخت و پز است.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *