عکس از اعتماد به نفس

اولین و مهمترین مسیر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که خودتان را باور کنید. یعنی قبول کنید که میتوانید شما هم تبدیل به یک فرد با اعتماد به نفس شوید.


اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس بالا شاید یکی از مهم‌ترین پله‌ها در راه رسیدن به موفقیت باشد. افراد موفق زیادی با ساخت مرحله به مرحله‌ی اعتماد بنفس توانسته‌اند به آرزوها و اهداف خود برسند. در واقع میتوان گفت که تنها سازنده‌ی اعتماد بنفس ما، خود ما هستیم. با نگاهی به افراد موفق متوجه میشویم آنها هیچ‌گاه در کسب موفقیتهایشان نه به کسی وابسته بودند و نه به انتظار تایید دیگران نشسته‌اند.

علائم کمبود اعتماد به نفس

  • گوشه گیری و دوری کردن از جمع.
  • با ترس و آرام حرف زدن.
  • ترس از انتقاد کردن از دیگران.
  • ترس از انجام دادن کارها.
  • مقایسه کردن خود با افرادیکه اعتماد به نفس بالایی دارند.

ویژگیهای افراد با اعتماد به نفس

  • به خود مطمئن هستند.
  • ریسک پذیرند.
  • در زمان حال زندگی میکنند.
  • به دنبال یادگیری مطالب جدید هستند.
  • از دیگران به خوبی تعریف میکنند.
  • فردی کاریزماتیک هستند.

در ادامه به شما راهکارهایی خواهیم گفت که با کمکشان بتوانید تبدیل به فردی با اعتماد بنفس بالا شوید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

باور داشته باشید که میتوانید

اولین و مهمترین مسیر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که خودتان را باور کنید. یعنی قبول کنید که میتوانید شما هم تبدیل به یک فرد با اعتماد بنفس شوید. پس ابتدا با خودتان کنار بیایید که میتوانید اعتماد بنفس خود را تقویت کنید، سپس خواهید دید که چه قدرت بالایی برای تقویت اعتماد بنفس در وجودتان ایجاد میشود.

عذر تراشی نکنید

شایعترین بهانه‌ای که میتواند در برابر هر تغییر مثبتی آورده شود، این است که من ذاتاً این‌طور هستم یا من این‌طور بزرگ شده‌ام، خیر، عذر شما پذیرفته نیست.

درست لباس بپوشید

خوش لباسی هم از دیگر دلایلی است که ما را با اعتماد بنفس نشان میدهد. دیدید وقتی لباسی را میپوشیم که چندان باب میلمان نیست و آن را دوست نداریم، چقدر حس بدی بهمان دست میدهد؟ ولی زمانهایی که با لباسهای جذاب و شیک در مقابل دیگران ظاهر میشویم اعتمادبه نفس فوق العاده بالایی داریم. خب وقتی نوع لباس پوشیدنمان تا این اندازه در اعتماد به نفسمان تاثیر میگذارد، بهتر است همیشه بهترین نوع ظاهر را داشته باشیم و آراسته باشیم.

مهارتهای ارتباطی خود را گسترش دهید

در واقع خود باوری و اعتماد به نفس ریشه در ارتباط با دیگران دارد. داشتن ارتباط اجتماعی به افراد کمک میکند تا واقعیتهایی را در مورد خود بدانند. این افراد می‌آموزند که در درون اجتماع برخی از افراد تواناییهای بیشتر از آنها و برخی دیگر تواناییهای کمتر از آنها دارند و در واقع آنها می‌آموزند که کم توان‌ترین افراد جامعه در همه ویژگیها نیستند.

خود زنی نکنید

افراد بسیار زیادی وجود دارند که درجه و مقام خودشان را بسیار پایین می‌پندارند و فکر میکنند اصلاً خوب نیستند. مثلاً زمانیکه یک فرد بدون اعتماد به نفس میخواهد سخنرانی کند، مدام میگوید که ببخشید من کمی استرس دارم، یا این که اصلاً نمیتوانم خوب صحبت کنم، یا حرفهایی که میخواهم بزنم شاید خیلی برایتان مفید نباشد. این کار باعث میشود که حس اعتماد به نفس در وجود شما مدام کمتر و کمتر شود. پس به هیچ وجه خودتان را نکوبید و به قول معروف خود زنی نکنید.

در اجتماع بودن را تمرین کنید

به فعالیتهایی ملحق گردید که همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند: باشگاه، کلاسهای ورزشی، کلوپهای تفریحی، در این محیط‌ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید.

دستهای خود را بالا ببرید

بالا بردن دستها ( نه به حالت تسلیم به شکل V ) یک فرم زیبا از نشان دادن قدرت است. با اینکه این حرکت را نمیتوانید هر جا و هر زمانی انجام دهید، تنها نگه داشتن دو دقیقه دستها به این شکل میتواند باعث تقویت اعتماد به نفستان شود. حتی ممکن است حرکت مخصوص به خود را برای گرفتن این حس داشته باشید.

به موفقیتهای قبلی خود فکر کنید

موفقیتهای قبلی که به دست آورده اید را برای خودتان یادآوری کنید. حتی اگر این موفقیتها فوق العاده کوچک باشند. این کار به شما یادآوری میکند که میتوانید بازهم به موفقیت برسید و آن اتفاقات خوبی را که قبلاً برایتان افتاده تکرار کنید. حتی میتوانید بهتر از آن شوید. اصلاً اگر توانایی نداشتید که قبلاً موفق نمی‌شدید. فکر کردن به موفقیتهای قبلی اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد.

جدی گرفتن ورزش

اگر هر روز ورزش کنید و در آن مداومت داشته باشید، از دو جهت در تقویت اعتماد به نفس به شما کمک خواهد شد. اول این که خود ورزش، نیروی اراده و پشتکار و اعتماد به نفس را خود به خود تقویت میکند و این یکی از ویژگیهای بسیار عالی ورزش است. دوم هم این که اگر هر روز مرتباً ورزش کنید، به این باور میرسید که من میتوانم به طور ثابت کاری ر انجام دهم. در نتیجه این حس کمکتان میکند تا اعتماد به نفس بالایی پیدا کنید.

بایستید

دفعه دیگر که دیدید روی صندلی ولو هستید و یا شانه های خود را پایین انداخته اید بلند شوید و صاف بایستید. انجام این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در افکارتان میشود. بعلاوه نشستن در حالت مناسب میتواند اعتماد به نفس و روحیه را حفظ کند. سینه خود را باز کنید، و سر خود را طوری نگه دارید که از نظر ظاهری و احساسی مطمئن و آماده نشان دهید.

بالا و پایین کردن سر

بالا و پایین کردن سر تنها برای علامت دادن (بله یا خیر) یا گرم کردن در کلاس ورزشی مفید نیست. بالا و پایین کردن سر در واقع باعث افزایش اعتماد بنفس در افکار نیز میشود. پس به راحتی هر زمان که خواستید شروع به بالا و پایین کردن سر خود کنید. فقط کافیست به این فکر کنید که با این حرکت به مغز خود میگویید بله ما میتوانیم.

فقط خودتان باشید

گاهی اوقات افراد فکر میکنند که باید باید همه را راضی نگه دارند. مگر همچین چیزی ممکن است؟شما هر کاری که بکنید بالأخره یک عده از شما ناراضی خواهند بود. شما سعی کنید کار خودتان را انجام دهید و برای رضایت دیگران کار نکنید. وقتی فقط به دیگران توجه میکنید، احساس میکنید که از خودتان هیچ قدرتی ندارید و مدام درگیر دیگران هستید و این حس، اعتماد به نفس شما را به شدت میکاهد. ولی وقتی کار خود را انجام دهید و تمام قدرت را در اختیار خودتان بگیرید، اعتماد به نفس و خودباوری عجیبی درون شما متولد خواهد شد.

از طرد شدن نهراسید

یکی از عاملهای اصلی در اعتماد به نفس پایین، ترس از عدم پذیرش است. آنچه را که فکر میکنید درست است انجام دهید. به یاد داشته باشید این انتظار اشتباهی است که بخواهیم همیشه مورد پذیرش و تأیید دیگران باشیم.

یک سلفی بگیرید

هرچند پشت سر هم سلفی گرفتن نوعی خود شیفتگی از خانواده ی اعتماد به نفس حساب میشود اما میتواند چیز خوبی نیز باشد. بسیاری از افرادیکه عکس خود را با دوستان در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند، گفته اند از نظرات و پسندهای دوستان احساس اعتماد به نفس را تجربه کرده اند. البته این را به خاطر داشته باشید این کار تنها چاره نیست اما گرفتن یک عکس که ضرری ندارد.

خرافات خود را باور کنید

دستبند یا سنگ شانس خود را به همراه داشته باشید چه اشکالی دارد. استفاده از این نشانه ها باعث تقویت اعتماد به نفس در افراد میشود و عملکرد و تعیین اهداف آنها را بهبود میبخشد.

نه گفتن را یاد بگیرید

بسياري از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و این موارد براي آنان مشکل هایی ایجاد کرده است. درصورتیکه پیشنهاد یا درخواستی به شما ميشود که میل ندارید آن را بپذیرید، با قاطعیّت ولی با احترام بگویید نه.

بیاموزید که به خودتان انگیزه ببخشید

همه‌ی ما لحظه‌های بدی را در زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم. بارها سر و کله‌ی لحظه‌های پر از تردید، سردرگمی و پریشانی در زندگی تک‌تک ما پیدا شده و ما در زمانهای این‌چنینی احساس شکست و بدبختی کرده‌ایم. ما باید بیاموزیم که در زمان بروز این احساسات منفی چگونه اعتماد به نفس از دست رفته‌مان را دوباره به دست آورده و از نو بسازیم.

دست دادن خود را محکمتر کنید

به اصطلاح شل و وارفته دست ندهید، به خصوص اگر نظامي هستید، محکم، قوی و همچنین گرم و صمیمانه دست بدهید.

نگرش مثبت داشته باشید

سعی کنید به موفقیتها و نکات قدرت خود فکر کنید. ترفند کار در این است که خود آگاه (تمرکز حواس به خود) نباشید. اعتماد به نفس پایین، تردید و دو دلی هنگامی رخ میدهد که شما به عیوب و نقایص خود فکر میکنید. در عوض افکارتان را سراسر به شخصی که در حال گفت وگو هستید متمرکز گردانید. هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم اینکه طرف مقابل از توجه شما خرسند و مشعوف خواهد شد.

 

عکس از اعتماد به نفس
اولین و مهمترین مسیر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که خودتان را باور کنید. یعنی قبول کنید که میتوانید شما هم تبدیل به یک فرد با اعتماد به نفس شوید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *