عکس از تربیت کودک

تربیت کودک همواره برای اغلب والدین یک از بزرگترین دغدغه‌ها بوده است. برخی از والدین دوست دارند تا آنچه را که خودشان در دوران کودکی بدست نیاورده‌اند برای فرزندانشان جبران کنند.


تربیت کودک

تربیت کودک همواره برای اغلب والدین یکی از بزرگترین دغدغه‌ها بوده است. برخی از والدین دوست دارند تا آنچه را که خودشان در دوران کودکی بدست نیاورده‌اند برای فرزندانشان جبران کنند. گاهی این دغدغه به قدری زیاد است که حالت وسواسی به خود گرفته و افراد روشهای سخت گیرانه‌ای برای تربیت فرزند خود بکار میگیرند. از طرف دیگر کاملا بیخیال میشوند و فرزند را به حال خود رها میکنند. تربیت کودک کار دشواری است و نیازمند صبر و شکیبایی شما و صرف زمان زیاد برای کودکانتان میباشد. این دو روش برای تربیت کودک صحیح نیست و با معیارهای جهانی برای تربیت کودکان همخوانی ندارد.

۱۵ روش تربیت کودک

محبت خود را به همسرتان در مقابل کودک نشان دهید

همسرتان را در آغوش بگیرید و با الفاظ محبت‌آمیز یکدیگر را صدا کنید. ازدواج شما یگانه الگوی کودک برای درک چگونگی یک رابطه‌ی عمیق احساسی است. اینکه چنین رابطه‌ای چگونه باید باشد، چه احساسی در آن جریان دارد و چه معنایی میدهد.

میانه روی و اعتدال را رعایت کنید

اگر به بچه ها سخت گیری کنید، از شما پنهان کاری میکنند. یک پدر و مادر مهربون، یه جوری برخورد میکنند که فرزندشان خیال پنهان کاری یا دروغ رو اصلا نمیکند. چون میداند با گفتن اتفاقات و تصمیماتش نه سرزنش میشنود و نه مقایسه و نه غُر. زیادی سخت گیری نکنید، با سخت گیری زیاد بچه ها حس زیر دست شدن و مورد کنترل بودن میکنن که ازش متنفر هستند. برخی والدین در تربیت کودک دچار تفریط و کوتاهی میشوند و او را به حال خودش رها میکنند. در حالیکه والدین موفق کسانی هستند که در تربیت کودک از مرحله اعتدال خارج نمیشوند.

ترفند شجاعت را به فرزندتان بیاموزید

به کودکتان بگویید، همیشه به رنگ چشمهای دیگران دقت کنند. هدایت توجه کودک به چشم دیگران باعث برقراری تماس چشمی با آنها میشود. به یک کودک مُردد کمک میکند با اعتماد به‌ نفس تر به نظر برسد و به هر بچه‌ای کمک میکند قاطع‌تر باشد و دیگران کمتر جرأت پیدا کنند تا سربه‌سرش بگذارند.

وقتی مرتکب خطایی شدید به آن اعتراف کنید

این روش بهترین راهی است که به کودک نشان میدهد چطور و چه‌وقت باید عذرخواهی کنند.

روی حرف خود بمانید

اگر به کودک گفته اید که حق ندارد پیش از شام یا ناهار بیسکوئیت یا هله هوله بخورد، نباید هرگز حتی وقتی زیاد گریه و پافشاری میکند به او اجازه این کار را بدهید. اگر فقط یک بار این کار را بکنید، او این مسئله را یاد میگیرد و همیشه با جیغ و گریه میخواهد حرفش را به کرسی بنشاند.

روش کار را به او آموزش دهید

کودکان بیشتر به کارهایی که انجام میدهید توجه دارند تا حرفهایی که به آنها میزنید. بیشترین چیزهایی که یاد میگیرند نیز از تقلید کارهای بزرگ ترها است. بنابراین در کنار آموزشهای کلامی برخی کارهایی را که میخواهید انجام دهد، در مقابل او انجام دهید. اگر فرزندتان با دیگر بچه های مهد بد رفتاری میکند، یکی از آن بچه ها را با مهربانی در آغوش بکشید. به این ترتیب کودک نیز یاد میگیرد بقیه بچه ها را آرام بغل کند، یا اگر برایش سخت است شبها مسواک بزند با هم و همزمان مسواک بزنید تا برایش هیجان انگیز نیز باشد.

رفتارهای خوب او را تحسین کنید

گاهی مواقع رفتارهای بد کودک به این دلیل است که مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران را بلد نیستند و میخواهند به هر طریقی توجه شما را جلب کنند. به همین دلیل بسیار مهم است هنگامیکه کودک کار خوبی انجام میدهد، او را تحسین و تشویق کنید. به این روش به او می آموزید رفتارهای خوب بیشتر نظرتان را جلب میکنند.

هر روز زمانی مخصوص برای او داشته باشید

به کودکتان اجازه دهید هر روز فعالیتی را انتخاب کند تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در کنار هم آن را انجام دهید. راه بهتری برای اینکه عشق خود را به او نشان دهید وجود ندارد.

به علایق کودک توجه کنید

بسیاری از پدر و مادرها در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر پرکردن اوقات فراغت کودک بیش از آنکه به علاقه مندیهای فرزندشان توجه نمایند گزینه‌هایی را انتخاب میکنند که خود در گذشته مشتاق انتخاب آنها بودند. در حالیکه ممکن است کودکان علایق و سلایق منحصر به فرد و بسیار متفاوتی نسبت به شما داشته باشند. نادیده گیری این علایق میتواند باعث شود که آنها در آینده سطح رضایتمندی پایینتری از زندگی داشته باشند و فرصت کشف استعدادهای خود را از دست بدهند.

با کودک بازی کنید

فرقی نمیکند بازی فکری کودکان باشد یا بازیهای فیزیکی. بگذارید آنها انتخاب‌کننده‌ی نوع بازی باشند. درباره‌ی قوانین وسواس به خرج ندهید، شما هم با جریان پیش بروید و لذت ببرید، این معنای بازی است.

برای تربیت فرزند خود از تشویق بیشتر از تنبیه استفاده نمایید

تشویقها نقش بسیار بیشتر و مهمتری نسبت به تنبیه ایفا میکنند. چرا که در تنبیه، کودک از انجام یک رفتار بد منع میشود اما جایگزین مناسب آن را به درستی یاد نمیگیرد. در صورتیکه در تشویق فرد رفتار درست را می‌آموزد و برای پیشرفت کردن در آن پاداش دریافت میکند.‌

سعی نکنید همه چیز را درست کنید

فرصت یافتن راه‌حل را به صورت انفرادی به فرزندتان بدهید. زمانیکه ناکامی کوچک فرزندتان را با عشق تصدیق میکنید بدون اینکه بلافاصله وارد عمل شوید تا نجاتش بدهید، به او سرسخت بودن و اتکای به خود را می‌آموزید.

برای بزرگ شدن کودک عجله نکنید

برخی از پدر و مادرها میخواهند تمام فرصتها و آرزوهای از دست رفته خود را از طریق کودکانشان محقق کنند. همین امر باعث میشود که کمتر به کودکی فرزندشان اهمیت داده و دائما به فکر بزرگ شدن او و دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده باشند. به یاد داشته باشید که کودکی یکی از مهمترین دوره‌های زندگی هر انسانی است که اگر به درستی سپری نشود میتواند آینده فرزند را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه اجازه دهید فرزندتان از این مرحله از زندگی خود لذت ببرد و بی جهت او را برای دست یابی به موفقیتهای مختلف تحت فشار نگذارید. اجازه دهید که او خود در مسیر زندگی پیش برود و علاقه مندیهایش را کشف کند.

علت رفتار نا شایست کودکتان را بشناسید

برخی کودکان اگر از واقعه یا حادثه ای متاثر شوند، در واکنش به آن دست به رفتارهای نادرست و غیرقابل توجیه میزنند.

اجازه دهید کودک ناکامی را نیز تجربه کند

برخی از والدین به دلایلی نظیر اینکه خود دوران کودکی سختی داشته‌اند دلشان میخواهد همه چیز را برای کودک خود فراهم کنند. به اصطلاح اجازه ندهند که خاری در پای فرزندشان فرو برود. این در حالی است که از نظر روانشناسان تجربه کردن ناکامی یکی از نیازهای هیجانی انسان است. افرادیکه در دوران کودکی هیچ گونه ناکامی یا سختی را تجربه نمیکنند و همواره همه کارهایشان توسط پدر و مادر رفع و رجوع میشود به مرور شخصیت ضعیفی را شکل میدهند که آمادگی مواجهه با هیچ سختی و دشواری را ندارد. این مسئله میتواند در نهایت به نوعی احساس بی کفایتی درونی بیانجامد و مشکلات متعددی را در بزرگسالی برای فرد ایجاد نماید. در نتیجه گاهی اجازه دهید کودک خود مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد و ناکامی و دشواری را نیز متناسب با سن خود بچشد.

عکس از تربیت کودک
تربیت کودک همواره برای اغلب والدین یک از بزرگترین دغدغه‌ها بوده است. برخی از والدین دوست دارند تا آنچه را که خودشان در دوران کودکی بدست نیاورده‌اند برای فرزندانشان جبران کنند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *