سندروم ترک دندان چیست ؟

سندروم ترک دندان/ مشکلاتی که بر دندان ها به وجود می آید یکی از سخت ترین و عذاب آور ترین لحظات زندگی را رقم می زند. درد ناشی از دندان می تواند از مشکلات مختلفی نشأت بگیرد. یکی از عمده ترین مشکلات دندان ها که اکثرا با آن مواجه هستند، سندروم ترک دندان است. ترک دندان وضعیت ناخوشایند را برای شما به وجود می آورد که در برخی اوقات درد غیر قابل تحملی به شما می رسد. 
در این مطلب قصد داریم تا در خصوص ترک دندان با شما آشنا کنیم. برای اینکه اطلاعات جامع و کاملی در خصوص این مشکل کسب کنید و آن را بشناسید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سندروم ترک دندان چیست؟

 سندروم ترک دندان یکی از عمده مشکلات مربوط به دندان ها است که در اکثر مردم مشاهده می شود. وضعیتی که دندان دچار ترک خوردگی باشد را سندروم ترک دندان می گویند. البته باید بدانید که این ترک خوردگی به قدری کوچک و جزئی است که شما با چشم نمی توانید آن را مشاهده کنید.
این ترک خوردگی نه تنها با چشم، بلکه با عکس برداری اشعه ایکس هم قابل مشاهده نمی باشد. معمولا اکثر مراجعه کنندگان این مشکل را در دندان های آسیاب خود دارند. ریز بودن این ترک خوردگی از یک طرف و قرار گرفتن آن از طرفی دیگر باعث شده تا به آسانی نتوان آن را تشخیص داد به همین دلیل تشخیص آن به قدری دشوار است.

نشانه های سندروم ترک دندان

اما به نظر شما چگونه می توان متوجه این ترک خوردگی و بروز این مشکل در دندان خود شد؟ ترک دندان معمولا خود را با 2 حالت حساسیت و درد نشان می دهد. اغلب افرادی که با مشکل ترک دندان رو به رو هستند در مواقع حساس مانند خوردن غذا و یا جویدن آن در دندان هایشان دردی شدید و احساسی ناخوشایند را تجربه می کنند.
این درد ها تنها در هنگام غذا خوردن رخ نمی دهند. هنگام مواجه با سرما و گرما نیز درد عجیبی به دندان هایتان سرایت می کند که از آن طریق می توانید متوجه سندروم ترک دندان شوید. اما برخی افراد بروز این علائم را پوسیدگی دندان می پندارند. اما برای اینکه این دو را با یکدیگر اشتباه نگیرید باید به یک تفاوت اساسی بین آن ها توجه کنید.
اصلی ترین تفاوت بین ترک دندان و پوسیدگی، موقعی و دائمی بودن این علائم است. درد ناشی از پوسیدگی دندان به صورت دائم و همیشگی است اما درد ناشی از ترک دندان اغلب به صورت گذرا و موقتی خود را نشان می دهد. با کسب این اطلاعات و آشنایی با نشانه های سندروم ترک دندان می توانید تا حدودی بروز ترک دندان را تشخیص دهید. اما برای اینکه به صحت این موضوع دست پیدا کنید و بتوانید برای درمان آن اقدام کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت بروز سندروم ترک دندان

یکی از اصلی ترین سوالاتی که در ذهن مخاطبان شکل می گیرد، چرایی بروز این مشکل است. به نظر شما علت اصلی بروز سندروم ترک دندان چیست؟ ترک دندان نیز مانند سایر مشکلات می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. به طور کلی برای بروز این مشکل 4 علت اصلی وجود دارد. 

1_ دندان قروچه

دندان قروچه یکی از عادت های نادرستی است که اکثر افراد در خواب و یا بیداری آن را انجام می دهند. فشردن دندان های بالایی و پایینی بر یکدیگر را دندان قروچه می نامند. برخی افراد به صورت ناخودآگاه و در زمان خواب و برخی دیگر به صورت آگاهانه و در زمان قرارگیری در موقعیت های پر تنش و استرس زا این رفتار را از خود بروز می دهند. سایش دندان ها به یکدیگر و فشردن بیش از حد آنها باعث بروز سندروم ترک دندان خواهد شد.

2_ شکل قرار گرفتن دندان ها

قرار گرفتن نا مناسب دندان ها باعث می شود هر کدام فشاری را بر دیگری متحمل کند. حاصل این فشار های به وجود آمده ترک های جزئی خواهد بود که به آن ترک دندان گفته می شود.

3_ آسیب های گذشته

وجود یک مشکل قدیمی زمینه را برای بروز مشکل های جدید تر و بزرگتر فراهم می کند. یکی دیگر از علت های بروز ترک دندان، آسیب های گذشته دندان ها است. آسیب دیدگی های گذشته دندان هایتان می تواند منجر به بروز ترک خوردگی های کوچک و سپس بزرگتر شود.  پرشدگی های زیاد از حد دندان و آسیب های به وجود آمده ریز و درشت بر آن می تواند درصد بروز سندروم ترک دندان را بالاتر ببرد.

4_ عصب کشی

تخلیه ریشه اصلی یا انجام عصب کشی یکی دیگر از عواملی است که می تواند سبب بروز ترک دندان شود. عوارضی که در قسمت بالا برایتان گفتیم، از جمله اصلی ترین عوارض عصب کشی نیز می باشند. بروز آن عوارض پس از عصب کشی این نوید را به شما می دهد که دندان هایتان به ترک دندان دچار خواهند شد.

چاره کار برای سندروم ترک دندان چیست؟

شما می توانید از روش های درمانی مختلفی مانند باندینگ یا همان مواد کامپوزیت، روکش دندان و در موارد حاد تر انجام درمان کانال ریشه دندان یا همان عصب کشی را انجام دهید. اما انتخاب نوع درمان به چند عامل بستگی دارد. شما برای انتخاب نوع درمان باید به محل آسیب دیدگی، نوع آن و شدت آسیب دیدگی توجه کنید. اما نباید سر خورد هیچ کاری انجام دهید. تمامی مراحل درمان باید زیر نظر دندان پزشک باشد.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

 

عکس از سندروم ترک دندان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *