عادتهای زیان آور برای دندان

عادتهای زیان آور برای دندان/ برخی از عادتهای روزانه به ظاهر بی ضرر ممکن است به سلامت دهان و دندان ما آسیب برساند. چنین عاداتی ممکن است باعث پوسیدگی دندان، تخریب مینای دندان و شکستگی دندان شود. اگرچه مینای دندان سخت ترین قسمت بدن انسان است، اما در برابر هیچ چیز مقاوم نیست.

عادتهای زیان آور برای دندان 

بیشتر عادات بدی که به دندان ها آسیب می زند شامل یک سری اعمال فیزیکی و خارجی مانند جویدن یخ یا انجام ورزش های شدید بدون محافظت از دندان است. به طور کلی گاز گرفتن یا جویدن اجسام و مواد غذایی سفت از جمله عادات اشتباهی است که به دندان آسیب می رساند.

عادتهای زیان آور برای دندان/ جویدن یخ 

جویدن و خرد کردن تکه‌های سفت یخ می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های کوچک روی دندان‌ها یا خرد کردن آن‌ها شود. ادامه این عادت عجیب و مضر می تواند عصب دندان را تحریک کرده و باعث درد دندان شود. آسیب های دندانی و فک و صورت در بین ورزشکاران ورزش های خشن شایع است.

عادتهای زیان آور برای دندان/ ورزش کردن بدون محافظ 

محافظت از دندان نکته بسیار مهمی است که بسیاری از ورزشکاران به آن اهمیت نمی دهند. در ورزش‌های رزمی یا ورزش‌هایی که شامل تماس فیزیکی شدید، مانند بسکتبال، فوتبال و هاکی است، ورزشکاران باید از محافظ دهان ساخته شده از ماده‌ای مانند پلاستیک نرم استفاده کنند تا از دندان‌های قدامی فک بالا محافظت کند. ورزشکارانی که از چنین تجهیزات حفاظتی استفاده نمی کنند در معرض ضربه یا آسیب به عصب دندان قرار می گیرند که می تواند باعث لق شدن، شکستگی و حتی کشیدن دندان شود. چنین اتفاقاتی بارها در میادین ورزشی رخ داده است. می توانید از محافظ های دهان موجود در بازار استفاده کنید یا به دندانپزشک مراجعه کنید تا محافظ مخصوصی برای شما بسازد.

عادتهای زیان آور برای دندان/ اجسام جویدنی

بسیاری از ما ممکن است در حین تمرکز، مطالعه یا انجام کاری، ته یک مداد یا خودکار را بجویم. مشابه جویدن یخ، این عادت بسیار مخرب می تواند باعث ترک خوردن یا بریدگی دندان شود. جویدن آدامس های بدون قند بهترین گزینه برای زمانی است که نیاز به جویدن چیزی برای تمرکز یا انجام کاری دارید. آدامس های بدون قند با تحریک ترشح بزاق از دندان ها در برابر اسید تولید شده توسط باکتری ها محافظت می کنند.
عادتهای زیان آور برای دندان/ پوست کندن دانه های روغنی
این عادت لذت بخش که ترک آن غیرممکن به نظر می رسد می تواند به دندان های جلویی شما آسیب جدی وارد کند. داشتن این عادت به مدت طولانی باعث آسیب های جزئی و نامحسوس به دندان می شود که اثرات تجمعی آن در دراز مدت می تواند منجر به فرسایش مینای دندان و ترک و بریدگی دندان شود. از آنجایی که ترمیم چنین آسیب‌های دندانی دشوار و پرهزینه است، بهترین راه برای پیشگیری از آنها پرهیز از پوسته‌کردن دانه‌های روغنی است. اگر نمی توانید این عادت را ترک کنید، دانه های روغنی را با پوسته نرم تری مانند دانه کدو تنبل بخورید.
خوردن چیپس سیب زمینی
این یک فرض اشتباه است که غذاهای نشاسته ای باعث پوسیدگی دندان نمی شوند زیرا شیرین نیستند. باکتری های بی هوازی در حفره دهان می توانند این غذاها را به قندهای ساده تبدیل کرده و آنها را به اسیدهایی تبدیل کنند که مینای دندان را از بین می برد.
این اسیدها می توانند تا 20 دقیقه و حتی اگر غذا به اطراف دندان بچسبد روی دندان ها تأثیر بگذارند. چیپس سیب زمینی به دلیل ماهیتش به راحتی برای مدت طولانی در اطراف دندان باقی می ماند و باعث پوسیدگی دندان می شود. بنابراین، هر زمان که چیپس می خورید ، باید بلافاصله دندان های خود را مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!
عکس از عادتهای زیان آور برای دندان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *