عکس از علت بوی دهان در کودکان

علت بوی بد دهان در کودکان

سوالی که والدین اغلب از دندانپزشک می پرسند در مورد علت بوی بد دهان در کودکان است. اکثر کودکان وقتی از خواب بیدار می شوند بوی بد دهان خود را حس می کنند. جای نگرانی نیست زیرا این نوع بوی بد دهان پس از خوردن، نوشیدن یا مسواک زدن از بین می رود. نوع دیگری از وسعت بد به نام هالیتوز وجود دارد که با مسواک زدن از بین نمی رود. در اینجا به علل مختلف بوی بد دهان در کودکان می پردازم.

چه چیزی باعث بوی بد دهان در کودکان می شود؟

اگر کودک شما بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می کند اما هنوز بوی بد دهان دارد، باید او را نزد دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی ببرید تا سایر علائم بالینی را بررسی کند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

علت اصلی بوی بد دهان در کودکان رعایت بهداشت نامناسب دهان و دندان است. اول از همه، شما باید به وضعیت بهداشت دهان و دندان کودک خود اهمیت دهید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم نه تنها بوی بد دهان را بهبود می بخشد بلکه پلاک ها و جرم دندان را نیز از بین می برد. اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، باکتری ها می توانند لثه ها را تحریک کرده و باعث پوسیدگی دندان شوند. بیماری های پریودنتال، زخم های دهان و عفونت های دهانی ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان می توانند منجر به بوی بد دهان شوند که حتی با استفاده از بهترین دهانشویه ها نیز نمی توان آن را بهبود بخشید. علاوه بر این، لازم است که کودک خود را برای معاینات دوره ای دندانپزشکی، به دندانپزشک ببرید.

عفونت ها و بیماری ها

یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان، عفونت های سینوسی است که باعث گرفتگی بینی و گلو می شود. تجمع باکتری ها در این ناحیه منجر به نوعی بوی بد دهان می شود که حتی با مسواک زدن یا شستشوی دهان نمی توان آن را بهبود بخشید. اگر کودک شما علائمی مانند گلودرد، سوزش مجاری بینی و آبریزش بینی دارد، در اسرع وقت او را نزد دندانپزشک ببرید.

التهاب لوزه و بوی بد دهان در کودکان

برای اطمینان از متورم بودن لوزه های کودک، بهتر است با استفاده از چراغ قوه حفره دهان کودک را بررسی کنید. لوزه های سالم باید صورتی بدون هیچ گونه ایرادی باشند، در حالی که وجود لکه های سفید و ملتهب نشان دهنده التهاب لوزه است. در چنین مواقعی باکتری ها روی لوزه های متورم جمع می شوند و باعث عفونت و در نتیجه بوی بد دهان می شوند.

وجود اجسام خارجی در بینی

بوی بد دهان کودک شما ممکن است ناشی از گیرکردن جسم خارجی در مجرای بینی او باشد. از آنجایی که کودکان بسیار کنجکاو هستند، ممکن است وسایل کوچکی مانند اسباب بازی های کوچک، مهره ها، لوبیاها و سایر غذاها را در بینی خود فرو کنند. وقتی این اجسام خارجی برای مدتی در داخل بینی باقی بمانند، باعث عفونت و بوی بد دهان می شوند. اگر مطمئن هستید که وجود جسم خارجی در بینی عامل بوی بد دهان کودکتان است، او را نزد دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی ببرید تا مجاری بینی کودکتان را معاینه کند و جسم خارجی را خارج کند.

کم آبی و خشکی دهان

نوشیدن آب زیاد برای بدن بسیار مهم و حیاتی است. کم آبی بدن می تواند یکی از دلایل بوی بد دهان باشد. وقتی کودک شما آب زیادی نمی‌نوشد، بزاق مقدار و کیفیت لازم برای تمیز کردن حفره دهان را از دست می‌دهد و باعث رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی بد دهان می‌شود. بنابراین، یک راه ساده برای بهبود بوی بد دهان فرزندتان این است که فقط از نوشیدن آب کافی مطمئن شوید.
تغذیه و رژیم غذایی مناسب
برخی از موارد بوی بد دهان در کودکان ربطی به باکتری ندارد. برخی از غذاها مانند سیر، پیاز و ادویه های قوی می توانند بوی نامطبوعی ایجاد کنند. هنگامی که کودک شما چنین غذاهایی را هضم و جذب می کند، مولکول های بدبو آنها وارد جریان خون می شود و به تدریج از طریق ریه ها و تنفس دفع می شود. غذاهای پر پروتئین مانند گوشت قرمز و ماهی می توانند بوی بد دهان را تشدید کنند. شما می توانید با تشویق کودک به رعایت بهداشت دهان و دندان از بوی بد دهان جلوگیری کنید.
علت بوی بد دهان در کودکان 4 سال به بالا

همانطور که دندان های شیری کودک رشد می کنند، برای والدین مهم است که به کودک در تمیز کردن دندان ها و لثه های خود کمک کنند. کودکان 4، 5 و 6 ساله برای مسواک زدن حتما به کمک و نظارت والدین نیاز دارند. اگر فرآیند پاکسازی دهان و دندان به طور کامل و خوب انجام نشود، کودک دچار پوسیدگی دندان می شود. در پوسیدگی بزرگ دندان های شیری، کودکان 4 سال به بالا بوی بد دهان دارند. در برخی موارد نادر، کودکان زیر 8 سال از شلوغی دندان ها رنج می برند. این ناهنجاری باعث می شود دندان ها به خوبی تمیز نشوند و کودک دچار پوسیدگی زودرس و در نهایت بوی بد دهان شود.

سوالات متداول علل بوی بد دهان در اطفال

 

1-آیا برخی داروها باعث بوی بد دهان در اطفال می شود؟

بله، برخی از داروها با کاهش ترشح بزاق باعث ایجاد بوی بد دهان در کودکان می شوند. دیورتیک ها همچنین می توانند باعث کم آبی بدن و در نتیجه بوی بد دهان در کودکان شوند.

2- آیا درمان ارتودنسی باعث بوی بد دهان در اطفال می شود؟

ذرات غذا ممکن است در زیر سیم های قوسی دستگاه های ارتودنسی باقی بمانند و باعث بوی بد دهان شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از بروز چنین مواردی جلوگیری کند.
3-روش صحیح مسواک زدن کودکان چیست؟
از کودک خود بخواهید 3 بار در روز به مدت 2 دقیقه دندان های خود را مسواک بزند. خمیر دندان را به اندازه یک دانه برنج برای کودک زیر 3 سال و یک نخود برای کودکان بزرگتر روی مسواک بزنید. هنگام مسواک زدن کودک مراقب باشید و مطمئن شوید که زبان خود را نیز مسواک می کند.
4- چه بیماری هایی باعث بوی بد دهان در اطفال می شود؟
دیابت نوع 1 و نوع 2، بیماری های ریوی و مشکلات کلیوی می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان در کودکان شوند.
5-آیا دهانشویه می تواند بوی بد دهان را در اطفال درمان کند؟
اگر مطمئن هستید که کودک شما قبلاً اقدامات بهداشتی دهان و دندان لازم مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و نوشیدن آب کافی را انجام داده است، گزینه بعدی این است که از کودک خود بخواهید که دهان خود را با دهانشویه مناسب شستشو دهد. یک دهانشویه خفیف نعناع می تواند به از بین بردن بوی بد دهان کودک شما کمک کند. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، کودک خود را نزد دندانپزشک ببرید.
6- علت بوی بد دهان کودک 3 ساله چیست؟

بوی بد دهان در کودکان 3 ساله ممکن است به دلیل خوردن برخی غذاها باشد. همچنین توجه داشته باشید که کودکان برای تمیز کردن دندان ها و مسواک زدن نیاز به کمک دیگران دارند. پس تمیز کردن دندان های شیری خود را فراموش نکنید تا کودک دچار پوسیدگی دندان های شیری و بوی بد دهان نشود.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

عکس از علت بوی دهان در کودکان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *