عکس از مشکلات دهان و دندان

مشکلات دهان و دندان

گاهی ممکن است به دلیل بی توجهی به بهداشت دهان و دندان با مشکلات سلامت دهان و دندان مواجه شویم. در اینجا به معرفی برخی از مشکلات عمده بهداشت دهان و دندان می پردازیم و راه حل های مقابله با آنها را توضیح می دهیم.

التهاب لثه

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد پلاک در اطراف دندان و افزایش حساسیت بافت لثه می شود. خونریزی لثه هنگام مسواک زدن نشانه ای از التهاب لثه است که با رعایت بهداشت دهان و دندان به تدریج بهبود می یابد.

دندان های زرد

مصرف زیاد نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و نوشابه ها به تدریج باعث زرد شدن سطح دندان ها می شود. اگر نمی توانید مصرف چنین نوشیدنی هایی را کاهش دهید، برای جلوگیری از تماس مستقیم مایع با دندان، توصیه می شود آنها را با نی بنوشید. با این حال، دندان ها ممکن است به مرور زمان به دلیل از بین رفتن تدریجی مینای دندان با افزایش سن، درخشندگی خود را از دست بدهند. از این رو بهتر است به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید تا روند زرد شدن دندان ها کاهش یابد.

بوی بد دهان

باکتری هایی در داخل حفره دهان وجود دارند که باعث بوی بد دهان می شوند. باقی مانده های غذایی که بین دندان ها گیر کرده است، شرایط مساعدی را برای رشد چنین باکتری هایی فراهم می کند. از دیگر عوامل ایجاد بوی بد دهان می توان به خشکی دهان، تنفس دهان، بیماری های لثه، بیماری های معده و … اشاره کرد که با نوشیدن آب فراوان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و مسواک زدن زبان تا حدودی می توان بوی بد دهان را کاهش داد.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال که به عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود، شدیدتر از التهاب لثه است. اگر التهاب لثه جدی گرفته نشود و درمان نشده باقی بماند، شکل شدیدتر آن که پریودنتیت نامیده می شود، ممکن است ایجاد شود. در این حالت، لثه ها از دندان جدا می شوند، استخوان از بین می رود و ممکن است دندان ها لق شوند یا بیفتند. برای درمان بیماری پریودنتال باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان آسیب به سطح، مینای دندان یا تاج دندان است. هنگامی که ما مقدار زیادی قند یا موارد مشابه می خوریم، باکتری های دهان ما اسیدهایی می سازند که به مینای دندان حمله می کنند.
با رعایت رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. لازم به ذکر است که پوسیدگی دندان به طور طبیعی قابل برگشت نیست و برای تعویض بافت های آسیب دیده باید به دندانپزشک مراجعه کرد.
سوالات متداول مشکلات رایج دندان و دهان
1-چرا گاز گرفتن غذاهای سفت گاهی باعث خونریزی لثه می شود؟
خونریزی لثه یکی از علائم بیماری پریودنتال است. چنین افرادی باید برای درمان این عارضه به پریودنتیست مراجعه کنند.
2- آیا بیماری پریودنتال می تواند تمام نواحی فک را درگیر کند؟
بیماری پریودنتال باعث از بین رفتن بافت های نگهدارنده دندان می شود. اگر درمان نشود، می تواند بخش قابل توجهی از بافت لثه را از بین ببرد و کل دندان های یک یا هر دو فک را تحت تاثیر قرار دهد.
3- از زرد شدن دندان ها چطوری جلوگیری کنیم؟
شما باید به طور مرتب دندان های خود را (سه بار در روز) بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و هر شب دهان خود را با دهانشویه بشویید.
4-آیا پوسیدگی دندان می تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود؟
پوسیدگی دندان ابتدا باعث زرد شدن مینای دندان می شود و سپس لکه های زرد روی سطح دندان ممکن است در اثر تماس با برخی مواد غذایی به تدریج خاکستری شوند.
5- علت بوی بد دهان چیست؟
دلایل مختلفی برای بوی بد دهان وجود دارد. این وضعیت ممکن است به دلیل وجود یک یا چند دندان پوسیده که نیاز به درمان ریشه دارند رخ دهد. مشکلات لثه نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. در چنین مواردی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر عفونت‌های دستگاه تنفسی (RTIs) یا التهاب لوزه‌ها باعث بوی بد دهان می‌شوند، برای حل این مشکل باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. مشکلات گوارشی نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود که توسط متخصص داخلی قابل درمان است. اگر بقایای غذا بین دندان های کج به گونه ای گیر کند که به سختی از بین برود، می تواند باعث بوی بد دهان شود. اگر دندان‌های کج دلیل بوی بد دهان شماست، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را با استفاده از درمان‌های ارتودنسی مرتب کند.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!
عکس از مشکلات دهان و دندان