خوراکیهای ممنوعه قبل از ورزش

مصرف مواد غذایی مناسب قبل از ورزش برای افراد فعال و ورزشکار یک نکته مهم است. اما دانستن این‌ که چه مواد غذایی‌ای را نباید قبل از ورزش مصرف کرد هم به همان اندازه برای داشتن یک تمرین ورزشی عالی کلیدی است.


خوراکیهای ممنوعه قبل از ورزش

مصرف مواد غذایی مناسب قبل از ورزش برای افراد فعال و ورزشکار یک نکته مهم است. اما دانستن این‌ که چه مواد غذایی‌ای را نباید پیش از ورزش مصرف کرد هم به همان اندازه برای داشتن یک تمرین ورزشی عالی کلیدی است.

موارد زیر، مواد غذایی‌ای هستند که هرگز نباید قبل از تمرینات ورزشی مصرف شوند: شما که به خودتان اهمیت میدهید حتما به بهترین دندانپزشک شهر خودتون میرید.

سبزیجات

نمیتوان از خواص فوق العاده ی سبزیجات برای سلامتی بدن چشم پوشی کرد. سبزیجات سرشار از فیبر و آب هستند که احساس سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و مانع از ریزه خواری و مصرف مواد غذایی حاوی ارزش غذایی پایین میشوند. اما مصرف سبزیجات پیش ازورزش به دلیل فیبر زیاد میتواند مشکل ساز شود. متخصصان توصیه میکنند که از مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر قبل ازورزش خودداری شود. چون فیبرها سرعت هضم غذا را افزایش میدهند. اگر شما میخواهید به جای اینکه زمانتان را در توالت سپری کنید روی تردمیل بدوید بهتر است مصرف سبزیجات را به بعد از جلسه ی ورزشی موکول کنید.

اسموتیها

بهتر است قبل ازورزش رفتن اسموتی میل نکنید چرا که مصرف آن چندان هم مناسب نیست. درصورتیکه چند ساعت قبل ازورزش اسموتی خوردن دقیقا زمانیکه به باشگاه میرسید و میخواهید ورزش را شروع کنید، احساس ضعف شدیدی دردل تان احساس میکنید. علاوه بر این اسموتیها معمولا سرشار از فیبر هستند که باعث ایجاد احساس ناراحتی در دستگاه گوارش میشوند. حتی بهتر است بدانید که اگر در تهیه ی آنها از شیر استفاده میکنید احتمال بروز استفراغ در صورت انجام ورزشهای سنگینتر وجود دارد. بنابراین بهتر است اسموتیها را در وعده ی صبحانه و یا اگر مایل بودید بعد از ورزش نوش جان کنید.

مواد غذایی دارای فیبر بالا

به طور کلی، غذاهای سرشار از فیبر مانند نان سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار و جو دوسر برای سلامت مفید هستند و میتوانند عملکرد سیستم گوارش را تنظیم کنند. به مدت طولانیتری احساس سیری داشته باشید با این حال، این نوع مواد غذایی برای مصرف قبل از تمرینات ورزشی مناسب نیستند زیرا هضم طولانی آنها به ایجاد اختلالات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع، گاز و درد معده منجر میشود و شما را از ادامه تمرینات باز میدارد.

غذاهای پر ادویه

سیستم گوارش با خوردن غذاهای پر ادویه به شدت آسیب میبیند. به همین دلیل هم بهتر است پیش از ورزش غذاهایی که ادویه زیادی دارند، مصرف نکنید. قبل از رفتن به باشگاه و انجام فعالیتهای فیزیکی بهتر است مواد ساده و قابل هضمی که کربوهیدرات دارند مصرف کنید. برای مثال یک تکه نان تست و مربا یا یک سیب و موز کوچک گزینه ‌های مناسبی هستند. البته آن هم نه بلافاصله قبل از ورزش، باید چند ساعت بین خوردن این مواد و رفتن به ورزش وقفه انداخت.

کلم‌ها

کلم‌های مختلف از جمله بروکلی، بروسل و گل کلم خواص ضد سرطانی دارند. با این حال کلم‌ها نفاخ هستند. خوردن کلم هنگام ورزش باعث مشکل در هضم غذا میشود.

کره آجیل و آووکادو

اگرچه موادی همچون کره آجیل و آووکادو انتخاب خوب و سالمی برای بدن است، بیشتر افراد به هنگام ورزش نمیتوانند از این مواد استفاده کنند زیرا باعث سنگینی آنها میشود. همانطور که میدانید هضم چربیها به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین درشت مغذیها میتواند در برخی از دونده‌ها باعث ریفلاکس اسید معده شود. به همین علت بهتر است فقط ۱۵ گرم چربی پیش ازورزش مصرف شود. این مقدار برابر با یک قاشق غذاخوری کره آجیل یا یک اونس پنیر یا دو عدد تخم مرغ بزرگ است.

نوشابه ها

نوشابه ها انتخابهای مناسبی برای پیش از ورزش محسوب نمیشوند به خاطر اینکه سرشار از قند بوده و افت قند خون را به همراه دارند. نوشابه ها همچنین گازدار هستند و حین ورزش معده را به هم میریزند. بهترین نوشیدنی قبل ازورزش همان آب است، چون باعث تأمین آب بدن شده و انرژی را کاهش نمیدهد.

لوبیا

لوبیا حاوی فیبر زیاد است. فیبر برای بدن لازم است اما بسیاری از افراد با خوردن فیبر پیش ازورزش به هنگام ورزش کردن دچار مشکل میشوند.

لبنیات

اگر به برخی غذاها حساس هستید بهتر است که پیش از فعالیتهای ورزشی آنها را مصرف نکنید. برخی افراد نمیتوانند لاکتوز را هضم کنند. بنابراین خوردن لبنیات میتواند برای آنها مشکل ایجاد کند. البته این افراد میتوانند از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنند.

ماست

ماست حاوی پروتئین، فیبرها و میزان مناسبی پروبیوتیک هست که برای دستگاه گوارش مفید هستند. اما با این حال ماست یک محصول لبنی است که با ورزش جور نیست. حتی اگر شما نسبت به محصولات لبنی حساس نباشید باز هم مصرف ماست امکان بروز کرامپ های عضلانی، ناراحتی و حتی اسهال را فراهم میسازد. بنابراین بهتر است مصرف آن را به بعد ازورزش موکول کنید. اگر نمیتوانید از ماست دل بکنید بهتر است مصرف آن حداقل دو ساعت پیش از شروع جلسه ی ورزشی باشد.

 

خوراکیهای ممنوعه قبل از ورزش
مصرف مواد غذایی مناسب قبل از ورزش برای افراد فعال و ورزشکار یک نکته مهم است. اما دانستن این‌ که چه مواد غذایی‌ای را نباید پیش از ورزش مصرف کرد هم به همان اندازه برای داشتن یک تمرین ورزشی عالی کلیدی است.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *