لطفا موارد زیر را چندین مرتبه با دقت مطالعه نمایید تا از مشکلات و عوارض درمان جلوگیری نموده و درمان عالی را تجربه نمایید .

  1. تا دو ساعت از خوردن مواد غذایی خودداری نموده و دندانها رو بر روی هم فشار ندهید . تا زمان رفع کامل بی حسی از جویدن مواد غذایی اکیدا خودداری نمایید . زیرا بدلیل بی حسی احتمال گاز گرفتن زبان و لب و ایجاد زخم های شدید وجود دارد .
  2. از زیاده روی در مصرف مواد رنگی مثل قهوه ، چای ، نوشابه و … و کشیدن سیگار خودداری نمایید و پس از مصرف هر کدام از این مواد مقداری آب در دهان خود بچرخانید و قورت دهید . این کار هم از پوسیدگی دندانها جلوگیری مینماید و هم مانع رنگ گرفتن لمینت و سایر دندان هایتان میشود . توجه نمایید که لمینت برخلاف کامپوزیت به سختی دچار تغییر رنگ میشود اما مواد رنگی که بر روی دندان های طبیعی رسوب مینماید بر روی لمینت نیز رسوب مینماید .
  3. تا 24 ساعت از خوردن مواد غذایی جویدنی و چسبناک خودداری نموده و از فشار دادن دندان ها بر روی هم اکیدا خودداری نمایید .
  4. از خوردن مواد چسبناک بزرگ مثل گز کامل یا سوهان بزرگ و شکلات بزرگ خودداری نموده و این مواد را به صورت تکه های کوچک میل نمایید . زیرا چسب این مواد بر چسب لمینت غلبه کرده و درصورتی که بزرگ باشد لمینت را میکند .
  5. در صورتی که در دندان شما پانسمان گذاشته شده است تا دو ساعت از خوردن مواد غذایی خودداری نمایید و تا جلسه بعد ، از جویدن غذا در آن ناحیه خودداری نمایید . در صورتی که مقداری از پانسمان بیفتد نگران نباشید . فقط پوشیده شدن ریشه توسط پانسمان مهم میباشد .
  6. در صورت احساس بلندی یا درد صعودی یا گیر هنگام غذا خوردن داشتین, در اسرع وقت با مطب تماس گرفته و یا به واتس آپ مطب پیغام دهید و جهت برداشت بلندی مراجعه نمایید . در صورت عدم رفع بلندی احتمال شکستن دندان وجود دارد .(برخلاف تصور جامعه مبنی بر اینکه جا باز میکند)
  7. با توجه به اینکه تغییر بسیار بزرگی در لبخند شما بوجود آمده و شما و نزدیکانتان به لبخند قدیمی شما عادت کرده اید ، غیر عادی بودن لبخند جدید ( مثل جلو بودن دندانها ، بزرگ بودن دندان ها ، کوچک بودن دندانها ، سفیدی دندانها و … ) برای شما و نزدیکانتان امری طبیعی میباشد ، توصیه ما این است تا یک ماه از نزدیکانتان نظر نخواهید و کاملا با اعتماد به نفس برخورد نمایید .
  8. به احتمال کم ، حساسیت به سرما و گرما تا دو ماه ممکن است وجود داشته باشد حتی اگر قبل از درمان هیچگونه حساسیتی وجود نداشت . در این صورت تا دو ماه از خوردن مواد غذایی سرد و گرم خودداری نمایید و مواد غذایی ولرم میل نمایید . طبق نوشته کتابهای دندانپزشکی تا دوماه صبر میکنیم و در صورتی که این حساسیت شدت یافت و قابل تحمل نبود مداخله مینماییم .
  9. پس از لمینت هیچ منعی در مورد مسواک زدن وجود ندارد .
  10. از استفاده دندان به عنوان ابزار مثل باز کردن درب بطری و … و از شکستن پوست آجیل ، خوردن ناخن ، مداد ، شکستن یخ و شکستن تخمه ( در صورت علاقه به تخمه میتوانید از بسته های مغز تخمه استفاده نمایید ) خودداری نمایید . زیرا ممکن است شما با تکرار این کارها عوارض مشهودی ملاحظه نفرمایید ، اما در واقعیت ترک های ریزی در لمینت ایجاد میشود که طول عمر لمینت را کاهش میدهد . علاوه بر اینکه این کارها ممکن است منجر به شکستن لمینت دندان شود ، به خود دندان طبیعی نیز آسیب میرسانند . افرادی که تخمه میشکنند در اکثر موارد دندانهای جلو آنها به مرور کوتاه شده و لب پر میشوند .
  11. در صورتی که در حال یا آینده دچار دندان قروچه ( فشار دادن دندانها به روی هم موقع خواب یا عصبانیت ) شوید ، استفاده از نایت گارد برای شما الزامی میباشد در غیر اینصورت لمینت و دندان های طبیعی شما که لمینت نشده اند ،  دچار ترک و شکستگی خواهند شد . نایت گارد وسیله ی بی رنگی هست که توسط دندانپزشک ساخته میشود و بر روی دندانهای بالا قرار میگیرد .
  12. به احتمال کم ، به علت کشیده شدن لب ممکن است گوشه لب شما زخم شود . در این صورت پماد ویتامین A-D از داروخانه تهیه نمایید و روزی سه بار لب های خود را مرطوب نمایید .
  13. به احتمال کم ، ممکن است تا 10 روز موقع بلعیدن غذا و باز کردن دهان دچار مشکل شوید که طبیعی میباشد و به مرور رفع میشود .
  14. در روز اول وجود تکه های چسب در دهان شما طبیعی میباشد . با غرغره آب در دهان این مواد را از دهان خارج نمایید .
  15. دو ساعت از خوردن مواد غذایی خودداری نمایید و دندانها را بر روی هم فشار ندهید . تا زمان رفع کامل بی حسی از جویدن مواد غذایی اکیدا خودداری نمایید زیرا بدلیل بی حسی احتمال گاز گرفتن زبان و لب و ایجاد زخم های شدید وجود دارد .
  16. در صورتی که دارویی به شما تجویز نشده ، در صورت وجود درد پس از ترمیم کپسول نوافن ( NOVAFEN ) میل نمایید . این کپسول بدون نیاز به نسخه پزشک میباشد . علت درد میتواند حساسیت دندان و یا وسایلی باشد که هنگام لمینت دندان به لثه شما فشار وارد کرده اند .
  17. در صورتی که دارو تجویز شده است ، کلیه داروهای خود را با یک لیوان آب کامل از گوشه ی دهان قبل از کم شدن اثر بیحسی ( زیرا مسکن ها تا دو ساعت تاثیر میگذارند ) ، پس از یک ساعت میل نمایید . از مصرف قرص آناهیل ( قرص تسریع روند بهبودی زخم ) در روز اول به علت افزایش احتمال خونریزی خودداری نمایید .
  18. هر 12-6 ماه جهت چکآپ دندانها به مرکز مراجعه نمایید . این چکآپها بسیار مهم میباشد و با این چکآپها از کشیدنی شدن دندانی که با یک درمان عصب کشی قابل نگهداری میباشد جلوگیری مینمایید و از عصب کشی دندانی که با یک ترمیم درمان میشود جلوگیری مینمایید و علاوه بر کاهش هزینه در بلندمدت سلامت دهان و دندان خود را نیز تضمین مینمایید .
  19. لمینت کردن دندان به معنای عدم پوسیده شدن دندان در آینده نیست . در صورت عدم رعایت بهداشت دندان شما از محل دیگری که لمینت نشده است مثل پشت دندان یا مرز بین دندان و لمینت پوسیده خواهد شد .
  20. استفاده از واتر جت برای افرادی که لمینت نموده اند به صورت روزانه بعد از مسواک شب توصیه میشود . استفاده از واترجت برای همه افراد حتی افرادی که کامپوزیت نکرده اند بسیار مفید میباشد .
  21. در صورت انجام ورزشهایی که طی آنها دندانهای خود را بر روی هم فشار میدهید و یا انجام ورزشهایی که احتمال وارد شدن ضربه به دندانهایتان وجود دارد در طول ورزش نایت گارد استفاده نمایید . نایت گارد وسیله ی بی رنگی است که توسط دندانپزشک ساخته میشود و بر روی دندانهای بالا قرار میگیرد .
  22. در صورتی که دارو برای شما تجویز شده برای اطلاع از دستورالعمل داروهایی که به شما تجویز شده است اینجا کلیک نمایید . داروهای خود را با یک لیوان آب کامل مصرف نمایید و حدالامکان با معده پر ( جهت جلوگیری از درد معده ) مصرف نمایید . کلیه داروها را طبق دستورالعمل مصرف نمایید . هر کدام از این دستورالعمل ها دلیلی علمی دارند . برای مثال خوردن مسکن تجویز شده با وجود درد نداشتن الزامی میباشد زیرا این مسکنها خاصیت ضد التهاب داشته و تا حد امکان از تورم و کبودی صورت جلوگیری مینمایند .
  23. بخش پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و آموزش بهداشت را در اینجا به طور کامل مطالعه نمایید .

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *