عکس از موسیقی

شنیدن یک موسیقی زیبا به راحتی میتواند احساسات شما را تحریک کند و خلق و خوی شما را بهتر کند.


موسیقی

شنیدن یک موسیقی زیبا به راحتی میتواند احساسات شما را تحریک کند و خلق و خوی شما را بهتر کند. اگر یکی از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید به موسیقی گوش دهید، باید بدانید که این کار برایتان مزایای زیادی دارد.

مزایای موسیقی

به شما کمک میکند تا بهتر به خواب بروید

بیش از سی درصد از آمریکایی ها از بیخوابی رنج میبرند. یکی از مطالعات نشان میدهد، دانش آموزانی که قبل از رفتن به رخت خواب به مدت 45 دقیقه به آهنگهای آرامش بخش کلاسیک گوش میدادند، به طور قابل توجهی بهتر از دانشجویانی که به یک کتاب صوتی گوش میدادند یا هیچ کاری انجام نمیدادند به خواب میرفتند. بنابراین اگر مشکل خواب دارید، سعی کنید قبل از خواب به آهنگهای موتزارت گوش فرا دهید تا بتوانید خواب راحت تری داشته باشید.

باعث کاهش افسردگی میشود

بیش از 350 میلیون نفر در جهان از افسردگی رنج میبرند. نود درصد از آنها علاوه بر افسردگی، بیخوابی را هم تجربه میکنند. تحقیقات نشان میدهند، علائم افسردگی در گروهی که قبل از خواب به آهنگ کلاسیک گوش میدهند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد اما در دو گروه دیگر این امر مشاهده نشد. موسیقی بر حسب نوع آهنگی که به آن گوش میدهید میتواند برای بیماران مبتلا به علائم افسردگی مفید باشد. صداهای دلنشین و آهنگ کلاسیک، میتواند روحیه مردم را بالا برده، اما تکنو و متالهای سنگین مردم را بیشتر افسرده خواهد کرد.

به شما کمک میکند تا کمتر غذا بخورید

تحقیقات نشان داد که استفاده از نور ملایم وآهنگ در هنگام غذا خوردن به مردم کمک میکند تا کالری کمتری مصرف کنند و بیشتر از وعده های غذایی خود لذت ببرند. بنابراین اگر شما به دنبال راهی برای کاهش اشتهای خود هستید، دفعه بعدی که غذا میخورید، از چراغهای کم نور استفاده کنید و به موسیقی ملایم گوش فرا دهید تا کمتر غذا بخورید.

آی.کیو و عملکرد علمی را افزایش میدهد

پژوهش‌ها درباره فایده موسیقی نشان میدهند که کلاسهای موسیقی‌ عملکرد علمی و آی.کیو را در نوجوانان پی‌ریزی میکند. در یک مطالعه، کودک ۶ ساله‌ای که کلاس‌های کیبورد یا خوانندگی را در گروه‌هایی کوچک به مدت ۳۶ هفته گذرانده بود نسبت به کودکانی که کلاس نمایش میرفتند یا هیچ کلاسی برنداشته بودند از خود به طور چشمگیری افزایشهای بیشتری در آی.کیو و نتایج آزمونهای آموزشی استاندارد نشان داد. گروه خوانندگی بهترینشان بود. برای آنکه به کودکتان کمک کنید به لحاظ علمی بدرخشد، او را تشویق کنید که بخواند یا‌سازی بنوازد.

عملکرد دویدن را تقویت میکند

دوندگانی که به موسیقی انگیزه‌ بخش ملایم یا تند گوش میدهند ۸۰۰ متر اول دویدنشان را از دوندگانی که به موسیقی آرام گوش میدهند. یا اصلا بدون گوش دادن به موسیقی میدوند، سریع‌تر به پایان میرسانند. اگر میخواهید دویدنتان را به اوج برسانید، به آهنگهایی گوش بدهید که برایتان الهام بخش هستند.

یادگیری و حافظه را تقویت میکند

محققان دریافتند که موسیقی میتواند به شما در یادگیری و به خاطر آوردن اطلاعات کمک کند. اما این امر به میزان موسیقی که شما به آن گوش میدهید و اینکه آیا یک موسیقی دان هستید یا خیر بستگی دارد. در مطالعه ای که بر روی افراد ژاپنی که به موسیقی گوش میدادند انجام شد به نظر میرسید که گوش دادن به آهنگ بر رویشان تاثیر مثبت و انگیزشی دارد.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگانی که موسیقی دان بودند در هنگام پخش موسیقیهای طبیعی احساس بهتری داشتند. اما در هنگام پخش موسیقی های لذت بخش واقعا احساس خوبی را تجربه میکردند. از سوی دیگر، افراد غیر موسیقی دان با موسیقی های انگیزشی همه چیز را بهتر یاد میگرفتند. اما در هنگام پخش آهنگ طبیعی احساس بهتری داشتند.

هنگام رانندگی روحیه‌ی‌تان را بالا میبرد

شنیدن موسیقی میتواند به نحو مثبتی بر روحیه‌ی شما هنگام رانندگی تاثیر بگذارد، که نسبت به زمانیکه آهنگ گوش نمیدهید به رفتاری ایمن تر منجر میشود. بار بعد که از ترافیک خسته شدید، صدای آهنگ را زیاد کنید تا وضعیت روحیتان را بهبود ببخشید. این کار روی عملکرد رانندگی‌تان تاثیر نمیگذارد حتی ممکن است کمک کند ایمن تر برانید.

تقویت کننده خلق و خو

موسیقی قطعا روی روحیه ی افراد اثرگذار است اما از اهمیت نوع آهنگ هم نباید غافل شد. آهنگ میتواند خود آگاهی شما را بهبود بخشد و بر تنظیم روحیه تأثیر بگذارد. موسیقی های کلاسیک و آرام بخش بیشترین اثرگذاری مثبت را در روحیه ی افراد دارند.

میتواند انگیزه را بالا ببرد

گوش کردن به موسیقی با ریتم تند هنگام ورزش، باعث افزایش انگیزه در افراد میشود تا آنها سختتر تلاش کنند. یک آزمایش برای فواید آهنگ، انجام شده است و در آن سرعت تمپوی آهنگ که افراد حین دوچرخه سواری‌ گوش میکردند را کم و زیاد کردند. از این تحقیق نتیجه گرفتند که بیشتر کردن سرعت موسیقی باعث افزایش عملکرد در میزان مسافتی که دوچرخه‌سوار طی میکند، سرعتی که پدال میزند و قدرتی که اعمال میکند میشود. برعکس، پایین آوردن سرعت تمپوی آهنگ باعث کاهش عملکرد در تمام این فاکتورها شد.

کاهش فشار خون

آهنگ میتواند با ایجاد شادی بیشتر در شنونده به آنها آرامش داده و جریان خون را افزایش دهد. و بر میزان فشار خون تأثیر گذارد.  پس یکی از راه های کاهش فشار خون گوش دادن به موسیقی است.

به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک میکند تا برخی چیزها را به یاد بیاورند

یک سازمان غیر انتفاعی به نام موزیک و حافظه به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر اختلالات مرتبط با سن کمک میکند تا با گوش دادن به آهنگهای مورد علاقه شان برخی از چیزهای مربوط به گذشته را به یاد بیاورند. این هوشیاری اغلب موقتی است.

کاهش سردرد و میگرن

سردرد و میگرن به دلیل برخی از تنش های روزمره ایجاد میشود و گوش دادن به آهنگ آرام، سبب آرامش فرد شده و برای کاهش درد ناشی از سردرد و میگرن مفید است.

آرام کردن بیماران پیش یا پس از جراحی

پژوهشگران دریافته‌اند که شنیدن آهنگ آرامش ‌بخش، پیش از عمل جراحی اضطراب را کاهش میدهد. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که شنیدن موزیک آرامش‌ بخش، موقع استراحت در تخت خواب پس از عمل باز قلب، میزان آرامش را افزایش میدهد.

موسیقی درد را کاهش میدهد

در دانشگاه درکسل فیلادلفیا دریافتند که موسیقی ‌درمانی و موسیقی از پیش ضبط شده از درمانهای معمول بیش‌تر درد بیماران سرطانی را کاهش میدهد. پژوهش دیگری نشان داد که موسیقی میتوانند درد را در بیماران بخش مراقبتهای ویژه و بیماران خانه‌ی سالمندان کاهش دهد. ولی فهرست آهنگها یا باید قطعات کلاسیک باشد، یا موسیقی تامل‌برانگیز، یا آهنگهایی که انتخاب خود بیماران هستند.

به بهبود بیماران سکته‌ای کمک میکند

بیماران سکته‌ای که به آهنگهای انتخابی خودشان به مدت دو ساعت در روز گوش میدهند نسبت به کسانیکه کتابهای صوتی گوش میدهند یا هیچ آهنگی گوش نمیدهند به نحو چشمگیری عملکرد شناختی بهتری نشان میدهند. بیشتر ترانه‌های آهنگین، که ترکیبی از آهنگ و صدا را ارائه میدهند حافظه‌ی شنیداری و کلامی بیماران را تقویت میکند. سکته پنجمین عامل مرگ‌ومیر در ایالات متحده است. اگر کسی را را میشناسید که دچار سکته شده است، به محض آنکه توانستید آهنگ مورد علاقه‌ی‌ شان را برایشان ببرید. شنیدن آنها میتواند به طرز چشمگیری بهبودی‌ شان را افزایش دهد.

 

عکس از موسیقی
شنیدن یک موسیقی زیبا به راحتی میتواند احساسات شما را تحریک کند و خلق و خوی شما را بهتر کند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *