عکس از نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار از جمله پر مصرف ترین نوشیدنیها در جهان هستند. اما این نوشیدنیهای پرطرفدار چندان به سود سلامت انسان عمل نمیکنند.


نوشابه‌ های گازدار

نوشابه های گازدار از جمله پر مصرف ترین نوشیدنیها در جهان هستند. اما این نوشیدنیهای پرطرفدار چندان به سود سلامت انسان عمل نمیکنند. قبل از اینکه نوشیدنی گازدار تهیه کنید بهتر است با عوارض و مضرات مصرف آن آشنا شوید. به هر دلیلی که قصد داشته باشید مصرف نوشابه های گازدار را کاهش دهید، یا آنها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، در مسیری درست حرکت خواهید کرد زیرا سلامت کلی خود را بهبود میبخشید.

جهت گرفتن نویت بهترین دندانپزشک کلیک کنید.

مضرات نوشابه های گازدار

افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت

نوشابه‌های گازدار حاوی شربت ذرت فروکتوز بالا و همچنین سطوح بالای رادیکالهای آزاد هستند که با آسیب بافتی، ابتلا به دیابت و عوارض دیابتی پیوند خورده‌اند.

بطریهای آسیب‌رسان

بطری‌های پلاستیکی نوشابه‌های گازدار و آب حاوی ماده شمیایی سمی به نام بیسفنول A (BPA) هستند که میتوانند از بطری به نوشیدنی و در نهایت بدن انسان نفوذ کنند. شواهد روز افزون بیسفنول A را با بیماریهای بی شمار از جمله افت عملکرد سیستم ایمنی بدن پیوند داده‌اند. کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که کودکان را در برابر محصولات حاوی بیسفنول A به ویژه آنهایی که مصرف میشوند یا استفاده روزانه دارند، محافظت کنید.

کم‌آبی بدن

مصرف نوشابه های گازدار به دلیل محتوای بالای قند، سدیم و کافئین موجود در آنها میتواند به کم‌آبی بدن منجر شود. بسیاری از مردم به همراه وعده‌های غذایی خود به جای آب، نوشابه‌های گازدار مصرف و تامین آب مورد نیاز روزانه بدن را فراموش میکنند.

افزایش وزن

نوشابه کالری بالایی دارد و گرسنگی را کاهش نمیدهد و این موضوع باعث میشود که کالری بیشتری دریافت کنید. افرادیکه مکرراً نوشابه مینوشند، از افرادیکه نمی‌نوشند وزن بیشتری دارند.

بیماریهای مزمن

افرادیکه بیشتر نوشابه مینوشند، در معرض خطر ابتلا به بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع دو ، بیماریهای قلبی و سرطان هستند.

ممکن است موجب اختلالات کبدی شود

نوشابه های گازدار سرشار از فروکتوز است، نوعی قند که تنها توسط کبد قابل متابولیزه است. مصرف بیش از حد فروکتوز موجب افزایش کار کبد و تبدیل فروکتوز به چربی میشود که میتواند در اختلالات مزمن کبدی نقش داشته باشد.

تاثير بر روی كليه ها

هنگاميكه ميزان اسيد فسفريك خون افزايش مي يابد كليه ها قادر به دفع سريع آن نميباشند بنابراين فشار مضاعفي بروي كليه ها تحميل ميگردد. مصرف نوشابه های گازدار سبب ميگردد تا كلسيم از استخوانها برداشته شده و درون خون جريان يابد اين امر موجب رسوب كلسيم اضافي در كليه ها گرديده كه در نهايت منجر به سنگ كليه ميگردد.

افزایش سرعت پیری

نوشابه حاوی فسفات و قند است که نشان داده شده هر دو سرعت فرآیند پیری را افزایش میدهند. کافئین موجود در نوشابه بدن را کم‌آب کرده و قند آن منجر به پف کردن میشود. مواد شیمیایی مضر نوشابه میتوانند روی پوست تأثیرات پیر کننده داشته باشند و شما را در معرض خطر ابتلا به چین‌ و چروک و خطوط ظریف قرار دهند.

از دست دادن حافظه

نوشابه‌ها حاوی روغن نباتی برومین (BVO) هستند که نه تنها باعث ناباروری میشود، بلکه میتواند تأثیرات منفی روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشد و منجر به از دست دادن حافظه، ضعف عضلانی، ضعف و خستگی و مشکلات روحی شود.

تاثير بر روی پوست

خون اسيدي بر روي عملكرد گلوتايتون تاثير ميگذراد. گلوتايتون يك آنزيم با خاصيت آنتي اكسيداني ميباشد. علاوه بر آن نوشابه های گازدار فاقد هرگونه مواد معدني و ويتامين ميباشند. افراديكه نوشابه مصرف ميكنند معمولا مصرف آب ميوه، شير و حتي آب را كاهش
ميدهند و بدن خود را از ويتامينها و مواد معدني كه براي سلامتي پوست ضروري ميباشند محروم ميسازند. بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروك ميگردد.

نارسایی قلبی

یکی دیگر از مضرات نوشابه، نارسایی قلبی است. برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر، دور نوشابه را خط بکشید. مصرف نوشیدنیهای شیرین ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی هم با دیابت، اضافه وزن و فشار خون کنترل نشده در ارتباط است. مصرف منظم نوشابه و سایر نوشیدنیهای شیرین منجر به همه‌ی عوارض ذکر شده میشود.

تاثير بر روی استخوانها

اسيد فسفريك موجود در نوشابه های گازدار ماده اي بسيار سمي ميباشد. در صنعت از اسيد فسفريك بعنوان سختي گير آب استفاده ميگردد. به اين طريق كه اسيد فسفريك سبب زدودن كلسيم و منيزيوم از آب سخت ميگردد. اسيد فسفريك در بدن نيز داراي عملكرد مشابهي ميباشد. يعني يون كلسيم را از استخوانها بر داشته و پوكي استخوانها را سبب ميگردد.

عکس از نوشابه های گازدار
نوشابه های گازدار از جمله پر مصرف ترین نوشیدنیها در جهان هستند. اما این نوشیدنیهای پرطرفدار چندان به سود سلامت انسان عمل نمیکنند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *