PreventCav3

پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی

پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی چگونه درمان می شود؟

پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی چگونه درمان می شود؟ به طور کلی، همیشه بهتر است قبل از شروع درمان ارتودنسی، هرگونه پوسیدگی در دهان خود را ابتدا درمان کنید. این امر به دندانپزشک شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به براکت‌ ها و سیم ‌هایی که مانع از کار می ‌شوند، به نواحی پوسیده دسترسی کامل داشته باشد. همچنین بهتر است از بهداشت دهان و دندان خود در بهترین حالت خود مطمئن شوید تا در وهله اول از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کنید. زمانی که که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، پس از برداشتن بریس ها ، سلامت دندان ها با شما خواهد بود. زمان استفاده از ارتودنسی، ایجاد حفره ها خیلی سریع اتفاق می افتد، زیرا تمیز کردن دندان ها سخت تر است.

برای جلوگیری از این اتفاق در طول مدت استفاده از بریس، ضروری است که همچنان به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید. 

پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی

بسیاری از کودکان و نوجوانان از کشیدن نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن در زمان ارتودنسی فرار می کنند. هر بار که عادات منظم بهداشت دهان و دندان کنار گذاشته شود، خطر پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره با بریس افزایش می یابد. اکثر مردم پس از برداشتن بریس لبخند زیبای خود را به تصویر می کشند، اما به پوسیدگی و فرسایش دندان فکر نمی کنند. با استفاده از براکت ها می ‌توانید با پوسیدگی دندان و قسمت ‌هایی از دندان‌هایتان که به دلیل عادات بهداشت دهان و دندان‌تان فرسوده شده‌اند، مواجه شوید.

هیچ کس نمی خواهد 18 تا 24 ماه برای کامل کردن دندان های خود صرف کند و در نهایت از لبخند زیبای خود نا امید شود. به همین دلیل است که بهداشت دهان بسیار مهم می باشد. پوسیدگی دندان به سرعت اتفاق می‌افتد و ممکن است در جایی که براکت‌ ها به دندان ‌های شما چسبانده شده اند و همچنین بین دندان ها، اتفاق بیفتد، زیرا کشیدن نخ دندان سخت ‌تر است. به طور معمول، شما به سادگی به دندانپزشک مراجعه می کنید و حفره خود را برداشته و پر می کنید. با این حال، درمان حفره با بریس کمی متفاوت است.

 

PreventCav3

 

درمان پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی

درمان حفره یا پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی کمی سخت ‌تر است، اما غیرممکن نیست. به طور کلی، پوسیدگی بین ترک های دندان و اطراف براکت ها و سیم ها اتفاق می افتد. اگر پوسیدگی دندانی دارید که در یک نقطه مشکل است، دندانپزشکان می توانند سیم را جدا کرده و درمان مناسب حفره را برای شما ارائه دهند. برای اینکه بتوانید حفره خود را پر کرده و سیم خود را تعویض کنید، باید قرار ملاقات های خود را نزدیک به هم (به دندانپزشک و ارتودنتیست) تنظیم کنید.

در موارد شدید پوسیدگی دندان نیز، دندانپزشک ممکن است مجبور شود که براکت را از روی دندان بردارد. این نوع درمان فقط در موارد خاصی انجام شده و قسمت از دست رفته در اسرع وقت تعویض خواهد شد تا دندان های شما تکان نخورند. درمان حفره  با بیرون آوردن پوسیدگی دندان و پر کردن آن در زمان ارتودنسی مانند زمانی است که شما براکت نداشته باشید.

اما در این زمان، باید اطراف دستگاه های ارتودنسی کار کنید. همیشه در صورت داشتن حساسیت دندان، درد شدید (و حتی خفیف) هنگام جویدن و اینکه آیا به غذاهای سرد یا گرم حساسیت دارید، دندانپزشک خود را در جریان بگذارید. این ممکن است نشان از یک آسیب جدی باشد.

مراقبت از بریس ها

تمیز کردن بریس ها ممکن است مشکل باشد. با این حال، طراحی آن‌ها بهترین و سریع‌ ترین راه را برای صاف کردن دندان‌ هایتان فراهم می‌کند. با این حال باید در تمیز کردن آنها دقیق باشید در غیر این صورت، غذا و پلاک در برخی نواحی گیر می کند. در این حالت، مینای دندان شما به سرعت از بین می برد و باعث پوسیدگی اطراف دستگاه ارتودنسی می شود.

شما می توانید نکات زیر را برای تمیز کردن بریس های خود دنبال کنید:

– بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید

این کار باعث کاهش لکه ها و تجمع باکتری ها می شود. از یک مسواک معمولی با برس نرم استفاده کنید و از بالا به پایین و سپس از پایین به بالا برس بزنید. در تمام جهات مختلف مسواک بزنید تا غذا از جای خود خارج شود.

– نخ دندان بکشید

شما باید در زمان ارتودنسی نخ دندان را در فضای بین دندان های خود عبور دهید. برای انجام این کار باید زیر سیم بروید و این کمی بیشتر از نخ دندان کشیدن معمولی طول می کشد. در هر صورت نخ دندان یکی از مهمترین توصیه های بهداشت دهان و دندان است که باید رعایت کنید.

– از ابزارهای مفید استفاده کنید

پروکسا براش (proxabrush) یک برس بریس کوچک است که می تواند به جدا شدن غذاها کمک کند. واترپیک نیز مفید است. زیرا به دفع ذرات غذا با جریان آب کمک می کند.

جلوگیری از درمان پوسیدگی دندان در زمان ارتودنسی

هدف هر بیمار، پیر و جوان، جلوگیری از پوسیدگی دندان است. اگر این کار را انجام دهید، هرگز نگران درمان حفره با بریس نخواهید بود. اگر پوسیدگی شما کوچک و در یک نقطه که دسترسی به آن دشوار است می باد ممکن است مجبور باشید برای دریافت درمان پوسیدگی خود تا زمانی که براکت ها خارج شوند، صبر کنید. این ممکن است باعث بزرگتر شدن حفره شما شود، چیزی که شما نمی خواهید.

از این رو، همیشه قبل از انجام درمان ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه کنید تا دهان شما را از نظر پوسیدگی دندان بررسی کند. این امر می تواند از بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کند.

در مرکز دندانپزشکی vip دکتر بهمن پوراقدم و یلدا بازرگان ، تمامی امور درمانی کاملا بدون درد و در محیطی کاملا استریل و بهداشتی انجام میشود.

جهت رزرو نوبت آنلاین کــــلیک کنید !!!

امکان ارسال نظر وجود ندارد