عکس از پولیش دندان

close-up medical dentist procedure of teeth polishing with cleaning from dental deposit and odontolith


پولیش دندان

 
پولیش دندان فرایندهایی هستند که برای پاکسازی دندان‌ها از پلاک‌ها و تارتار انجام می‌شوند. جرم گیری یک روش رایج دندانپزشکی برای از بین بردن پلاک سخت شده به نام جرم است که باعث آسیب دندان‌ها و بیماری‌های لثه می‌شود. از آنجایی که این روش ممکن است دندان‌ها را ناهموار کند، پالیش کردن دندان برای صاف کردن آنها انجام می‌شود.

پولیش دندان چیست ؟

پولیش دندان روشی در دندانپزشکی است که می‌تواند برای اهداف درمانی و یا زیبایی انجام گیرد. استفاده به موقع از پولیش همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از رشد پوسیدگی در مینای دندان شود. این روش شامل از بین بردن انواع پلاک، جرم، تجمع باکتری و سفید کردن دندان‌های شما می‌شود. در بسیاری از مواقع هنگامی که برای یک معاینه ساده به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، پزشک به شما توصیه می‌کند که پالیش دندان را انجام دهید. زیرا در صورت عدم مراقبت طولانی مدت امکان دارد که که دندان شما دچار جرم گرفتگی و لکه‌های پوسیدگی کوچک شود.

مزایای پولیش دندان چیست؟

پالیش دندان روندی است که نه تنها دندان را پولیش می کند بلکه لکه ها، پلاک و میکروارگانیسم های روی سطح بیرونی دندان را از بین می برد. مهمترین مزیت این روش نسبت به اسکیلینگ (جرم گیری عمیق دندان) این است که این روش درمانی بدون درد است. استفاده از پالیش دندان مزایای زیادی برای سلامتی دندان و زیبایی شما به همراه می‌آورد. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
  • سفید شدن دندان‌ها
  • پاک‌کردن لکه‌ها
  • عدم درد و خونریزی
  • حذف پلاک‌ها
  • پیشگیری از بیماری لثه
  • از بین بردن باکتری و میکروارگانیسم‌ها
 

انواع پولیش دندان ها

بهتر است بدانید که پالیش دندان دارای انواع مختلفی است که این انواع عبارتند از :

پولیش درمانی

گاهی اوقات، در طول فرایند جراحی دندانی، سمنتوم ریشه دندان بدون پوشش باقی می ماند. پولیش درمانی به از بین بردن و زدودن هر گونه میکرو فلورا و اندوتوکسین از سطح سمنتوم کمک می کند.
پولیش زیبایی/ کورونال
 
این نوع پولیش پلاک ها و لکه های سطحی دندان ها را می زداید. مواد ساینده فوق العاده نرم برای براق کردن مینای دندان (لایه خارجی پوشاننده تاج دندان) استفاده می شود. سطح مینای دندان تا جایی پولیش می شود که بتواند حتی نورهای قابل مشاهده را منعکس نماید.

پولیش سطحی

 
در این تکنیک تاج دندان ها پولیش می شود. با این حال، این تکنیک تعدادی مزیت درمانی نیز دارد، و اساساً به منظور بهبود زیبایی ظاهری دندان ها انجام می شود.
پولیش انتخابی
 
پولیش انتخابی تحت عنوان زدودن لکه های خارجی یا زدودن انتخابی لکه ها نیز نامیده می شود. این تکنیک پولیش کردن پس از فرایند جرمگیری توصیه می شود، و هر گونه لکه باقی مانده را می زداید.

آیا پولیش دندان درد دارد؟

مهمترین تفاوت پالیش دندان با جرم گیری ( پاک سازی عمیق دندان ) را می توان بدون درد بودن روند پولیش دانست که بیمار بعد از انجام آن، حس خوبی را تجربه خواهد کرد. البته در برخی موارد به دلیل زیاد بودن پلاک ها بر روی دندان، پولیش به تنهایی نمی تواند کار ساز باشد اما پولیش دندان بعد از جرم گیری باعث براق تر و زیبا تر دیده شدن دندان می شود.
دندان پزشک با استفاده از خمیر پولیش و ابزاری اتوماتیک کار پولیش را انجام می دهد. اگر لکه های روی دندان بیمار پاک نشود یا به اصلاح دندان پزشکان تبدیل به پلاک شده باشد ناچارا از ابزار پولیش هوا استفاده خواهند کرد که در آن، آب و هوا با فشار به دندان بیمار پاشیده شده و آلودگی را از بین می برد.

مراحل پولیش دندان چگونه است؟

همان‌طور که اشاره شد، پالیش روشی برای تمیز شدن و سفیدتر شدن دندان‌ها است که یکی از آخرین مراحل کار یک دندانپزشک بر روی دندان‌های بیمار است. اما پولیش دندان چگونه انجام می‌شود؟ پالیش دندان مراحلی دارد که در ادامه هریک از این مراحل توضیح داده شده اند:
۱- معاینه بیمار و بررسی میزان پوسیدگی مینای دندان
دندانپزشک دندان‌های بیمار را معاینه می‌کند و وضعیت پوسیدگی و نقاط ضعف مینای دندان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۲- پاکسازی پلاک‌های دندان

در صورتی که روی دندان‌های شما پلاک تشکیل شده باشد (پلاک‌ها باقی مانده غذا هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، روی دندان‌ها جمع شده و باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند)، پلاک و تارتار از سطح دندان‌های بیمار پاکسازی می‌شود. 
۳- پاکسازی دندان
 
در این مرحله، دندانپزشک از یک ابزار مخصوص و خمیر پولیش استفاده می‌کند. ممکن است در صورت نیاز از پولیش هوا نیز استفاده گردد. ابزار پولیش، آب و هوا را با فشار ملایمی روی دندان‌ها می پاشند و در ادامه از یک ماده ساینده برای پاکسازی دندان استفاده می‌شود.
آیا پولیش دندان در خانه امکانپذیر است ؟

بسیاری از دستور العمل های DIY و کیت های پالیش دندان بدون نسخه (OTC) وجود دارد که ادعا می کنند همان نتیجه را در منزل می گیرید که می توانید در حین مراجعه به دندان از دندانپزشکی حرفه ای استفاده کنید. برخی از این داروهای خانگی برای دندانهای رنگ آمیز شامل جوش شیرین یا ذغال فعال است.

ماندگاری پولیش دندان چه میزان است ؟
به صورت کلی براقی دندان بعد از پالیش دندان به مواردی از جمله بهداشت شخصی فرد، نوع تغذیه و جنس دندان بستگی دارد. اما برخی از پزشکان انجام این عمل را بیش از ۲ بار در سال مضر دانسته و پیشنهاد نمی کنند.
پولیش دندان جزو اعمال ساده دندان پزشکی بوده و زمان زیادی را از مریض نمی گیرد. معمولا قبل از رفع پوسیدگی و یا شکافتن دندان برای عصب کشی به توصیه دندان پزشکان انجام می شود. پولیش روکش دندان یا حتی پولیش لمینیت دندان در کنار پولیش سایر دندانها در یک مرحله انجام شده و چیزی بیشتر از یک ساعت زمان نخواهد برد.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

عکس از پولیش دندان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *