عکس از تعداد دندان های انسان

تعداد دندان های انسان

بر اساس تحلیل و تحلیل آماری، شکل و تعداد دندان های انسان در طول قرن ها تغییر کرده است. با تغییر در رژیم غذایی انسان، اندازه فک ها و دندان ها و حتی کمیت دندان ها تغییر اساسی را تجربه کرده اند. 

تعداد هر نوع دندان انسان مدرن

 

در طول زندگی، تعداد کل 52 دندان در دهان شما رشد می کند. جوانه های این دندان ها در دوران جنینی تشکیل می شوند. 20 دندان شیری یا دندان موقت و 32 دندان دائمی وجود دارد. انواع مختلف دندان انسان به ظاهر به شرح زیر معرفی می شوند:

تعداد دندان های شیری

 

20 دندان شیری وجود دارد که 10 تای آن در هر فک رشد می کند. در واقع در هر فک چهار دندان ثنایا، دو دندان نیش و چهار دندان آسیاب وجود دارد. این دندان ها از شش ماهگی تا سه سالگی شروع به رشد می کنند. دندان های ثنایا بین شش تا 18 ماهگی رشد می کنند. در سنین شش تا هشتم آنها قرار می گیرند. دندان نیش بین 16 تا 22 ماهگی رشد می کند اما بین 10 تا 12 سال می شود. در نهایت دندان های آسیاب بین 19 تا 33 ماهگی رشد می کنند اما بین 10 تا 12 سالگی می افتند.

تعداد دندان های دائمی

 

32 دندان دائمی وجود دارد که 16 تای آن در هر فک رشد می کند. در واقع در هر فک چهار دندان ثنایا، دو دندان نیش، چهار دندان پره مولر و شش دندان آسیاب وجود دارد. آخرین دندان های آسیاب را دندان عقل می نامند .
دندان های مختلف نقش های متفاوتی دارند. در اینجا ما در مورد هر دندان به طور جداگانه صحبت می کنیم.

تعداد دندان های ثنایا 

دندان های ثنایا  در فضای جلویی دهان شما قرار دارند. چهار دندان ثنایا در فک بالا و چهار دندان دیگر در فک پایین وجود دارد. این دندان ها پهن و دارای سطوح سایشی بزرگ هستند، بنابراین تعداد زیادی مواد غذایی دارند. وظیفه اصلی آنها گرفتن و پاره کردن غذا است.
انسان اولیه دارای چهار دندان ثنایاست که از نظر شکل کاملاً با انسان مدرن تفاوت داشت. دندان‌های آن‌ها قبلاً بلندتر و تیزتر بود تا تغذیه‌های انسان را برآورد کند. با گذشت سال ها، تعداد این دندان ها در برخی از انسان ها کاهش یافت. در واقع، برخی از افراد اکنون بدون دندانهای ثنایای جانبی هستند، چیزی که آنها را از داشتن یک لبخند زیبا محروم می کند.

تعداد دندان های نیش

 

هر کسی چهار دندان نیش دارد که تیزتر از دندان های دیگر است. ساختار نوک تیز آنها سطح آنها را با غذا کاهش می دهد اما فشار را بر هر لقمه افزایش می دهد. در واقع از نیش برای پاره کردن مواد غذایی و ایجاد سوراخ در محل گزش استفاده می شود. انسان اولیه دارای چهار دندان نیش بود، اما دندان نیش آنها بسیار بلندتر و تیزتر بود، شبیه آنچه امروز در شکارچیان می بینیم. در نزدیکی هر دندان نیش فضایی وجود دارد تا نیش مقابل در آن جا قرار گیرد و به فک اجازه دهد به درستی بسته شود.

تعداد پرمولرها

 

در هر فک چهار دندان پرمولر وجود دارد که دو عدد از آنها در نزدیکی هر دندان نیش قرار دارند. این دندان ها دارای نواحی تماس مستقیم و برجستگی های تیز هستند که برای جویدن، خرد کردن و پودر کردن مواد خوراکی استفاده می شود. انسان اولیه دارای چهار دندان پیش آسیاب در هر فک بود. دندانهای پیش آسیاب آنها بسیار بزرگتر و تیزتر بود. تعداد این دندان ها در حال کاهش است.
در برخی از انسان های امروزی، جوانه های پره مولر پنجم کوچکتر از حد طبیعی رشد می کنند یا حتی ممکن است رشد خود را انجام دهند. بنابراین به دلیل نبود فضای کافی در فک ها کمتر شده اند. اگر تعداد دندان‌های زیادی در یک فک کوچک وجود داشته باشد، دندان‌ها شروع به رشد نامنظم می‌کنند و می‌گیرند. در این صورت بیماران باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده ودرمان ارتودنسی را شروع کنند .
تعداد مولرها

 

در هر فک شش دندان آسیاب وجود دارد. آنها در انتهای هر طرف در یک فک قرار دارند. به این دندان ها مولر اول، دوم و سوم می گویند. دندان آسیاب سوم به عنوان دندان عقل شناخته می شود. این دندان ها با داشتن بیشترین نواحی تماس با مواد غذایی، برای خرد کردن، جویدن و پودر کردن بیش از حد از خوراکی استفاده می شوند.

دندان عقل در حال حاضر هیچ نقشی در جویدن غذا ندارد، در انسان اولیه برای خرد کردن و جویدن خوراکی ها استفاده می شود. این دندان ها در اکثر افراد با جراحی کشیده می شوند. انسان اولیه شش دندان آسیاب بسیار بزرگ در هر فک داشت. آن دندان های آسیاب مثل اره تیز بودند. در انسان امروزی، دو عدد از این دندان ها در هر فک در حال از بین رفتن و زوال هستند. این دندان ها به عنوان دندان شناسایی می شوند.

در آینده، انسان در هر فک چهار دندان آسیاب خواهد داشت. به عبارت دیگر، دندان عقل در شرف از بین رفتن است. این دندان ها در برخی از انسان های امروزی وجود دارند یا به گونه ای رشد می کنند که باید با جراحی کشیده شوند.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید
عکس از تعداد دندان های انسان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *