images

تغذیه مناسب در ارتودنسی

تغذیه مناسب در ارتودنسی: شرط اصلی عادت کردن به بریس ها و برخورد با سیم های دندانی این است که بدانید در حین بریس چه کاری باید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید. پس از مسواک زدن، باید تغییراتی در عادات غذایی خود ایجاد کنید. خوردن برخی غذاها، مانند آجیل یا شکلات سفت، می تواند به بریس آسیب برساند یا بشکند. برخی از غذاها بین سیم ها گیر می کنند و به سختی جدا می شوند. گاز زدن غذای سفت باعث جدا شدن براکت ها و سیم ها می شود که نه تنها باعث درد بیمار می شود، بلکه دوره درمان را طولانی می کند. همچنین رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل در طول درمان مهم است.

لیست غذاهای مناسب برای ارتودنسی 

غلات (کربوهیدرات)
این گروه غذایی یک چهارم کل انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. در رژیم غذایی معمولی ایرانیان غلات به عنوان نان و برنج مصرف می شود. این غذاها معمولاً در طول ارتودنسی مشکلی ایجاد نمی کنند، زیرا بسیار نرم هستند و جو آنها آسان است. با این حال، فراموش نکنید که دو شرط یک رژیم غذایی سالم، یعنی کربوهیدرات و تغذیه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
شیر و لبنیات
 
یک چهارم هر رژیم غذایی سالم را محصولات لبنی تشکیل می دهد. لبنیات یکی از مفیدترین مواد غذایی برای ارتودنسی است، زیرا بیشتر لبنیات نرم افزاری هستند و نیازی به جویدن ندارند. شیر، بستنی، ماست و پنیر لبنیاتی هستند که در سفره همه ایرانیان وجود دارد و مصرف آن به بیماران ارتودنسی توصیه می شود.
سبزیجات
 
سبزیجات نیز باید یک چهارم رژیم غذایی را تشکیل دهند. از آنجایی که ما معمولاً سبزیجات پخته را دوست داریم، خوردن آنها معمولاً مشکلی در هدایت دندان ایجاد نمی کند. علاوه بر این، می توانید سبزیجات را بخورید تا آن را راحت تر کنید. می توانید سبزیجات خام یا سالاد را به صورت ریز مصرف کنید.

میوه

میوه یک رژیم غذایی سالم است، اما خوردن آن با وجود سیم کشی دندان ها درست نیست. گاز گرفتن میوه های سفید مانند سیب، گلابی و هلو بسیار سخت است زیرا دارای قوسی هستند. خوردن لطیف ترین غذاها پس از تعویض بریس ها چیزی جز یک کابوس نیست. سه تا چهار روز بعد از هر ویزیت ارتودنسی از مرکباتی مانند آب پرتقال و انواع توت ها استفاده کنید. ابتدا میوه صفت را ببرید و با دندان های عقبی بجوید، آب میوه های طبیعی همیشه جایگزین خوبی هستند.
آجیل و دانه ها
 
انتخاب هوشمندانه و دقیق غذاهای این گروه غذایی گیاهی، براکت ها را محکم نگه می دارد. آجیل و دانه ها بسیار سخت و در عین حال کوچک هستند. هم سختی و هم اندازه آن در ارتودنسی مشکل ساز است. در طول درمان فعال ارتودنسی، آجیل یا کرم هایی مانند کره بادام زمینی را جایگزین یا آسیاب کنید و سپس آجیل و دانه های مورد علاقه خود را بخورید.
گوشت
 
گوشت به دلیل داشتن فیبر و سختی جویدن، یک غذای ارتودنسی مضر است. کشیدن گوشت از استخوان در حین ارتودنسی ممنوع است. پنیر کوتیج یا توفو به عنوان منبع خوبی از تغذیه مطمئنی برای گوشت است. 

رژیم غذایی در طول ارتودنسی

ارتودنسی استرس های فیزیکی، فیزیولوژیکی و عاطفی را به همراه دارد که نیاز و مصرف مواد مغذی را افزایش دهد، بنابراین بیمار باید مواد مغذی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، سن ارتودنسی در دوران نوجوانی معمولی است و افراد در این سن به دلیل رشد بدن و استرس ناشی از بلوغ، نیاز به تغذیه مفید دارند. 
توصیه های تغذیه ای در طول درمان ارتودنسی
پس از نصب سیم ها
 
دندان ها و لثه ها تا چند روز پس از اتصال سیم ها بسیار حساس هستند. آب میوه ها جایگزین وعده های غذایی غنی شده بهترین گزینه ها در این زمان هستند، زیرا نیازی به جویدن ندارند و این نوشیدنی ها را خنک و آرام می کند. برای افزودن ارزش غذایی بیشتر می توان مواد را برای ظرافت و اسموتی اضافه کرد.
هفته اول پس از نصب سیم کشی
 
هر چقدر که دندان های شما به اندازه کافی خوب باشد، غذاهای جامد را بچشید، بهتر است غذاهای بسیار نرم انتخاب کنید. خوردن غذاهایی مانند ماست، سبزیجات نرم و کینوا برای صاف کردن دندان ها و حفظ سلامتی شما مفید است. دوره ارتودنسی زمان خوبی برای امتحان غذاهای جدید نرم و مغذی است. اجزای مورد نیاز بدن فقط از بستنی تامین نمی شود.
رژیم غذایی در طول ارتودنسی
زمانی که دندان‌هایتان به سیم‌ها عادت کرد، بهتر است غذاهای نرم بخورید و غذاهای سفت را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا به براکت‌ها آسیب نرسانید و احساس درد نکنید. سیب، گلابی و سایر میوه ها را برش دهید و آنها را گاز نگیرید. غذاهای زیادی وجود دارد که می توانید در طول بریس ها به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید.
جهت رزرو ویزیت آنلاین کلیک کنید!!!!!
عکس از تغذیه مناسب در ارتودنسی
 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *