عکس از جراحی دندان عقل نیمه نهفته

جراحی دندان عقل نیمه نهفته

جراحی دندان عقل نیمه نهفته/ دندان آسیاب سوم دندان در واقع همان دندان عقل نیمه نهفته است. در قسمت انتهایی حفره دهان جای می‌گیرند. چون فضای کافی برای رویش یا رشد طبیعی پیدا نکرده‌اند، به شکل دندان عقل نیمه نهفته درآمده‌اند. بیشتر افراد چهار دندان عقل در انتهای ردیف دندان‌های خود دارند. دو دندان در بالا و دو دندان در قسمت فک پایین. معمولا رویش این دندان‌ها با درد زیادی همراه است. اکثر مردم از طریق درد فک، متوجه رویش آخرین دندان خود می‌شوند. آنچه که اهمیت دارد این است که دندان عقل نیمه نهفته را باید در اسرع وقت کشید یا به‌دنبال جراحی دندان عقل نیمه نهفته بود.

علت به وجود آمدن دندان عقل نیمه نهفته چیست؟

در بخش‌هایی از این مطلب به این موضوع اشاره کردیم که دندان عقل به این دلیل نصفه و نیمه می‌روید که فضای کافی برای درآمدن پیدا نکرده‌ است. گاهی دندان عقل تا نیمه می‌روید، اما فضا برای رشد پیدا نمی‌کند. در نتیجه نیمه نهفته باقی می‌ماند. یک فرد بالغ بین سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی باید منتظر رویش دندان‌های عقلش باشد. اگر فضا کافی باشد، بدون هیچ مشکلی دندان‌های عقل پشت دندان آسیاب دوم جای می‌گیرند. اما اگر دهان بیش از حد شلوغ باشد، دندان عقل به دو صورت بروز پیدا می‌کند:
یا لثه را می‌شکافد، تاج آن بیرون می‌آید و نیمه دیگر نهفته می‌ماند.
یا فقط لثه را برآمده می‌کند و از آن بیرون نمی‌آید.
چه دندان عقل نیمه نهفته باشد چه به صورت کامل پنهان زیر لثه باشد، یکی از چهار حالت زیر را خواهد داشت:
  • ممکن است در زاویه‌ای با دندان‌های همجوار قرار بگیرد که انگار به دندان کناری تکیه داده است.
  • ممکن است در زاویه‌ای با دندان‌های همجوار قرار بگیرد که انگار به فضای انتهای ریشه تکیه داده است.
  • ممکن است کاملا افقی در لثه قرار بگیرد.
  • ممکن است عمودی در لثه جای بگیرد، اما هرگز آن را نشکافد و بیرون نزند.

جراحی دندان عقل نیمه نهفته چگونه است؟

اکثر دندانپزشکان هنگامی که متوجه وجود دندان نهفته در دهان بیمار خود شوند، دستور به کندن و بیرون آوردن آن از طریق جراحی می‌دهند. این جراحی در دو موضع انجام خواهد شد:
  1. جراحی دندان عقل نیمه نهفته فک پایین
  2. جراحی دندان عقل نیمه نهفته فک بالا
این تصمیم سختگیرانه نیست باید بدانید که برای جراحی دندان عقل نیمه نهفته بخشی از لثه را برش می‌دهند. دندان عقل نیمه نهفته را ب قطعات کوچک خرد کرده و آن را بیرون می‌کشند.

چرا جراحی ضروری است؟

اگر دندان عقل نیمه نهفته باقی بماند، ممکن است باعث عوارض مختلفی برای انسان شود و شرایط فک و دهان بیمار را بهم بریزد.
در ادامه به بخشی از عوارض وجود دندان عقل نیمه نهفته که عاملی برای ایجاد شاخه جراحی دندان عقل است، اشاره می‌کنیم.

تحت فشار قرار دادن و آسیب زدن به دندان‌های آسیاب

شما بدون دندان عقل هم می‌توانید یک جویدن کامل را تجربه کنید. اما بدون دندان‌های آسیاب نه! بنابراین خواهید دید که منطقی نیست دندان‌های آسیاب فدای دندان عقل شوند. حتی اگر هم اکنون دندان عقل نیمه نهفته در دهان شما مشکلی ایجاد نکرده است، تضمینی برای این نیست که همیشه اوضاع همین گونه باقی بماند. بهتر است خطر نکنید و سلامت دندان‌هایتان را به اما و اگر نسپارید. تحت فشار قرار گرفتن دندان‌های آسیاب و بروز عفونت در لثه آن محدوده از دهان، محتمل است. اگر زیر ۲۰ سال سن دارید، اصلا بعید نیست دندان‌های دیگرتان هم تحت فشار تغییر جهت دهند و کج شوند. آن وقت باید هزینه و رنج ارتودنسی را هم تحمل کنید.  بنابراین جراحی

راه مناسبی برای پیشگیری از بهم‌ریختگی دندان‌ها است.

پوسیدگی دندان عقل
دندان عقل در قسمت انتهایی دهان می‌روید. طبیعی است که شما به آن محدوده دسترسی کاملی برای رد کردن خلال دندان، نخ دندان و حتی مسواک ندارید. شاید به همین دلیل باشد که آمار پوسیدگی دندان عقل بیش از هر دندان دیگری است. زیرا ذرات غذا و عوامل بیماری‌زا در آن محل، جا خوش می‌کنند و عاملی برای از بین بردنش هم وجود ندارد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند پیش از اینکه به مرحله پوسیدگی و دندان درد برسید، با جراحی دندان عقل نیمه نهفته، آن را دور بیاندازید.
ایجاد بیماری‌های لثه، کیست و تومور
محل رشد دندان عقل، کیسه‌ای در دل استخوان فک است. گاهی این کیسه، تبدیل به کیست می‌شود، کیست برای سلامت استخوان فک، دندان و اعصاب مضر اسد. حتی در مواردی می‌تواند باعث ایجاد تومور شود. گاهی اوضاع به حدی حاد می‌شود که باید بخشی از بافت یا استخوان را به طور کلی تخلیه کرد. هم‌چنین دندان‌های عقل به سبب نگه داشتن بقایای غذا و باکتری‌ها و تمیز نشدن به طور کامل می‌توانند باعث بیماری لثه، خونریزی‌های مزمن و عفونت شدید شوند. آیا هنوز هم در برابر پیشنهاد دندانپزشک مبنی بر جراحی دندان‌ عقل نیمه نهفته مقاومت می‌کنید؟!
قیمت جراحی دندان عقل نیمه نهفته
اگر دندان عقل برای شما مشکلات زیادی همراه با درد ایجاد کرده است. و مجبور به جراحی شده‌اید یا بر عکس، هیچ درد مزمنی ندارید و در معاینه سالانه دندانپزشک توصیه کرده است هرچه زودتر این دندان اضافه را از دهانتان در بیاورید. به قیمت جراحی دندان عقل نهفته به عنوان یک خرج اضافی یا غیر ضروری نگاه نکنید! هزینه این عمل پزشکی هر چقدر که باشد در برابر حفاظت از دندان‌های شما و تضمین سلامت دهان و دندان رقمی ناچیز است.
 چنانچه اصرار به بقای این وصله ناجور داشته باشید، ناچار هستید تا یک سال دیگر، پنج سال دیگر یا ده سال دیگر ضمن اینکه چندین دندان خراب و پوسیده دارید یا با عفونت مزمن لثه و بافت مواجه هستید، هزینه جراحی و بیرون کشیدن دندان عقل نهفته را هم تقبل کنید. بنابراین در این مورد خاص اصلا به صلاحتان نیست که کار امروز را به فردا واگذار کنید.

آیا امکان کشیدن دندان عقل نیمه نهفته بدون جراحی وجود دارد؟

همین که اسم جراحی می‌آید، برخی‌ها پا پس می‌کشند و به دنبال راهکاری جایگزین می‌گردند. همه چیز به نوع دندان شما باز می‌گردد. اگر برایتان این سوال پیش آمده است که آیا امکان کشیدن دندان عقل نیمه نهفته بدون جراحی ممکن است یا خیر باید ابتدا بپرسید نظر پزشک درباره نوع دندان عقل  شما چیست؟ اگر نیمه روییده باشد به نحوی که تاج آن قابل دسترسی و قابل گرفته شدن با انبر و تجهیزات پزشکی باشد، بله، می‌توان بدون جراحی هم آن را استخراج کرد. اما اگر از نوع افقی و یا کاملا نهفته باشد، جز به روش جراحی نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد.
آیا جراحی کردن دندان عقل نیمه نهفته درد دارد؟
دندان عقل یا به روش جراحی یا با ایجاد حفره در لثه و بدون جراحی قابل درآوردن است. به طور کلی باید گفت جراحی دندان عقل نیمه نهفته فک بالا به سبب مجاورت با سینوس‌ها درد بیشتری خواهد داشت. و ممکن است دوران نقاهت آن قدری بیشتر طول بکشد در حالی که جراحی دندان عقل نیمه نهفته فک پایین ساده‌تر و با عوارض درد کمتری همراه است. البته میزان دردی که پس از جراحی یا در هنگام عمل حس خواهید کرد به سطح مقاومت بدن در برابر درد، داروهای بی‌حسی و نوع زاویه قرارگیری دندان بستگی دارد. بنابراین شرایط یک بیمار قابل تعمیم به دیگری نیست. درد دندان عقل نیمه نهفته پس از استخراج چه به روش جراحی چه بدون جراحی با مسکن‌هایی که توسط دکتر تجویز می‌شود قابل تقلیل و کنترل است.
درمان درد دندان عقل نیمه نهفته چگونه است؟
دندان عقل نهفته همیشه علائم خاصی ندارد. اما ممکن است بیمار به علت تجربه یکی از این موارد یا همه آن‌ها به دندانپزشک مراجعه کند:
  • لثه متورم و دچار خونریزی
  • درد و تورم در فک
  • درد در دهان و دندان هنگام حرف زدن، باز کردن دهان یا جویدن
درمان درد دندان عقل نیمه نهفته، کندن آن است و درمان دردی که پس از کندن آن احساس می‌کنید، مسکن‌هایی که پزشک تجویز می‌کند.
چنانچه دارای دندان عقل نیمه نهفته هستید، بهتر است از هم اکنون به فکر کندن آن باشید. حتی اگر هنوز هیچ دردی در دهان و دندان‌هایتان حس نمی‌کنید به این معنا نیست که اوضاع در دهان و بین دندان‌های شما خوب باشد. بهترین قضاوت از وضعیت دهان و دندان شما را دندانپزشک ارائه خواهد داد. در این شرایط دندانپزشک با توجه به وضعیت شما جراحی دندان عقل نهفته را پیشنهاد می‌دهد تا از مشکلات دهان و دندان شما درآینده جلوگیری کند. بنابراین بهتر است برای گرفتن نوبت در اسرع وقت اقدام کنید.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!!
عکس از جراحی دندان عقل نیمه نهفته