عکس از کانال ریشه

کانال ریشه

کانال ریشه: دندان درد از جمله دردهایی است که اغلب افراد معمولاً حتی برای یک بار آن را تجربه می کنند. دندان درد می تواند دلایل زیادی داشته باشد. شایع ترین علت دندان درد، گسترش پوسیدگی دندان به ریشه است.

مراحل درمان کانال ریشه

برای انجام درمان کانال ریشه دندان، ابتدا دندانپزشک از بی حس کننده برای بی حس کردن بافت لثه اطراف دندان استفاده می کند. سپس پوسیدگی های دندان را به طور کامل از بین می برد و عفونت پالپ را تخلیه می کند. پس از تخلیه کامل عفونت دندان آسیب دیده، میکروب های موجود در کانال های دندانی توسط دندانپزشک خارج می شود.  سپس ریشه دندان به طور کامل تخلیه می شود.
به منظور اطمینان از تخلیه کامل ریشه آسیب دیده، دندانپزشک از دندان رادیوگرافی (اشعه ایکس) می گیرد. هنگامی که از تخلیه اطمینان حاصل شد، کانال های عصبی را با مواد مخصوصی که با بافت های دندان سازگار است پر می کند. در نهایت دندان ها را نیز با کامپوزیت یا آمالگام پر می کند.

نکات مهم

دندان هایی که به موقع توسط کانال ریشه درمان شده اند می توانند سال ها دوام بیاورند. این موضوع به نحوه رعایت بهداشت دندان و دهان بستگی دارد. همچنین در طول درمان ریشه در زمانی که دندان شما پانسمان شده است، غذا را نجوید. این ممکن است باعث شکستن دیواره دندان یا عفونی شدن دندان شود.

زمان درمان ریشه دندان

پوسیدگی دندان می تواند درجات مختلفی داشته باشد. اگر لکه های پوسیدگی روی مینای دندان و عاج دیده شود، هیچ دردی ایجاد نمی کند. در این حالت دندان‌های ما نیاز به درمان جزئی (پر کردن کامپوزیت) دارند، اما اگر درمان انجام نشود، پوسیدگی گسترش می‌یابد و عفونت وارد پالپ دندان (بافت نرم مرکز دندان) شده و با فشار دادن به اعصاب دندان می‌رسد. روی ریشه دندان در این زمان علاوه بر پرکردن و ترمیم دندان، نیاز به روت کانال و ریشه دندان نیز دارید. از آنجایی که فشار روی محفظه پالپ در شب بسیار بیشتر از روز است، درد ناشی از رسیدن به این مرحله از پوسیدگی دندان در شب بیشتر از روز احساس می شود.
علائمی که نشان می دهد پوسیدگی دندان به عصب رسیده است و در نتیجه دندان نیاز به درمان ریشه دندان دارد:
  • دندان درد شدید بعد از خوردن غذاهای سفت.
  • درد ناگهانی و تیز در دندان ها هنگام خوردن غذا، آب یا نوشیدنی هایی که خیلی سرد یا خیلی گرم هستند.
  • احساس درد شدید در دندان بدون هیچ دلیلی یا دندان درد طولانی مدت با چنین درد غیر قابل تحمل.
  • دندان های سیاه همراه با سوراخ های عمیق روی دندان آسیب دیده یا حتی پوسیدگی دیواره دندان.
  • دندان درد بیمار در صورت تماس یا ضربه به دندان.
  • احتمال لق شدن دندان با رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان.
  • احتمال تورم صورت یا تورم لثه با افزایش عفونت در دندان پوسیده.
در چند روز اول پس از درمان ریشه، به دلیل حساسیت دندان ممکن است کمی درد در دندان پر شده باشد که کاملا طبیعی است. دندان درد در عرض چند روز کاملاً از بین می رود.

اگر ریشه دندان به موقع درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

در برخی موارد، دندان درد ممکن است ناپدید شود و این ممکن است باعث شود افراد درمان ریشه و ریشه دندان خود را به تاخیر بیاندازند. اما این تسکین کاملاً موقتی است و علت آن عفونت بیش از حد دندان آسیب دیده است. زمانی که درمان ریشه زودرس پس از پوسیدگی اعصاب درمان نشود، عفونت تمام کانال های عصبی دندان آسیب دیده را شامل می شود.
عفونت تا انتهای اعصاب و ریشه دندان گسترش می یابد و در بیشتر موارد باعث ایجاد آبسه در انتهای ریشه می شود. هنگامی که آبسه مشاهده می شود، دندان درد بسیار غیر قابل تحمل خواهد بود. علاوه بر این، برای درمان دندان درد، آبسه های دندانی باید برداشته شوند. اگر تخلیه آنها غیرممکن باشد، دندانپزشک باید دندان آسیب دیده را بکشد.
در برخی موارد، دندان کاملاً عفونی می شود. همچنین ریشه دندان کاملاً پوسیده شده و در نتیجه نگهداری و درمان این دندان غیرممکن است. بنابراین، دندانپزشک به بیمار توصیه می کند که دندان پوسیده را قبل از اینکه منجر به کیست و آبسه شود، بکشد.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!
عکس از کانال ریشه