عکس از علت خشکی دهان

علت خشکی دهان

علت خشکی دهان می تواند به شرایط فیزیولوژیکی بیمار یا شرایط محیطی مربوط باشد. شرایط فیزیولوژیکی شامل مال اکلوژن دندان و فک است که منجر به باز شدن دهان و خشکی دهان می شود. شرایط محیطی و اکتسابی مانند فعالیت و تحرک در گرمای شدید و عدم نوشیدن آب کافی نیز از علل خشکی دهان است.
علت خشکی دهان ممکن است ناشی از برخی مشکلات سلامتی از جمله دیابت، سکته، عفونت قارچی دهان (برفک دهان)، بیماری آلزایمر، یا بیماری های خود ایمنی از جمله سندرم شوگرن و HIV/AIDS باشد. خروپف و تنفس با دهان باز نیز می تواند باعث خشکی دهان شود.
اگر بزاق وجود نداشته باشد، نمی توانید حتی یک بیسکویت ساده را بدون نوشیدن مایعات زیاد بخورید. علاوه بر این، ما نمی توانیم غذاها را به خوبی بچشیم، زیرا بسیاری از غذاها باید در بزاق حل شوند تا جوانه های چشایی بتوانند آنها را دریافت و درک کنند. در غیاب بزاق، دندان ها به طور مرتب زبان و گونه ها را فرسوده می کنند و باعث ایجاد زخم های دردناک در حفره دهان می شوند. در غیاب بزاق نمی توانیم به راحتی صحبت کنیم زیرا ممکن است مکرراً سرفه کنیم، لب هایمان به سطح دندان هایمان بچسبد و کف غلیظی به طرز شرم آوری در گوشه های دهانمان جمع شود.

علت خشکی دهان ناشی از شرایط فیزیولوژیکی بیمار

دو ردیف دندان های بالا و پایین در برخی از بیماران مبتلا به مال اکلوژن اپن بایت تا آخر به هم متصل نمی شوند. این بیماران با دهان نیمه باز نفس می کشند و در صورت عدم مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسی دچار خشکی دهان یا سایر عوارض این انسداد می شوند. سایر مال اکلوژن های دندانی و فکی از جمله اورجت، طول کوتاه فک بالا و مال اکلوژن های کلاس 2 و 3 نیز باعث خشکی دهان می شوند زیرا بیماران مبتلا به آن همیشه نمی توانند از طریق بینی نفس بکشند و ناخودآگاه با دهان باز نفس می کشند که منجر به خشکی دهان و تنگی فک بالا می شود. .
آسیب های عصبی و فیزیکی در ناحیه سر و گردن نیز می تواند باعث خشکی دهان شود. ترشح بزاق نیز با افزایش سن کاهش می یابد و بیمار برای جبران آن باید آب و مایعات بیشتری بنوشد.

علت خشکی دهان ناشی از عوامل محیطی

خشکی دهان ناشی از عوامل محیطی با حذف عوامل محیطی قابل کنترل و درمان است که برخی از آنها به شرح زیر است:
  • مصرف دخانیات و نیکوتین
  • مصرف زیاد الکل، کافئین، چای و قهوه
  • رادیوتراپی و شیمی درمانی
  • مصرف داروهای ضد درد عصبی
  • مسمومیت
  • عدم نوشیدن آب و مایعات کافی
  • کار و فعالیت در هوای گرم
  • عفونت های دندان و دهان
  • پوسیدگی دندان

درمان خشکی دهان

اکثر دندانپزشکان خشکی دهان را جدی نمی گیرند و فقط به بیماران توصیه می کنند که مایعات بیشتری بنوشند. اگر خشکی دهان ناشی از سندرم شوگرن باشد چطور؟ چنین مواردی از خشکی دهان تنها با نوشیدن مایعات بیشتر بهبود نمی یابد. اکثر بیماران مبتلا به سندرم شوگرن به دلیل اختلال در گفتار به تدریج منزوی می شوند. برخی از آنها ممکن است احساس کنند که زبانشان بزرگ شده و بر تلفظ آنها تأثیر منفی گذاشته است. در مطالعه ای که توسط سگال و همکاران انجام شد . در سال 2009 نشان داده شد که بیماران مبتلا به سندرم شوگرن سه برابر بیشتر از افراد عادی برای مراقبت از دندان پرداخت می کنند.
خشکی دهان در بیماران مبتلا به سندرم شوگرن نیز ممکن است مشکلاتی را برای دندانپزشک ایجاد کند، دقیقاً مانند پوسیدگی های مکرر دندان همراه با ترمیم های بسیار زیبای اخیر. اگر چنین افرادی دارای دندان‌های پر شده با گلاس آینومر باشند که به فلوراید تراپی موضعی منظم نیاز دارند، حاشیه ترمیم ممکن است شکسته شود و خطر عود پوسیدگی دندان را افزایش دهد. زمانی که بیمار دارای پوسیدگی دهانه رحم گسترده تا دیستال دندان مولر دوم باشد، ماجرا پیچیده تر می شود زیرا دندانپزشک نیاز به تراشیدن و ترمیم آن ها دارد!!!
درمان های خانگی خشکی دهان
هیچ پروتکل استانداردی برای درمان دندان خشکی دهان وجود نداشت تا اینکه در سال ۲۰۱۶  بنیاد سندرم شوگرن (SSF) دستورالعمل هایی را برای کمک به پیشگیری از پوسیدگی دندان در بیماران مبتلا به سندرم شوگرن پیشنهاد کرد. فلوراید تراپی موضعی می تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. با این حال، این نباید باعث آسیب به پر کردن گلاس آینومر شود. راه دیگر برای جلوگیری از خشکی دهان تحریک ترشح بزاق با افزایش فعالیت جویدن یا مصرف دارو است. اولی با جویدن آدامس های بدون قند انجام می شود و دومی شامل مصرف داروهایی مانند پیلوکارپین هیدروکلراید (سالاژن) و سرویملین (Evoxac) است. به افرادی که پوسیدگی های دندانی گسترده ای دارند توصیه می شود از وارنیش فلوراید، ژل های فلوراید یا دهان شویه های کلرهگزیدین برای بهبود خشکی دهان خود استفاده کنند.
شایع ترین و شاید اولین علامت سندرم شوگرن خشکی دهان است که با پوسیدگی وسیع دندان همراه است . اگر فردی که خشکی دهان دارد از خشکی چشم، دردهای مفصلی و خستگی نیز رنج می برد، به احتمال زیاد به سندرم شوگرن مبتلا است و باید به پزشک متخصص دهان و دندان یا روماتولوژیست مراجعه کند. بنابراین دندانپزشکان عمومی می توانند نقش عمده ای در تشخیص به موقع این بیماری داشته باشند.
سوالات متداول عللت خشکی دهان

1-آیا خشکی دهان خطرناک است؟
خشکی دهان به خودی خود خطرناک نیست. معمولاً علامت یک بیماری یا وضعیت غیر طبیعی در بدن است که نیاز به بررسی و درمان دارد. اگر عامل خشکی دهان حذف نشود، می تواند منجر به پوسیدگی زودرس دندان شود.
2- خشکی دهان درمان نشده چه عوارضی دارد؟
بزاق جزء اولین خط دفاعی بدن است. خشکی دهان خطر ابتلا به بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و حتی کرونا را افزایش می دهد. پوسیدگی دندان و سردرد از جمله عوارض جدی دراز مدت خشکی دهان هستند.
3-آیا خشکی دهان از علائم دیابت است؟
یکی از شایع ترین علائم دیابت خشکی دهان (خشکی دهان) است. این یک علامت شایع دیابت نوع 1 و 2 است. اما همه بیماران دیابتی آن را تجربه نمی کنند.
4- چه بیماری هایی باعث خشکی دهان می شوند؟
دیابت، بیماری های تیروئید، سکته مغزی، عفونت قارچی دهان (برفک دهان) یا بیماری آلزایمر از جمله بیماری هایی هستند که باعث خشکی دهان می شوند. بیماری های خود ایمنی از جمله سندرم شوگرن و HIV/AIDS نیز منجر به خشکی دهان می شود. خروپف و تنفس با دهان باز و مصرف زیاد تنباکو و الکل نیز باعث خشکی دهان می شود.
5-چرا بیماران دیابتی دچار خشکی دهان می شوند؟
بیماران دیابتی به دلیل سطح بالای گلوکز خون و بزاق، مستعد ابتلا به خشکی دهان و عفونت های قارچی مانند برفک هستند. کم بودن آب در بدن بیماران دیابتی، استعمال دخانیات و مصرف برخی داروها از دیگر دلایل آن است.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

عکس از علت خشکی دهان