عکس از عمر ایمپلنت دندان

عمر ایمپلنت دندان

 
عمر ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. ازجمله :
  • نوع برند به کار برده شده
  • بهداشت فردی
  • وجود بیماریهای زمینه ای
  • استعمال دخانیات و الکل
  • تبحر جراح جهت کاشت ایمپلنت
  • شرایط استخوانی و لثه ای موجود

نوع برند به کار برده شده 

شرکتهای مختلفی در تلاش برای بهبود و ارتقا کمی و کیفی ایمپلنت های خود جهت افزایش عمر ایمپلنت دندان هستند.
به طور مثال گروهی با افزودن مواد مختلف به سطح ایمپلنت تغییرانی در خواص سطحی ایمپلنت ایجاد میکنند. مانند افزودن هیدروکسی آپاتیت به سطح ایمپلنت و یا اسپری نمودن فلز تایتانیوم به روی ایمپلنت. گروهی دیگر با زبر نمودن سطح ایمپلنت کیفیت آن را بهبود میبخشند.
عوامل ذکر شده باعث بهبود عملکرد سطح ایمپلنت شده و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان و بافت لثه را ارتقا میدهد. این عوامل تغییرات میکروسکوپی در سطح ایمپلنت میباشد.
تغییراتی نیز در سطوح ماکروسکوپی ایمپلنت وجود دارد که اتصال ایمپلنت به استخوان را تقویت میکند. مانند: تغییراتی همچون مخروطی کردن و استوانه ای کردن بدنه ایمپلنت. که هر کدام از این موارد کاربردهای خاص خود را دارد.
به طور مثال: مدل مخروطی در نواحی که دندان تازه کشیده شده است کاربرد ویژه دارد. و یا مدل سیلندری و استوانه ای در نواحی که تراکم استخوان کم میباشد کاربرد مناسب دارد.

بهداشت فردی

از عوامل اصلی در افزایش طول عمر ایمپلنت دندان و بقای آن رعایت بهداشت میباشد. زیرا عدم رعایت بهداشت موجب تجمع باکتری و مواد غذایی اطراف ایمپلنت شده که به نوبه خود باعث التهاب و بیماری لثه میشود. این التهاب و بیماری لثه باعث تخریب لثه و استخوان حمایت کننده اطراف ایمپلنت میشود.

وجود بیماریهای زمینه ای

بیماریهای زمینه ای همچون دیابت و فشار خون باعث کاهش خونرسانی مناسب اطراف ایمپلنت میشود. این امر باعث خطر تحلیل استخوان در دراز مدت میشود و بر عمر ایمپلنت دندان تاثیر منفی میگذارد. همچنین در دیابت سیستم ایمنی دچار مشکل میباشد.و واکنش بدن نسبت به باکتریها و میکروبها ضعیف میباشد. خود این امر باعث عدم واکنش مناسب به باکتریها و عوامل عفونتی در بدن است و باعث افزایش ریسک عفونت و تخریب استخوان و تحلیل لثه میباشد.

استعمال دخانیات و الکل

دخانیات و الکل باعث انقباص عروق شده و این امر خونرسانی اطراف ایمپلنت به بافت لثه و استخوان را کاهش میدهد. و همچنین تاثیر منفی بر سیستم ایمنی میشود.

مجموعه عوامل ذکر شده ریسک عفونت را افزایش میدهد. که به دنبال آن موجب تحلیل استخوان و لثه میشود. علاوه بر این مصرف دخانیات و الکل درد بعد از جراحی بیماران را افزایش میدهد.  این افراد دچار خشکی دهان میباشند که باعث تاخیر در ترمیم زخمهایشان میشود.

شرایط استخوانی و لثه ای موجود

عامل اصلی نگهدارنده ایمپلنت، استخوان و لثه ی حمایت کننده اطراف ایمپلنت میباشد. نه تنها تاثر بسزایی در استحکام ایمپلنت و افزایش طول عمر ایمپلنت دندان دارد بلکه نقش بسزایی نیز در زیبایی لبخند را ایفا میکند. در صورتیکه استخوان و لثه ی اطراف ایمپلنت ضعیف باشد، به مرور باعث کاهش استحکام ایمپلنت شده و حتی ممکن است که ایمپلنت به مرور پس زده شود.

به همین دلیل تاکید میشود در صورت وجود بافت ضعیف اطراف ایمپلنت، بافت موجود را تقویت نمود. یعنی ممکن است بیمار نیاز به پیوند لثه و یا پیوند استخوان پیدا کند. که این پیوند ممکن است همزمان با کاشت ایمپلنت و یا یک جلسه ی جداگانه چند ماه قبل از کاشت ایمپلنت باشد.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!!
عکس از عمر ایمپلنت دندان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *