عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی

عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی


عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی

عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی ، بسیار شایع و مخرب هستند. پس از عصب کشی دندان ،  یکی از اقداماتی که دندان پزشکان انجام می دهند این است که دندان را پر کنند. در این حالت از بسیاری از آسیب هایی که به دندان می رسد جلوگیری می شود. اما عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی چیست؟ آسیب هایی که به واسطه پر کردن از آن ها جلوگیری می شود چه آسیب هایی هستند؟

 در ابتدا بهتر است با عصب کشی و فرایند پر کردن به طور کامل آشنا شوید و در این میان خود به خود سوالات نیز پاسخ داده می شوند.

بهترین دندانپزشک تهران کجاست؟

فرایند عصب کشی دندان و پر کردن آن

هنگامی که دندان می پوسد و جهت تشخیص به دندان پزشک مراجعه می کنید؛ دندان پزشک متخصص از دندان عکس برداری کرده و تشخیص می دهد که میزان اندازه پوسیدگی دندان چگونه و به چه صورت است. بعد از تشخیص در صورتی که پوسیدگی شدید باشد و به ریشه دندان رسیده باشد لازم است تا عصب کشی شود.

در فرایند عصب کشی دندان پزشک با استفاده از سوزن ها و تجهیزات خاص دندان را تراشیده و به عمق آن نفوذ می کند تا ریشه و عصب های دندان را بکشد. در این حالت ریشه های دندان از بین رفته و مسیری که سوزن از آن وارد شده بعد از خروج سوزن خالی می ماند.

در این حالت دندان و مجرای داخل آن باید پر شود که به آن پر کردن دندان می گویند و توسط مواد مختلف این عمل صورت می گیرد. پر کردن دندان کاری اجباری بوده و پر نکردن آن می تواند عوارضی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی
عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی

بررسی عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی

همانطور که گفته شد بعد از عصب کشی دندان و محل ریشه های آن خالی هستند در نتیجه لازم است که این حفره پر شود اما پر نکردن آن ها عوارضی دارد که برخی از این عوارض عبارت اند از:

عفونت لثه و دندان در اثر پر نکردن بعد از عصب کشی

در صورتی که این فضا پر نشود و همینطور خالی بماند فضای بسیار مناسبی برای نفوذ و جمع شدن باکتری ها و پلاک ها بوده و موجب می شود تا لثه بیمار شود و دندان به طور کامل بپوسد. این پوسیدگی و بیماری لثه می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به دهان شما وارد کند.

همچنین عفونت آن می تواند به سایر نقاط لثه نیز رسیده و آن ها را نیز بیمار نماید. این بیماری بر دیگر دندان ها نیز اثر گذاشته و می تواند سبب پوسیدگی کلی دندان های شما شود و آسیب های جدی و جبران ناپذیری را از خود بر جای بگذارد. دقت کنید که به دلیل اینکه دندان کاملا باز بوده و دارای حفره است شدید ترین مراقبت های دندانی نیز نمی تواند از پوسیدگی آن جلوگیری کند.

از طرفی دیگر در صورتی که بیش از حد مسواک بزنید یا از نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید می توانید به سلامت دندان و لثه خود نیز آسیب وارد نمایید از این رو پر نکردن دندان با توجه به عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی کاری اصولی و منطقی نمی باشد.

قورت دادن دندان و خطر خفگی

هنگامی که دندان شما خالی است؛ در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد. همچنین دیگر ریشه ای نیز ندارد که سبب استحکام آن در لثه شود از این رو از عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی می توان به قورت دادن دندان اشاره کرد.

در این حالت شما به طور ناگهانی و ناخودآگاه دندان خود را قورت داده و ممکن است همین مسئله سبب خفگی شما شود. البته که قورت دادن آن در صورتی که دچار خفگی نشوید عوارض دیگری نداشته و به طور معمولی دفع می شود اما لازم به ذکر است که در این صورت برای جای خالی دندان مجور به صرف هزینه بیش تری نسبت به حالتی که آن را پر می کردید هستید.

از این رو تحمل عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی و ریسک کردن بر سر آن اصلا منطقی نبوده و تنها چیزی که برای بیمار دارد درد و زیان است. همچنین در صورتی که جای خالی دندان نیز پر نشود به مرور سبب تحلیل رفتن فک شده که همین مورد نیز ضرر های دیگری دارد.

سخن پایانی

عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی در حدی است که شما نمی توانید به هیچ عنوان آن ها را تحمل نمایید. این عوارض در برخی اوقات می توانند صدمات جبران ناپذیری را به بیمار وارد کرده و سبب شوند تا بیمار سلامت دندان خود را به طور کامل از دست بدهد.

از عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی می توان به قورت دادن دندان و جای خالی آن و … اشاره کرد که هر کدام از آن ها هزینه های مادی و جانبی جداگانه داشته و در نتییجه پر نکردن دندان به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *