لطفا موارد زیر را چندین مرتبه با دقت مطالعه نمایید تا از مشکلات و عوارض درمان جلوگیری نموده و درمان عالی را تجربه نمایید .

  1. تا دو ساعت از خوردن مواد غذایی خودداری نموده و دندانها را بر روی هم فشار ندهید . تا زمان رفع کامل بی حسی از جویدن مواد غذایی اکیدا خودداری نمایید زیرا بدلیل بی حسی احتمال گاز گرفتن زبان و لب و ایجاد زخم های شدید وجود دارد .
  2. تا 48 ساعت از خوردن مواد رنگی مثل قهوه ، چای ، نوشابه ، پفک ، لواشک و … و همچنین کشیدن سیگار ( در صورت وابستگی شدید به کشیدن سیگار از برچسب نیکوتین قابل تهیه از داروخانه استفاده نمایید ) به علت بدرنگ کردن دندان کامپوزیت شده خودداری نمایید و تا حد امکان مواد سفید مثل برنج ، شیر ، ماست ، نان ، ماکارونی و …  میل نمایید.
  3. از زیاده روی در مصرف مواد رنگی مثل قهوه ، چای ، نوشابه… و کشیدن سیگار خودداری نمایید  و پس از مصرف هر کدام از این مواد مقداری آب در دهان خود بچرخانید و قورت دهید . این کار هم از پوسیدگی دندانها جلوگیری مینماید و هم مانع رنگ گرفتن کامپوزیت میشود .
  4. تا 24 ساعت از خوردن مواد غذایی جویدنی و چسبناک خودداری نموده از فشار دادن دندان ها بر روی هم اکیدا خودداری نمایید .
  5. از خوردن مواد چسبناک بزرگ مثل گز کامل یا سوهان بزرگ و شکلات بزرگ خودداری نموده و این مواد را به صورت تکه های کوچک میل نمایید زیرا چسب این مواد بر چسب کامپوزیت غلبه کرده و درصورتی که بزرگ باشد کامپوزیت را میکند .
  6. با توجه به اینکه تغییر بسیار بزرگی در لبخند شما بوجود آمده و شما و نزدیکانتان به لبخند قدیمی شما عادت کرده اید ، غیر عادی بودن لبخند جدید ( مثل جلو بودن دندانها ، بزرگ بودن دندان ها ، کوچک بودن دندانها ، سفیدی دندانها و … ) برای شما و نزدیکانتان امری طبیعی میباشد . توصیه ما این است تا یک ماه از نزدیکانتان نظر نخواهید و کاملا با اعتماد به نفس برخورد نمایید .
  7. در صورتی که در دندان شما پانسمان گذاشته شده است تا دو ساعت از خوردن مواد غذایی خودداری نمایید و تا جلسه بعد ، از جویدن غذا در آن ناحیه خودداری نمایید . در صورتی که مقداری از پانسمان بیفتد نگران نباشید . فقط پوشیده شدن ریشه توسط پانسمان مهم میباشد .
  8. در صورت احساس بلندی در اسرع وقت با مطب تماس گرفته و یا به واتس آپ مطب پیغام دهید و جهت برداشت بلندی مراجعه نمایید . در صورت عدم رفع بلندی احتمال شکستن دندان وجود دارد .
  9. به احتمال کم ، حساسیت به سرما و گرما تا دو ماه ممکن است وجود داشته باشد . حتی اگر قبل از درمان هیچگونه حساسیتی وجود نداشت . در این صورت تا دو ماه از خوردن مواد غذایی سرد و گرم خودداری نمایید و مواد غذایی ولرم میل نمایید . طبق نوشته کتاب دندانپزشکی تا دوماه صبر میکنیم  ، در صورتی که این حساسیت شدت یافت و قابل تحمل نبود مداخله مینماییم .
  10. پس از کامپوزیت هیچ منعی در مورد مسواک زدن وجود ندارد .
  11. از استفاده از دندان به عنوان ابزار مثل باز کردن درب بطری… و از شکستن پوست آجیل ، خوردن ناخن ، مداد ، شکستن یخ و شکستن تخمه ( در صورت علاقه به تخمه میتوانید از بسته های مغز تخمه استفاده نمایید ) خودداری نمایید . زیرا ممکن است شما با تکرار این کارها عوارض مشهودی ملاحظه نفرمایید ، اما در واقعیت ترک های ریزی در کامپوزیت ایجاد میشود که طول عمر کامپوزیت را کاهش میدهد . علاوه بر اینکه این کارها ممکن است منجر به شکستن کامپوزیت دندان شود ، به خود دندان طبیعی نیز آسیب میرسانند . افرادی که تخمه میشکنند در اکثر موارد دندانهای جلو آنها به مرور کوتاه شده و لب پر میشوند .
  12. در صورتی که در حال یا آینده دچار دندان قروچه (فشار دادن دندانها به روی هم موقع خواب یا عصبانیت ) شوید ، استفاده از نایت گارد برای شما الزامی میباشد . در غیر اینصورت کامپوزیت ها و دندان های طبیعی که کامپوزیت نشده اند ، دچار ترک و شکستگی خواهند شد . نایت گارد وسیله ی بی رنگی هست که توسط دندانپزشک ساخته میشود و بر روی دندانهای بالا قرار میگیرد .
  13. به احتمال کم ، به علت کشیده شدن لب ممکن است گوشه لب شما زخم شود . در این صورت پماد ویتامین A-D از داروخانه تهیه نمایید و روزی سه بار لب های خود را مرطوب نمایید .
  14. به احتمال کم ، ممکن است تا 10 روز موقع بلعیدن غذا و باز کردن دهان دچار مشکل شوید که طبیعی میباشد و به مرور رفع میشود .
  15. در روز اول وجود تکه های مواد ترمیم در دهان شما طبیعی میباشد . با غرغره آب در دهان این مواد را از دهان خارج نمایید .
  16. در صورتی که دارویی به شما تجویز نشده ، در صورت وجود درد پس از ترمیم کپسول نوافن ( NOVAFEN ) میل نمایید . این کپسول بدون نیاز به نسخه پزشک میباشد . علت درد میتواند حساسیت دندان و یا وسایلی باشد که هنگام ترمیم دندان به لثه شما فشار وارد کرده اند .
  17. در صورتی که دارو تجویز شده است ، کلیه داروهای خود را با یک لیوان آب کامل از گوشه ی دهان قبل از کم شدن اثر بیحسی ( زیرا تاثیر مسکن ها پروسه ای زمانبر میباشد ) ، پس از یک ساعت میل نمایید . از مصرف قرص آناهیل ( قرص تسریع روند بهبودی زخم ) در روز اول به علت افزایش احتمال خونریزی خودداری نمایید .
  18. هر 12-6 ماه جهت چکآپ و براق کردن کامپوزیتها و چکآپ سایر دندانها به مرکز مراجعه نمایید . این چکآپها بسیار مهم میباشد و با این چکآپها از کشیده شدن دندانی که با یک درمان عصب کشی قابل نگهداری میباشد جلوگیری مینمایید و از عصب کشی دندانی که با یک ترمیم درمان میشود جلوگیری مینمایید . با این کار علاوه بر کاهش هزینه در بلندمدت سلامت دهان و دندان خود را نیز تضمین مینمایید .
  19. کامپوزیت کردن دندان به معنای عدم پوسیده شدن دندان در آینده نیست . در صورت عدم رعایت بهداشت دندان شما از محل دیگری که کامپوزیت نشده مثل پشت دندان یا مثل مرز بین دندان و کامپوزیت پوسیده خواهد شد .
  20. دو ساعت از خوردن مواد غذایی خودداری نمایید و دندانها را بر روی هم فشار ندهید . تا زمان رفع کامل بی حسی از جویدن مواد غذایی اکیدا خودداری نمایید زیرا بدلیل بی حسی احتمال گاز گرفتن زبان و لب و ایجاد زخم های شدید وجود دارد .
  21. استفاده از واتر جت برای افرادی که کامپوزیت نموده اند به صورت روزانه بعد از مسواک شب توصیه میشود . استفاده از واترجت برای همه افراد حتی افرادی که کامپوزیت نکرده اند بسیار مفید میباشد .
  22. در صورت انجام ورزشهایی که طی آنها دندانهای خود را بر روی هم فشار میدهید و یا انجام ورزشهایی که احتمال وارد شدن ضربه به دندانهایتان وجود دارد در طول انجام ورزش ، نایت گارد استفاده نمایید . نایت گارد وسیله ی بی رنگی است که توسط دندانپزشک ساخته میشود و بر روی دندانهای بالا قرار میگیرد .
  23. در صورتی که دارو برای شما تجویز شده برای اطلاع از دستورالعمل داروهایی که برای شما تجویز شده است اینجا کلیک نمایید . داروهای خود را با یک لیوان آب کامل مصرف نمایید و حدالامکان با معده پر ( جهت جلوگیری از درد معده ) مصرف نمایید . کلیه داروها را طبق دستورالعمل مصرف نمایید . هر کدام از این دستورالعمل ها دلیلی علمی دارند . برای مثال خوردن مسکن تجویز شده با وجود درد نداشتن الزامی میباشد زیرا این مسکنها خاصیت ضد التهاب داشته وتا حد امکان از تورم و کبودی صورت جلوگیری مینمایند .
  24. بخش پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و آموزش بهداشت را در اینجا به طور کامل مطالعه نمایید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *