موم ارتودنسی

موم ارتودنسی یکی از مواد بسیار مهم و کاربردی است که پس از انجام ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که فرد دندان‌های خود را ارتودنسی می‌کند، براکت‌ها و سیم‌های برجسته‌ای درون دهان قرار داده می‌شود که می‌تواند باعث آسیب دیدن و ایجاد زخم در لثه‌ها و سایر بافت‌های دهان شود.

افرادی که به تازگی دندان‌های خود را ارتودنسی می‌کنند، حساسیت بیشتری نسبت به این براکت‌ها دارند و بروز هر گونه زخم و تاول درون آن‌ها بیشتر است. اگر این زخم‌ها بهبود نیابند، قطعا عفونی شده و مشکلات جدی‌تری برای فرد ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن بروز هرگونه زخم و تاول حتی جزئی می‌تواند بسیار دردناک بوده و از غذا خوردن فرد جلوگیری کند.


موم ارتودنسی چیست؟

موم ارتودنسی به ماده‌ای نرم و کاملا بی خطر گفته می‌شود که افراد در تمام سنین می‌توانند برای محافظت از لثه یا بافت‌های درون دهان استفاده کنند. این آسیب‌ها در اثر استفاده از براکت‌ها و سیم‌ها در ارتودنسی دندان ایجاد می‌شود. لثه و بافت درون دندان بسیار حساس و آسیب پذیر است و از آنجایی که براکت‌های ارتودنسی برجسته و دارای لبه‌های تیز هستند، به راحتی به آن‌ها آسیب می‌زنند.

این مشکل مخصوصا در روزها و هفته‌های ابتدایی که ارتودنسی انجام داده‌اید، بیشتر اتفاق می‌افتد. در این حالت استفاده از موم دندان می‌تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد. گاهی اوقات نیز براکت‌ها یا سیم‌ها دچار شکستگی شده و ممکن است چند روز تا یک هفته امکان مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم آن‌ها وجود نداشته باشد. در این مواقع نیز استفاده از موم ارتودنسی بسیار عالی است و از آسیب دیدن لثه‌ها جلوگیری می‌کند. موم فاصله‌ای میان براکت‌ها با لثه و بافت دندان ایجاد می‌کند.

موم دندان از چه موادی ساخته شده است؟

موم‌ ارتودنسی معمولا از موم طبیعی ساخته می‌شود اما گاهی اوقات نیز مواد متفاوتی به آن اضافه شده و ممکن مزه یا ساختار متفاوت‌تری داشته باشد. مواد اولیه متفاوتی برای ساخت این موم‌ها استفاده می‌شود. برای تولید برخی از آن‌ها از موم زنبور عسل یا موم مارنابا استفاده می‌شود. برخی دیگر از آن‌ها نیز از پارافین تهیه می‌شوند.

این موم‌ها به صورتی تهیه می‌شوند که کاملا بی خطر بوده و اگر بخشی از آن‌ها به همراه غذا خورده شود، هیچ مشکل و خطری برای سلامتی فرد به همراه نخواهد داشت. این موم‌ها معمولا بدون مزه هستند اما نمونه‌هایی از موم‌های طعم دار با طعم‌هایی مانند نعناع نیز وجود دارد.

نحوه استفاده از موم ارتودنسی

برای استفاده از این موم باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید. رعایت نکات گفته شده می‌تواند در استفاده بهتر و موثرتر تأثیرگذار باشد.

تهیه موم

معمولا نیازی به تهیه جداگانه موم ندارید و پس از انجام ارتودنسی دندان، دکتر ارتودنسی جعبه‌ای حاوی ملزومات اساسی به شما می‌دهد که موم ارتودنسی نیز درون آن قرار گرفته است. برخی از داروخانه‌ها نیز موم ارتودنسی دارند و در صورتی که دندانپزشک به شما موم نداده یا تمام شده باشد، می‌توانید از آنجا تهیه کنید. معمولا از موم ارتودنسی تنها در روزهای ابتدایی استفاده می‌شود. پس از آن بافت درون دهان سفت‌تر شده و کمتر به موم احتیاج خواهید داشت.

شستن دست‌ها

قبل از استفاده از موم حتما دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید و خشک کنید. درون دهان محیط حساسی است و ورود هرگونه باکتری به آن ممکن است بیماری‌های مختلفی به همراه داشته باشد. مخصوصا اگر درون دهان زخم شده باشد، این مشکل جدی‌تر می‌شود. شستشوی دست‌ها به مدت 20 ثانیه کافی است.

آماده سازی موم

به اندازه کافی از موم بردارید و با نوک انگشتان خود آن را به آرامی نرم کنید. گرمای دست و حرکت انگشتان باعث نرم شدن و شکل دادن به آن می‌شود. به صورت گلوله‌ای کوچک به اندازه یک ذرت یا نخود درآورید. اندازه آن بسیار مهم است، باید به صورتی باشد که به خوبی درون دهان قرار گرفته، براکت و سیم‌ها را پوشش داده اما فضای دهان را به صورتی پر نکند که موجب آزار و اذیت شود.

خشک کردن براکت‌ها

برای قرار دادن موم بر روی براکت‌ها و سیم‌ها حتما آن‌ها را کاملا تمیز و خشک کنید. اگر فضاییی که موم را قرار می‌دهید، خیس باشد، موم به خوبی قرار نگرفته و به سرعت جدا می‌شود. هرچه براکت‌ها و محیط قرار گیری موم خشک‌تر باشند، زمان ماندگاری موم بیشتر می‌شود.

قرار دادن موم درون دهان

پس از آماده کردن موم درون دهان خود را به طور کامل بررسی کنید. نقاط قرمز یا متورم را پیدا کنید و بر روی براکت‌ها و سیم‌های اطراف آن موم قرار دهید. علاوه بر آن هر کدام از قسمت‌های ارتودنسی که دارای قسمت‌های تیز است را با موم بپوشانید. اگر زخم‌های ایجاد شده درون دهان عفونی شده باشند باید حتما برای درمان آن‌ها اقدام کنید. موم را بر روی محل موردنظر قرار داده و با فشار دست آن را ثابت کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

معمولا پس از غذا خوردن حجم زیادی از مواد غذایی در لابه لای براکت‌ها گیر کرده و ممکن است باعث بروز عفونت شود. بهتر است پس از هر بار غذا خوردن تمام براکت‌ها و اطراف آن‌ها را به خوبی تمیز کنید تا هیچ گونه ذره غذایی باقی نماند. پس از آن حتما مسواک بزنید تا دندان‌ها، براکت‌ها و موم استفاده شده تمیز باقی بماند. بهتر است موم‌ها را به صورت روزانه تعویض کنید تا محلی برای تجمع باکتری نشوند.

نحوه پاک کردن موم ارتودنسی

از وسایل مختلفی مانند خلال دندان، مسواک و نخ دندان می‌توانید برای پاک کردن موم از روی دندان‌های خود استفاده کنید. بهتر است ابتدا دست‌های خود را به طور کامل بوشیید و موم را با دست جدا کنید. پس از آن به کمک خلال قسمت‌های باقی مانده را جدا کنید. در نهایت دندان‌های خود را مسواک بزنید تا کاملا تمیز شوند. سپس در صورت نیاز می‌توانید از موم جدید استفاده کنید.  موم‌ها با غذا خوردن جدا نمی‌شوند. البته اگر تکه‌هایی از آن به همراه غذا خورده شود، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

جایگزین‌های موم دندان

همان‌طور که گفته شد این موم درون جعبه ملزومات قرار داشته و توسط دندانپزشک در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما اگر موم در دسترس نداشتید و نتوانستید از داروخانه‌ها تهیه کنید، می‌توانید از مواد جایگزین استفاده کنید.

موم شمع

موم شمع یکی از مواد عالی برای جایگزینی موم ارتودنسی است. کافی است مقداری از آن را برداشته و دقیقا بر اساس مراحل استفاده از موم ارتودنسی، آن را روی براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی قرار دهید.

موم سیلیکونی

این نوع موم نیز از جایگزین‌های بسیار رایج است که به جای موم ارتودنسی استفاده می‌شود. این ماده به صورت نوارهایی آماده شده تا بر روی براکت‌ها قرار گیرد. این نوع موم بسیار مقاوم است و در مقابل بزاق دهان آسیب نمی‌بیند. قبل از استفاده از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید.

سخن آخر

موم ارتودنسی از موادی بسیار کاربردی است که برای جلوگیری از ایجاد آسیب توسط براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی استفاده می‌شود. معمولا هر زمان که احساس کنید براکت‌ها به بافت‌ دهان شما آسیب می‌زنند، می‌توانید از موم دندان استفاده کنید. در صورت استفاده بهتر است روزانه آن‌ها را تعویض کنید تا خود محلی برای جمع شدن باکتری نشوند. اگر از موم استفاده کردید اما همچنان زخم‌های مختلفی درون دهان ایجاد و تحمل بریس‌ها سخت شد، حتما باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!!

عکس از موم ارتودنسی

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *