عکس از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی یک سوراخ کوچک در دندان شما است که در صورت آسیب دیدن لایه بیرونی سخت دندان یعنی مینای دندان ایجاد می شود. اگرچه ممکن است در ابتدا متوجه ایجاد پوسیدگی نشوید ، اما در نهایت می تواند باعث درد شود. در موارد جدی تر، یک پوسیدگی می تواند منجر به نوعی دندانپزشکی به نام درمان ریشه یا همان عصب کشی شود .

پوسیدگیها یک مشکل شایع دندان است. در حقیقت، حدود ۹۱٪ افراد بالای ۲۰ سال پوسیدگی را تجربه کرده اند. اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و ویزی های منظم دندانپزشکی، اغلب قابل پیشگیری هستند.

علت پوسیدگی دندان

دندانها در یک لایه مینای دندان نسبتاً ضخیم پوشانده شده اند که یک پوشش محافظ است. مینای دندان بیشتر از مواد معدنی، از جمله کلسیم، ساخته می شود که بلورهای سختی را برای محافظت از رگها و اعصاب دندان تشکیل می دهد. از آنجا که مینا زنده نیست ، قادر به ترمیم خود نیست.

این موضوع مسئله ساز است ، زیرا مینای دندان به طور مداوم مورد حمله عوامل مختلف قرار می گیرد. دهان شما پر از انواع باکتری ها است که همیشه در حال ایجاد مواد نامطلوب و غشا چسبناک روی دندان های شما هستند. هنگامی که غذاهایی حاوی قند می خورید ، این باکتری ها اسیدی تولید می کنند که می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. با گذشت زمان ، این آسیب می تواند منجر به تشکیل یک پوسیدگی شود. علت پوسیدگی دندان معمولا این است.

علائم و روش تشخیص

در ابتدا پوسیدگیها به سختی قابل تشخیص هستند، زیرا در هنگام شکل گیری علائمی مشاهده نخواهید کرد. به همین دلیل معاینات منظم دندانپزشکی هر شش ماه مهم است. در این معاینات ، دندانپزشکان می توانند با مشاهده دندانهای شما، لمس آنها و استفاده از اشعه ایکس، پوسیدگیهای اولیه را بررسی کنند.

گاه پوسیدگیها در اعماق دندان رشد می کند، می تواند به رگ ها و اعصاب حساس دندان برسد. این زمانی است که شما ممکن است علائم را تجربه کنید.

علائم 

  • دندان درد
  • درد هنگام جویدن
  • حساسیت دندان به دما ، از جمله درد شدید هنگام خوردن غذاهای گرم یا سرد یا نوشیدنی
  • تغییر رنگ دندان، یا سوراخ قابل مشاهده
چه افرادی دچار پوسیدگی دندان می شوند؟

تقریباً همه در دوره ای از زندگی خود دچار پوسیدگی دندان می شوند. با این حال، افرادی که بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند، افرادی بسیار جوان هستند و یا افرادی که بیش از ۵۰ سال دارند.

نوزادان و کودکان خردسال که از شیشه های شیر سرپستانک دار استفاده می کنند نیز در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند، زیرا دندان های آنها بصورت طولانی مدت در معرض کربوهیدرات و شکر قرار می گیرد.

از طرف دیگر، افراد مسن هم در معرض خطر هستند، زیرا غالباً لثه هایشان در حال تحلیل و عقب رفتن است.

با تحلیل لثه ریشه دندان که از مینای دندان پوشانده نشده است، اما ماده نرم تری روی آن است، بیرون میزند. این امر می تواند باعث ایجاد سهولت در پوسیدگیها شود. علت پوسیدگی دندان در افراد مسن اغلب همین است.

علاوه بر این گروه ها، عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد که می تواند احتمال پوسیدگی شما را افزایش دهد.

توصیه ها

ممکن است در صورت ایجاد پوسیدگی احساس خجالت کنید، اما به یاد داشته باشید پوسیدگیها بسیار رایج هستند و جای خجالت ندارند. عملکرد طبیعی دهان به این معنی است که بیشتر ما گاهاً دچار پوسیدگی می شویم.

اطلاع سریع از پوسیدگی می تواند به شما کمک کند تا از درد جلوگیری کرده و درمان را ساده تر کنید. هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید، حتی اگر دچار ترس و اضطراب از دندانپزشکی باشید، این ویزیت ها می تواند در این زمینه هم به شما کمک کند. از آنجایی که سلامت دهان و دندان با سلامت عمومی بدن بسیار مرتبط است، پس مراقبت از دندان ها بخشی مهمی در مراقبت از خود محسوب می شود.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!

عکس از پوسیدگی دندان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *