انواع عکس برداری از دندان

انواع عکس برداری از دندان


انواع عکس برداری از دندان

انواع عکس برداری از دندان وجود دارد که عموما دندانپزشکان برای اینکه بتوانند به اطلاعات دقیقی درباره دندان ها برسند از این روشهای عکس برداری استفاده می کنند. اما عکس برداری انواع گوناگونی دارد. به عنوان مثال عکس برداری ارتودنسی با عکس برداری برای تعیین وضعیت دندان عقل متفاوت است. 

برای مراجعه به بهترین دندانپزشک از ما کمک بگیرید.

بررسی انواع عکس برداری های دندانی

همانطور که گفته شد عکس هایی که از دندان ها گرفته می شود دارای انواع گوناگونی بوده و هر کدام برای عمل های مختلف در نظر گرفته می شوند.انواع عکس برداری از دندان ها را میتوان به شرح زیر معرفی نمود :

عکس برداری اشعه ایکس درون دهان

نوعی از عکس برداری دندانی به این صورت است که  از اشعه ایکس استفاده می شود. در این حالت تمرکز بیشتر بر روی پوسیدگی های میان دندان و سلامت مینای دندان است و علاوه بر آن دندانپزشکان می تواند میزان تراکم استخوان دندان ها را نیز به صورت کامل بررسی کند.

لازم به ذکر است که با این روش می توان سلامت روکش های دندانی، ضخامت دندان ها، تیز شدن دندان ها و … را مشاهده و درمان کرد. این روش درد خاصی نداشته و به راحتی قابل انجام است و تنها لازم است تا روی یک صندلی بنشینید تا از فک و دندان های شما عکس برداری شود.

عکس برداری پری آپیکال

نوع دیگری از اشعه ایکس پری آپیکال است. این عکس برداری به این صورت است که دید کاملی از ریشه تا مینای دندان به دندانپزشک ارائه می دهد. همچنین دندان پزشک می تواند وضعیت لثه ها را نیز با این نوع عکس برداری بسنجد. آبسه ، عفونت های دندانی و لثه ها ، ناهنجاری در رشد دندان و از این دست مسائل از مواردی هستند که دندان پزشک می تواند توسط تصویر برداری پری آپیکال بسنجد.

عکس برداری خارجی با اشعه ایکس

در عکس برداری خارجی با اشعه ایکس وضعیت کلی فک و دندان ها از جمله دندان عقل سنجیده می شود و با کمک آن می توان وضعیت رشد دندان ها را بررسی کرد. همچنین به وسیله اشعه ایکس شما می توانید قوس های دندانی را بررسی نمایید. از دیگر کاربردهای اشعه ایکس نیز مشاهده منطقه های خالی دندانی و وضعیت سینوس ها است.

عکس برداری های دیجیتالی از دندان ها

یکی از محبوب ترین روش های عکس برداری که در معرفی انواع عکس برداری از دندان به آن می پردازیم عکس برداری دیجیتال است. از بزرگترین مزیت های عکس برداری دیجیتالی از دندان این است که بیمار را تحت تاثیر اشعه کمتری قرار می دهد، از این رو خطری سلامتی بیمار را تهدید نمی کند. با عکس برداری دیجیتال تقریبا می توان هر نوع ناهنجاری موجود در لثه و دندان را بررسی کرد و تدابیر لازم را برای رفع آن ها در نظر گرفت.

از دیگر مزایای این نوع عکس برداری از دندان می توان به این مسئله اشاره کرد که عکس را در سریع ترین زمان نمایش می دهد. به عبارتی دیگر در عرض تقریبا 1 ثانیه دندان پزشک می تواند عکس دندان های شما را مشاهده کند. همچنین به دلیل این که این عکس ها از قابلیت زوم شدن بدون اینکه کیفیت عکس تغییر کند برخوردارند از این رو این روش از بهترین روش های عکس برداری به شمار می رود.

البته لازم به ذکر است که به دلیل اینکه به هرحال این نوع عکس برداری نیز مانند برخی دیگر از انواع عکس برداری از دندان دارای تشعشعات است ممکن است دارای عوارضی باشد که قبل از آن دندان پزشک باید تمام این حالات را در نظر بگیرد.

سفالومتریک

در صورتی که بخواهید ارتودنسی کنید یا زاویه فک و ارتباط دندان ها با فک ها را مورد بررسی قرار دهید یکی از شیوه های عکس برداری که می توانید از آن استفاده نمایید سفالومتریک است که به صورت Cephalometric projections نوشته می شود. از دیگر مزایای این نوع عکس برداری این است که می توان کل جمجمه فرد را تحت بررسی قرار داد و تدابیر لازم را اندیشید.

CT اسکن دندان

CT اسکن دندان از دیگر روش های عکس برداری از دندان ها می باشد که در شیوه سی تی اسکن می توان از دندان ها عکس های سه بعدی گرفت و به طور کامل وضعیت استخوان ها، مسیرهای تنفسی و طراحی شیوه های درمانی ایمپلنت و ارتودنسی و امثالهم را بررسی کرد. این روش تقریبا روش مرسومی به حساب آمده و پر کاربرد است.

عکس برداری از دندان ها با روش توموگرام

هنگامی که بافت ها از دیدن بخش های دندانی جلوگیری می کنند یکی از روش هایی که می توان برای دیدن دندان ها استفاده کرد توموگرام است. توموگرام نیز نوعی اشعه ایکس است و کاربردهای بسیار زیادی در تعیین جهت فک و امثالهم دارد.

عکس برداری MRI از دندان ها

در صورتی که نیاز باشد تا از بافت های نرم درون دهان عکس برداری شود عموما از روش MRI استفاده می شود. MRI نیز شیوه ای سه بعدی بوده و دید کاملی از دندان ها به شما ارائه می دهد. MRI در معرفی انواع عکس برداری از دندان در بخش محبوب ترین شیوه های عکس برداری قرار می گیرد.

 

انواع عکس برداری از دندان
انواع عکس برداری از دندان

عکس OPG چیست؟

منظور از این نوع عکس رادیوگرافی ها و انواع عکس برداری از دندان ها است که در این مقاله روش های مختلف آن را توضیح دادیم. گرفتن عکس های OPG دشوار نبوده و در کمتر از 1 دقیقه عکس برداری آن تمام می شود و این روش کاملا بدون درد است.  OPG دارای مزایای منحصر به فردی بوده که سبب محبوبیت آن شده است که از این مزایا می توان اشاره کرد به:

  • زمان کمی برای عکس برداری نیاز است.
  • بدون درد بوده و دارای راحتی زیادی است.
  • بیمار نیز می تواند در فرایند عکس برداری مشارکت داشته باشد.
  • تشعشعات کمتر این روش و خطر کمتر برای سلامتی فرد
  • و …

از مزایای این روش به شمار می روند.

روش های گرفتن عکس OPG

عکس های OPG عموما به سه صورت گرفته می شوند که عبارت اند از:

  1. روش مستقیم:
    در این روش سنسور الکترونیکی مخصوصی درون دهان قرار داده می شود تا به صورت کاملا اصولی از دندان ها و لثه ها عکس برداری شود.
  2. روش غیرمستقیم:
    در این نوع روش از اسکنرهای اشعه ایکس استفاده می شود تا بتوان عکس ها را به صورت مخصوصی مشاهده کرد.
  3. روش بینابینی:
    این روش تقریبا بین روش مستقیم و غیرمستقیم بوده که هم از سنسور استفاده می شود و هم از اسکنر.

سخن پایانی

به طور کل برای عکس برداری از دندان ها روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به معرفی انواع عکس برداری از دندان ها پرداختیم. از انواع این روش ها می توان به سی تی اسکن، توموگرافی و … اشاره کرد. به این رادیوگرافی ها OPG گفته شده که از ویژگی های آن می توان به راحتی، تشعشع کمتر و … اشاره کرد که در سه صورت مستقیم، غیرمستقیم و بینابینی صورت می گیرد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد