nail biting

تاثیر جویدن ناخن بر سلامت دندان ها ؛ راه های جلوگیری و ترک این عادت کدامند ؟

تاثیر جویدن ناخن بر سلامت دندان ها ، ممکن است گاهی بسیتر مخرب باشد. جویدن ناخن در واقع نه تنها می‌تواند سلامت کلی شما آسیب برساند، بلکه می‌تواند آسیب جدی به سلامت دندان‌های شما وارد کند. برخی هم گمان می کنند جویدن ناخن عادتی بی ضرر به نظر می رسد، اما با واقعیت فاصله زیادی دارد. این عادتی است که ارزش ترک آن را دارد، زیرا با ترک آن، هم سلامتی کلی خود و هم دندان ها را از خطر نجات داده اید.

هم کودکان و هم بزرگسالانی که ناخن های خود را می جوند، ممکن است پس از مدتی با دندان های جلویی ترک خورده یا فرسوده روبرو شوند. علاوه بر این، اگر از بریس استفاده می کنید بیشتر در معرض آسیب دندان هستید. به ویژه اینکه دندان های شما در حال حاضر تحت فشار زیاد بریس ها هستند. 

برای رفتن به بهترین دندانپزشک در تهران از ما کمک بگیرید!

چرا بچه ها ناخن های خود را می جوند؟

طبق تحقیقات، بچه ها ناخن جویدن را از 4 سالگی شروع کرده و تا سن 10 تا 18 سالگی ادامه می دهند. جویدن ناخن بسیار رایج بوده و در حدود 30 درصد از کودکان و 50 درصد از نوجوانان را درگیر می کند. اغلب اوقات جویدن ناخن زمانی شروع می شود که بچه ها عصبی یا مضطرب هستند. از این رو، آنها برای کاهش استرس یا حتی به دلیل یک اختلال روانی جدی‌ تر، ناخن‌های خود را می جوند.

علاوه بر خطرات بهداشت دهان و دندان که در اینجا با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار می گیرد، جویدن ناخن می تواند باعث عفونت شود – هم در بدن و هم در ناخن های شما شود. ناخن‌های شما باکتری‌ ها، قارچ‌ ها، مخمرها و سایر میکروب‌ ها را در زیر خود جمع می‌کنند و وقتی آن انگشتان را در دهان خود قرار می‌دهید، میکروب ‌ها به بدن شما منتقل شده و می‌توانند سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت ‌های گوارشی و غیره را گسترش دهند.

ناخن جویدن در دراز مدت و معمولی (به نام اونیکوفاژیا) همچنین می تواند شما را به نوعی عفونت به نام پارونیشیا مبتلا کند که در آن گونه هایی از باکتری ها وارد ساییدگی های پوست شما شده و انگشتان شما ملتهب می شوند. ویروس زگیل نیز معمولاً از طریق ناخن جویدن به سایر نقاط بدن شما سرایت می کند.

اثرات منفی جویدن ناخن بر روی دندان ها

به طور کلی جویدن ناخن می تواند منجر به موارد زیر شود:

– فشار روی دندان ها

فشاری که به طور مداوم به استخوان فک خود هنگام گاز گرفتن دندان‌هایتان وارد می‌کنید، می‌تواند باعث شود که دندان‌ها از موقعیت خود خارج شوند یا شکل عجیبی پیدا کنند، و در نهایت شما به براکت های اصلاحی یا نگهدارنده نیاز پیدا کنید. حتی این امر بر موقعیت فک شما نیز تأثیرگذار است.

– بیماری و عفونت لثه

افرادی که ناخن های خود را می جوند به میزان بالاتری از بیماری و عفونت لثه، از جمله التهاب لثه رنج می برند. دندانپزشکان اطفال تکه های واقعی ناخن را در زیر لثه های کودکان پیدا کرده اند و چه کسی می داند آنها چه مدت در آنجا گیر کرده بودند. میکروب ‌هایی که در زیر ناخن‌ های شما یافت می‌شوند نیز می‌توانند به طور بالقوه عفونت ایجاد کرده یا باعث تحریک دیگر لثه ‌ها شوند.

– شکستن دندان ها

کندن مداوم تکه‌ های ناخن با دندان‌ ها می‌تواند منجر به ترک خوردن یا شکستگی دندان ‌های جلویی شما شود. همچنین می توانید به مینای دندان خود آسیب وارد کنید.

– آسیب به دندان های آسیاب

از آنجایی که ناخن جویدن اغلب نشانه ای از اضطراب یا عصبی بودن است، منطقی است که این افراد در هنگام خواب شبانه دندان های مولر را به یکدیگر فشار دهند. ساییدن بیش از حد ممکن است باعث شود دندان های شما در نهایت بیفتند.

– شکستن بریس ها

برای بچه‌هایی که از بریس استفاده می‌کنند، گاز گرفتن دندان‌ ها می‌تواند به براکت‌ ها، سیم‌ ها یا وسایل دیگر آسیب برساند و همچنین می‌تواند باعث تحلیل راحت ‌تر ریشه شود، به این معنی که سلول ‌های بدن شما شروع به خوردن خود کرده و ساختار دندان شما را از بین می‌برد. .

– بوی بد دهان

با این همه میکروب از ناخن‌ هایتان که وارد دهانتان می‌شود، جای تعجب نیست که باکتری ‌های بیشتری در دهان و روی دندان‌ هایتان رشد کنند. به همین دلیل است کودکانی که دندان‌های خود را می‌جوند، احتمالاً دچار بوی بد دهان یا بوی بد دهان می‌شوند.

nail biting

راهکارهای درمان ناخن جویدن

با وجود تمام این اثرات منفی ناخن جویدن بر روی دندان های شما، جای تعجب نیست که دندانپزشکان اطفال از شما بخواهند نکاتی را بدانید که ممکن است به شما در ترک عادت جویدن ناخن کمک کند:

– از محیط هایی که ممکن است باعث ناخن جویدن کودک شما شود، مانند تحریک بیش از حد اجتناب کنید.

روشی را برای مدیریت استرس و اضطراب انتخاب کنید.

– ناخن های کودکانتان را مرتب کوتاه کنید

– وقتی بچه‌هایتان شروع به جویدن ناخن‌ها می‌کنند، آنها را با چیز دیگری مشغول کنید، مانند اسباب ‌بازی موسیقی مورد علاقه، توپ استرس یا وسایل دیگر. یا اگر به سن کافی رسیده اند، به آنها آدامس بدهید.

– محصولاتی وجود دارد که می‌توانید روی ناخن ‌های کودکان بگذارید تا از جویدن ناخن جلوگیری کنید.

– در برخی موارد، رفتار درمانی نیز بسیار موثر است.

– ناخن ها را کوتاه نگه دارید تا چیز زیادی برای جویدن وجود نداشته باشد.

– برای ناخوشایند کردن این عادت از لاکی با طعم تلخ استفاده کنید.

– مانیکور انجام دهید تا انگیزه بیشتری برای زیبا نگه داشتن ناخن های خود داشته باشید.

– محرک های خود را شناسایی کنید اگر از شرایطی که باعث می شود ناخن هایتان را بجوید می دانید، می توانید برای مقابله با آنها برنامه ریزی کنید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد