عکس از مینای دندان

مینای دندان

مینای دندان سخت ترین ماده در کل بدن شماست. مینای دندان با ۹۶ درصد مواد معدنی، معدنی ترین ماده در بدن است. مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات به تقویت مینای دندان، استخوان و عاج دندان کمک می کند و همچنین از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره در ریشه دندان جلوگیری می کنند.

متأسفانه هنگامی که مینای دندان خود را از دست داده اید، نمی توانید آن را برگردانید. برخلاف استخوان‌ها یا سایر قسمت‌های بدن، مینای دندان نمی‌تواند خود را بازسازی کند زیرا حاوی هیچ سلول زنده‌ای نیست.

بدن شما تلاش می‌کند تا با جبران مواد معدنی دهان، با اثرات مینرالیزاسیون مقابله کند، فرآیندی که به عنوان رمینرالیزاسیون شناخته می‌شود. بزاق نقش عمده ای در معدنی سازی مجدد دارد. بزاق که توسط غدد بزاقی در دهان شما تولید می شود، حاوی فسفات، کلسیم و سایر مواد معدنی است که به طور طبیعی دندان های شما را تقویت کرده و دهان شما را از میکروب های رایج پاک می کند. بزاق همچنین دهان شما را محیط اسیدی کمتری می کند.

در صورت عدم درمان، دمینرالیزاسیون می تواند مینای دندان شما را ضعیف کرده و شما را در برابر پوسیدگی دندان آسیب پذیر کند. خوشبختانه، این امکان وجود دارد که مینای دندان خود را قبل از وقوع پوسیدگی تقویت کنید.

 روش های تقویت مینای دندان

علائم و نشانه های ضعیف شدن مینای دندان را بیاموزید

دندان های زرد: مینای دندان سالم در واقع نیمه شفاف است. دمینرالیزاسیون لایه شفاف مینای دندان را از بین می برد تا لایه زیرین عاج را که سفید، خاکستری، زرد یا مایل به سفید است نمایان کند. در نتیجه دندان های شما شروع به زرد شدن می کنند.

حساسیت: ضعیف شدن مینای دندان ممکن است باعث افزایش حساسیت دندان به غذاهای گرم، سرد یا شیرین شود، زیرا از بین رفتن مینای دندان باعث نمایان شدن عاج می شود.

زبری: مراحل اولیه از دست دادن مینای دندان می تواند باعث زبری شود، به ویژه در اطراف لبه های دندان.

دندان های خود را مسواک بزنید

مسواک زدن منظم دندان ها می تواند به حذف باکتری هایی که منجر به دمینرالیزاسیون و پوسیدگی دندان می شود کمک کند.

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید می تواند مزایای مسواک زدن در حفظ مینای دندان را افزایش دهد. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که مینای دندان را در برابر اسید مقاوم می کند. این ماده معدنی همچنین می تواند پوسیدگی زودرس را معکوس کند و سرعت جذب مجدد مواد معدنی مینای دندان را افزایش دهد.

شکر را قطع کنید

باکتری های ایجاد کننده حفره از قندهای باقی مانده در دهان شما از غذاها و نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند. قطع کردن قند می تواند به از بین بردن باکتری های مضر کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که دفعات مصرف شکر بیشتر از مقدار شکری که می خورید اهمیت دارد.

آدامس بدون قند بجوید

جویدن آدامس باعث تحریک تولید بزاق در دهان می شود که به شستشوی اسید برای تنظیم سطح pH کمک می کند. البته از جویدن آدامس با شکر خودداری کنید، زیرا در واقع می تواند خطر پوسیدگی را افزایش دهد.

مراقب آنچه می خورید باشید

غذاهای سالم برابر با دندان های سالم است. برخی از غذاها فواید خاصی برای مینای دندان دارند:

از غذاهای غنی از کلسیم، بیشتر استفاده کنید

کلسیم به محکم نگه داشتن مینای دندان کمک می کند. غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از پنیر، ماست، ساردین و ماهی آزاد، دانه ها، لوبیا و عدس، بادام و پروتئین آب پنیر.

ویتامین D بیشتری دریافت کنید

ماهی سالمون، شیر، آب پرتقال، قارچ و سایر غذاهای حاوی ویتامین D بخورید، زیرا این ویتامین مهم با کلسیم برای تقویت مینای دندان کار می کند. در صورت نیاز از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

آب بیشتری بنوشید

آب به شستشوی باکتری ها کمک می کند و به کاهش اسید و قند در دهان کمک می کند. منابع آب جامعه و برخی از انواع آب بطری حاوی فلوراید هستند که به بازسازی مینای دندان شما کمک می کند.

عکس از مینای دندان

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *