عکس از طریقه کشیدن نخ دندان

استفاده از نخ دندان‌، بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان است. توصیه میشود که دست‌ کم ۱ بار در روز نخ دندان بکشید تا به زدودن پلاکهای میکروبی از نواحی میان دندانهایتان که مسواک به آنها نمیرسد، کمک شود.


نخ دندان

استفاده از‌ نخ دندان، بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان است. توصیه میشود که دست‌ کم ۱ بار در روز نخ دندان بکشید. تا به زدودن پلاکهای میکروبی از نواحی میان دندانهایتان که مسواک به آنها نمیرسد، کمک شود. نخ کشیدن همچنین از پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه جلوگیری میکند. اینکه کشیدن نخ را پس از مسواک زدن یا پیش از آن انجام دهید، چندان اهمیتی ندارد.

اگر به‌طور کامل و درست نخ بکشید، مهم نیست که در چه هنگامی آن را انجام دهید. بهتر است زمانی از روز را برای انجام این کار اختصاص دهید که چند دقیقه‌ای وقت مراقبت از دندان‌هایتان را داشته باشید.اگرچه بسیاری از افراد روزانه مسواک میزنند، اما متاسفانه این کار را به طور مرتب انجام نمیدهند.

طبق یک نظرسنجی ملی، از هر 10 آمریکایی 4نفر حداقل یک بار در روز دندانهای خود را نخ میکشند. و 20 درصد آمریکایی ها هرگز از نخ استفاده نکرده اند. استفاده از نخ دندان به تنهایی کافی نیست. استفاده درست از آن مهم است. استفاده نادرست از نخ میتواند به دندانها و لثه های شما آسیب برساند.

مطالعات نشان میدهند افرادیکه هم از نخ هم از مسواک استفاده میکنند، سی و هشت درصد کمتر از افرادیکه تنها از مسواک برای مراقبت از دندانها استفاده میکنند، دچار خونریزیهای لثه میشوند. تنقلات و میوه هایی که در طول روز میل میکنید، باعث افزایش بیماریهای دهان و دندان و در نهایت پوسیدگی دندانها خواهند شد.

استفاده از نخ بعد از مصرف این مواد، باعث جلوگیری از بروز این مشکلات میشود. بیماریهای لثه ممکن است در سنین بسیار پایین در افراد ایجاد شود. بخصوص در صورت عدم پیروی از روال مراقبتی مناسب از دهان.

انواع نخ دندان

♦ افرادی که بین دندانهای خود فاصله دارند، نخ مومی گزینه مناسبی است. این نوع از نخ دندانها محکم بوده و کمتر پاره میشوند.

♦اگر دندان مصنوعی دارید، از نخ دندانهای محکم و سفت استفاده کنید.

♦با مشورت با دندانپزشک خود، نخ نرمتری برای کودکان پنج الی هفت ساله، تهیه کرده و نحوه استفاده از آن را به آنها آموزش دهید.

♦اگر لثه های حساسی دارید که دائما دچار خونریزی میشوند، از نخ دندانهای نرم استفاده کنید.

بهترین موقع کشیدن نخ دندان

در برخی منابع گفته شده است بهترین موقع استفاده از نخ در بین مسواک زدن است. به این صورت که وقتی مسواک زدن را آغاز کرده و خمیر دندان به خوبی کف کرد، مسواک زدن را موقتاً کنار گذاشته و نخ را به‌ دست گرفته و پس از استفاده از نخ دوباره مسواک زدن ادامه پیدا میکند.

طریقه کشیدن نخ دندان

♣ برای هر بار کشیدن نخ از حدود ۳۵ سانتی متر نخ استفاده کنید.

♣ نخ را اطراف انگشتان وسط خود بپیچانید طوری که فاصله ی بین دو انگشت حدود ۵ تا ۷٫۵ سانت باشد.

♣همانطور که نخ را از یک دندان به دندان بعدی حرکت میدهید، از انگشت وسط خود به عنوان یک حلقه ی بالا بر استفاده کنید و نخ را حرکت دهید طوری که هر بار با قسمت جدیدی از نخ فواصل بین دندانها را تمیز کنید.

♣نخ را بین انگشت شست و انگشت اشاره خود بگیرید.

♣هرچه به بخشهای عقبی دهان میروید، کشیدن نخ از روی نوک انگشتان سبابه راحت تر خواهد بود.

♣به آرامی نخ را با حرکت اره ای بین دندانهای خود وارد کنید.

♣از ضربه ی ناگهانی و محکم برای وارد کردن نخ بین دو دندان پرهیز کنید.

♣پس از وارد شدن نخ در بین دو دندان، دیگر حرکت اره ای را متوقف کنید.

♣نخ را در ناحیه ی منحنی یک دندان بالا ببرید.

♣نخ را به بالا و پایین حرکت دهید و آنرا به زیر لثه تا آنجایی که به راحتی وارد میشود، حرکت دهید. این حرکت را بر روی دندان مجاور تکرار کنید.

♣نخ را از بین دو دندان بیرون بکشید، چنانچه در هنگام بیرون کشیدن، نخ رشته رشته شود یا گیر کند. آن را از دور انگشت باز کرده و از یک انتها بیرون بکشید و مجددا به دور انگشت وسط خود بپیچید.

♣در صورتیکه بیرون کشیدن نخ، همراه با رشته رشته شدن نخ باشد و یا منجر به پاره شدن نخ گردد، ممکن است، بین دو دندان پوسیدگی وجود داشته باشد، جرم در آن ناحیه ایجاد شده باشد و البته پرکردگی نامناسب هم باعث پاره شدن نخ خواهد شد. که در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام نمائید.

نکته

♦بهتر است قبل از مسواک زدن، اول با نخ بین دندانها را خوب تمیز کنید و بعد مسواک بزنید. در پایان دهان خود را با آب بخوبی شستشو دهید.

♦در دفعات اول استفاده از نخ ،خونریزی لثه ها کاملا طبیعی است. اما اگر این خونریزیها زیاد شد با دندانپزشک خود مشورت کنید. در این مواقع دندانپزشک توصیه میکند که عمل جرم گیری برای دندانها انجام شود.

♦همچنین به خاطر داشته باشید که در روش صحیح استفاده از نخ باید قبل و بعد از استفاده دستهای خود را بشویید.

عکس از طریقه کشیدن نخ دندان
استفاده از نخ ‌، بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان است. توصیه میشود که دست‌ کم ۱ بار در روز نخ دندان بکشید تا به زدودن پلاکهای میکروبی از نواحی میان دندانهایتان که مسواک به آنها نمیرسد، کمک شود.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *