عکس از آفت دهان

به زخمی سطحی، کوچک و خوش خیم در بافت نرم داخل دهان یا لبها، زیر زبان و روی غشاء لثه آفت دهانی میگویند.


آفت دهان

به زخمی سطحی، کوچک و خوش خیم در بافت نرم داخل دهان یا لبها، زیر زبان و روی غشاء لثه آفت دهان میگویند. اندازه ی آن یک سانتیمتر و زخمی گرد یا بیضی شکل، سفید یا زرد رنگ است. آفت دهانی برخلاف تاولهایی که در اثر تب شدید در دهان ایجاد میشود یا زخمهای با منشاء سرماخوردگی مثل تبخال، خارج از دهان ایجاد نشده و به هیچ وجه سرایت نمیکنند.

برای گرفتن نوبت بهترین دندانپزشک تهران کلیک کنید.

دلایل ایجاد آفت دهان

  1. هنگام آسیب دیدگیهای جزئی مانند تصادفی گاز گرفتن زبان و یا ضربه
  2. مسواک به دهان
  3. هنگام استرس
  4. بعد از خوردن غذاهای حساسیت زا و بعضی داروها
  5. هنگام تغییرات هورمونی مثلا در زمانهای از چرخه ی قاعدگی
  6. هنگام کمبود مواد مغذی مثل ویتامین B 12 و یا آهن و اسیدفولیک
  7. آسیبهای ناشی از دندان مصنوعی و یا سایش نوک دندانها
  8. ویروسها، شامل ویروس هرپس سیمپلکس (تب خال) و یا وارسیلا زوستر ویروس به وجود آورنده ( آبله مرغان و زونا )
  9. مشکلات گوارشی مانند بیماری سیلاک و یا کورن
  10. هنگام ترک سیگار
  11. سرطان دهان (در موارد بسیار نادر)
  12. رادیوتراپی اطراف سر و گردن

راههای درمان آفت دهانی

شستشو با نمک

مردم همچنین از روش­های جایگزین طبیعی مانند محلول نمکی برای بهبود روند درمان استفاده میکنند. سی ثانیه شستشوی دهان با محلول آب نمک با بالابردن غلظت کلرید سدیم و جمع‌کردن آب غشاء اطراف آفت دهانی به بهبود آبسه‌ها و زخمهای بازی مثل آفت در دهان کمک میکند.

شستشوی دهان و دندان با مسواک نرم

مراقبت از دهان و آسیب وارد نکردن به آفت، باعث سرعت گرفتن درمان آفت می­شود. استفاده از یک مسواک نرم از تحریک آفت دهانی ممانعت می­کند. بهداشت خوب دهان و دندان با تمیز نگه­داشتن دندانها و لثه­‌ها از عفونی شدن زخمها جلوگیری میکند.

ماست

مصرف ماست پروبیوتیک با کیفیت، برای آفت‌ دهانی بسیار مفید است. پروبیوتیک مانند یک صافی عمل میکند و فقط به باکتریهای مناسب اجازه‌ی حضور در دهان میدهد. این‌کار باعث آرامترشدن زخم و بهبود آفت دهانی میشود. از‌طرفی، نرمی و خنکی ماست به کمتر‌شدن درد ناشی از آفت کمک میکند.

چای سیاه

اگر دچار آفت دهانی شدید، چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت قرار دهید تا دردتان آرام شود. میتوانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. تانن موجود در چای تأثیر مثبتی برای التیام آفت دهان دارد.

استفاده از یخ

مکیدن مکعبهای کوچک یخ باعث تسکین و کاهش سوزش و التهاب زخم میشود. سردی یخ، جریان خونرسانی به آفت دهانی را کاهش میدهد. در نتیجه درد و تورم آفت هم کمتر میشود.

مصرف مکمل زینک

کمبود روی میتواند با آفت‌ دهانی مرتبط باشد. بنابراین مصرف مکمل روی میتواند مشکل را حل کند. اما باید یادتان باشد، مصرف طولانی‌ مدت قرص زینک باید حتما تحت نظر پزشک باشد. مصرف روزانه‌ی مکملهای حاوی 150 میلی‌گرم روی، تعداد دفعات آفت‌ زدن را از 50 درصد به 100 درصد کاهش میدهد. مصرف یک مکمل روی خوب و با کیفیت یک یا دو بار در روز یکی از آسانترین راه‌های کمک به بهبود آفت دهان محسوب میشود.

ویتامین E

یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع داخل آن را روی آفت دهانی بگذارید. روغن حاوی ویتامین E مثل یک پوشش روی زخم را میپوشاند و مانع از عفونت آن میشود و این به روند بهبود و درمان سریعتر آفت دهانی کمک میکند.

ژل آفتین

آفتین ژل محصولی کاملا جدید حاوی عصاره گیاهی است که معمولا با یکبار مصرف و در زمان 20 ثانیه آفت دهانی را درمان مینماید. درد و ناراحتی بیمار بعد از چند دقیقه کاهش یافته و آثار آفت بعد از مدت کمی التیام و بهبود میابد.

راهنمای استفاده از آفتین ژل

ابتدا محل آفت را در دهان مشخص کنید سپس به کمک سر سرنگ و به آرامی به اندازه یک قطره از آفتین ژل را روی گوش پاک کن قرار دهید و دقیقا روی ناحیه آفت دهانی به آرامی به مدت 20 ثانیه فشار دهید و بلافاصله دهان را با آب فراوان بشوئید.

آلوئه ورا

از آنجاییکه ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌ های آلوئه ورا، به تسکین درد و بهبود زخمها کمک میکند، به‌عنوان گیاه کمکهای اولیه شناخته میشود. با یک گوش‌ پاک‌ کن آفت و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید.

شیر منیزیم

مقدار کمی از این مایع شیری رنگ، ملین و آنتی‌اسید را بردارید و دهانتان را با آن بشویید. آن وقت میبیند که چگونه خواص آنتی‌اکسیدانی منگنز، اسیدهایی را که دلیل سوزش آفت هستند، خنثی میکند. حتی میتوانید این ماده را مستقیم توسط یک گوش‌ پاک‌ کن ۳ تا ۴ بار در روز روی آفت بمالید. ترکیب دیگری که حتی میتواند تأثیر بیشتری هم داشته باشد، مخلوط یک قاشق چای‌ خوری شیر منیزیم و ماده‌ی ضدآلرژی دیفن هیدرامین است.

روغن نارگیل

این روغن خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریایی دارد و همین امر آن را برای درمان آفت دهانی بسیار محبوب کرده است. سعی کنید تا جایی که میتوانید از روغن طبیعی نارگیل استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر روی زخم داشته باشد. روغن نارگیل را چند بار در روز با یک پارچه نخی تمیز بر روی زخم قرار دهید. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را بردارید و روزانه دوبار به مدت ۱۵ دقیقه دهان خود را با آن بشویید.

گشنیز

گشنیز به خاطر خاصیت آنتی باکتریایی‌اش میتواند درمان شگفت انگیزی برای آفت باشد. اگر برگهای گشنیز را در اختیار دارید، کمی از آن را در داخل آب بجوشانید. بعد از ولرم شدن آب گشنیز، میتوانید ۴ بار در روز دهان خود را با آن بشویید.

زمان مراجعه به پزشک کنیم

اگر کسی هر یک از نشانه­‌های زیر را بعد از سه هفته دارا باشد، باید با به دکتر مراجعه کند:

  • خستگی غیر قابل توجیه برای بیشتر از چند روز
  • التهاب یا درد در نقاط دیگری از بدن
  • تب
  • سوزش چشمها
  • درد شکم

اگر آفت­های دهان به طور منظم و مدت طولانی ایجاد شدند، بهتر است با یک دکتر متخصص مشورت شود. بهتر است که سابقه زمان‌های ایجاد آفت­های دهان و هر عامل مستعد ایجاد آن­ها را مانند غذای تند، به خاطر بسپارید.

عکس از آفت دهان
به زخمی سطحی، کوچک و خوش خیم در بافت نرم داخل دهان یا لبها، زیر زبان و روی غشاء لثه آفت دهانی میگویند.
تعداد نظرات : 2
  1. سمیرا 1402/03/12 - 13:27

    سلام دندان های من بعد از این ژل زرد شد میشه بفرماید چکار کنم الان

    1. بهمن حسین پوراقدم 1402/05/23 - 18:34

      سلام کدام ژل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *