بیماری های لثه

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان موجب ایجاد بیماریهای لثه میشود. بیماریهای لثه خطرات زیادی دارد و باعث از دست رفتن دندان در بزرگسالی میشود.

بیماریهای لثه

بیماریهای لثه یکی از بیماریهای رایج دهان است که به دلیل عدم آگاهی نادیده گرفته میشود. زیرا این بیماریها اغلب بدون درد هستند. و این موضوع باعث عدم توجه به آن شده است. بیماری لثه در هر سنی ایجاد میشود اما احتمال اختلال در افراد بزرگسال زیاد است. با تشخیص اولیه این بیماری توسط پزشک به راحتی قابل درمان است.
عدم استفاده از نخ دندان و مسواک نزدن منظم موجب تشکیل پلاک میشود. و باکتریهای موجود در پلاک دندان علاوه بر تاثیر روی دندانها و لثه ها، میتوانند بر بافت لثه ها و استخوان نگهدارنده دندانها نیز اثر مخربی داشته باشند و منجر به تحلیل لثه ها گردند.

علائم بیماریهای لثه

بااستفاده منظم از مسواک و نخ دندان از مراحل پیشرفته بیماری به طور شگفت آوری جلوگیری کنید.

♦ لثه قرمز و ملتهب

♦ چرک بین دندانها

♦ از دست دادن دندان های دائمی

♦ احساس مزه بد در دهان

♦ زخمهای دردناک

♦ تب

♦ نفوذ عفونت تا عمق ۷ میلیمتری

♦ حساسیت به سرما

♦ درد لثه

خونریزی لثه: بسیاری از افراد هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن دچار خونریزی لثه میشوند. که یکی از نشانه های خفیف التهاب لثه است. خوشبختانه این بیماری با نخ دندان و مسواک زدن به صورت منظم و همچنین تمیز کردن بهبود می یابد.

بوی بد دهان : قطعاً تاحالا بسیاری از افراد در بعضی موقعیتها بوی بد دهان را تجربه کرده‌اند اگر این بو، همیشگی باشد نشانه بیماری لثه میباشد. زیرا باکتریها به زیر لثه میروند و استفاده از نخ دندان و مسواک امکان پذیرنمیباشد و بوی بدی شبیه الکل و سیب گندیده به وجود می‌آید.

لثه های ملتهب و قرمز: لثه های ملتهب ،قرمز یا باریک میتوانند نشانه دیگری از ورم لثه باشند. برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا در مواقع جدی تر موجب عقب نشینی لثه از دندان و کیسه‌ای شدن لثه میشود.

عاداتی که باعث بیماری لثه میشود

ساییدگی و فشردگی دندانها: برخی افراد در بیداری یا خواب دندان هایشان را به هم می سایند که موجب ابتلا به بیماریهای لثه میشود. چون در این حالت فشار بسیار زیادی به بافتهای دندان وارد میشود.

سیگار کشیدن: مطالعات نشان میدهد افرادی که سیگار میکشند جرم ‌دندان بیشتری نسبت به افرادی که غیر سیگاری اند دارند. علاوه بر این مصرف تنباکو به دندان‌ها و لثه آسیب جدی وارد میکند و باعث ورود عفونت و در نتیجه بیماری لثه میشود.

استرس: استرس مزمن یکی از دلایلی است که احتمال ابتلا به بیماریهای لثه را افزایش میدهد چرا که مبارزه با عفونت ها را برای بدن سختتر میکند.

بیماری های لثه