عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان: گاهی اوقات، ایمپلنت‌های دندانی ممکن است عفونی شوند و باعث التهاب در بافت‌های نرم و از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت شوند. که اغلب به دلیل شرایطی به نام پری ایمپلنتیت است. پری ایمپلنتیت التهابی شبیه بیماری لثه است و بافت لثه و استخوان پشتیبان اطراف ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم عفونت شامل لثه هایی است که هنگام مسواک زدن به راحتی خونریزی می کنند. لثه های حساس یا متورم در اطراف ایمپلنت و افزایش عمق پاکت در اطراف ایمپلنت. مشکل این بیماری این است که می تواند استخوان اطراف ایمپلنت دندان عفونی را خراب کند و در نهایت باعث لق شدن دندان ایمپلنت شود.

تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

یکی از اولین کارهایی که متخصص ایمپلنت انجام می‌دهد، گرفتن عکس رادیولوژی دندانی از ایمپلنت دندان عفونت کرده است تا ببیند که آیا هیچ استخوانی از دست رفته است. وی همچنین ممکن است به آرامی اطراف ایمپلنت را بررسی کند تا میزان عفونت و التهاب را ارزیابی نماید. او با بررسی دقیق ناحیه‌ی مورد نظر، امیدوار است که بتواند علائم عفونت را به موقع تشخیص دهد. زیرا برای نجات ایمپلنت، تشخیص زودهنگام آن مهم است.

بسته به سطح عفونت، دندانپزشک شما ممکن است دهان شویه‌های ویژه‌ای را تجویز کند یا ترکیبی از گزینه‌های دیگر را برای بازگرداندن ایمپلنت به مسیر سالم ارائه دهد.

مشابه بیماری لثه در دندان، یکی از مشکلات این بیماری این است که اغلب هیچ دردی ایجاد نمی‎کند و در نتیجه، بیماران غالباً از عفونت کردن ایمپلنت بی‌اطلاع هستند. پریودنتیست منبع التهاب را ارزیابی خواهد کرد زیرا پری ایمپلنت علل زیادی دارد.

پری ایمپلنت می‌تواند به دلیل مشکلات زیر ایجاد شود:

• باقی ماندن سمان (چسب) روی ایمپلنت
  • قرارگیری بیش از حدِ ایمپلنت‌ها نزدیک به یکدیگر یا زاویه‌دار شدنِ ایمپلنت در استخوان
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • کیفیت پایین استخوان
  • مشکلات سیستمیک مانند دیابت، سیگار کشیدن
  • شکستگی ایمپلنت
  • بارگذاری بیش از حد ایمپلنت.

تعداد روزافزونی از مطالعات گزارش می‌دهند که پری ایمپلنت تا ۳۰٪ از کل ایمپلنت‌های جاسازی شده را تحت تأثیر قرار داده و باکتری‌های بی‌هوازی را مقصر اصلی معرفی می‌کنند.

درمان پری ایمپلنتیت

هنگامی که عفونت تشخیص داده شد، درمان به میزان استخوان از دست رفته و تاثیر زیبایی ایمپلنت مورد نظر بستگی دارد. سپس تمیز کردن سطح ایمپلنت دندان عفونی و در صورت امکان بازسازی استخوان نگهدارنده از دست رفته از طریق پیوند استخوان مهم خواهد بود. برخی از راه‌هایی که می‌توانید سطح ایمپلنت را تمیز کنید، از طریق درمان جراحی و غیرجراحی مانند

1) دبریدمان موضعی

2) ضد عفونی کردن سطح ایمپلنت

3) درمان ضد عفونی و در صورت تحلیل استخوان پیشرفته

4) برداشتن خود ایمپلنت

درمان پری ایمپلنتیت بسته به نوع ایمپلنت مورد استفاده، محل ایمپلنت دندان و شدت از دست دادن استخوان، تکنیک بسیار حساسی است.

برای عفونت ایمپلنت خفیف، متخصص ایمپلنت ممکن است از آنتی بیوتیک استفاده کند، زیرا عفونت شدیدتر ممکن است به مداخله جراحی برای ضدعفونی مکانیکی و شیمی درمانی اطراف ایمپلنت دندان نیاز داشته باشد.

آیا می‌توان ایمپلنت دندانِ عفونت کرده را بهبود بخشید؟

اگر عفونت و از دست دادن استخوان در مرحله ابتدایی باشد، پلاک ها و سنگ های باکتریایی را می توان بدون جراحی همراه با آنتی بیوتیک درمانی احتمالی و اصلاح طرح پروتز برداشت. هرچه عفونت ایمپلنت دندان زودتر درمان شود، درمان ساده‌تر و شانس موفقیت بیشتر است. اگر از دست دادن استخوان متوسط ​​تا پیشرفته باشد، ممکن است لازم باشد بافت‌های نرم آسیب‌دیده اطراف ایمپلنت را با جراحی تمیز کنید، سطح میکروایمپلنت را بی‌عفونی کنید و در نهایت از تکنیک‌های بازسازی استخوان با هدف بازیابی استخوان از دست رفته استفاده کنید. اگر ایمپلنت دندان قبلاً به دلیل عفونت شدید شل شده باشد، ممکن است امکان حفظ آن وجود نداشته باشد. در این حالت، ایمپلنت باید برداشته شود و محل موضعی با استخوان پیوند شود. ممکن است کاشت ایمپلنت دندان دیگری در مراحل بعدی امکان پذیر باشد.

اگر ایمپلنت دندان دارید، بسیار مهم است که هر چهار تا شش ماه یک بار چک آپ دوره ای و تمیز کردن حرفه ای انجام دهید. این به متخصص ایمپلنت اجازه می‌دهد تا ایمپلنت‌های دندانی شما را از نظر هرگونه نشانه‌ای از التهاب و عفونت اولیه بررسی کند تا در صورت یافتن موردی، اقدامات فوری انجام شود.

جهت رزرو ویزیت آنلاین کلیک کنید!!!!