عکس از کج شدن دندان ها

علت کج شدن دندان ها

علت کج شدن دندان ها : هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی ممکن است کج در بیایند و یا کج شوند. دندان‌های شیری گاهی اوقات به حالت کج حرکت می‌کنند، زیرا آن‌قدر کوچک هستند که نمی‌توانند فضای لثه را پر کنند.
عادات طولانی مدت مانند مکیدن پستانک یا شست نیز می تواند باعث بیرون راندن یا کج شدن دندان های شیری شود. وراثت و ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشند.
کج بودن دندان های شیری به این معنی نیست که کودک شما دندان های دائمی کج خواهد داشت. با این حال، اگر دندان های شیری در کنار هم رشد کنند، ممکن است دندان های دائمی نیز شلوغ شوند.
اگر ضربه به دهان یا پوسیدگی دندان باعث شود که یک یا چند دندان شیری زودتر از حالت طبیعی بیفتند، دندان‌های دائمی بعدی ممکن است از لثه‌ها به صورت مورب رشد کنند.
سایر مسائلی که روی دندان های شیری تأثیر می گذارد و می تواند روی دندان های دائمی نیز تأثیر بگذارد عبارتند از:

اندازه فک

رژیم غذایی مدرن از غذاهای نرم و فرآوری شده که بسیاری از مردم مصرف می کنند به جویدن کمتری نسبت به غذاهایی که توسط اجداد اولیه ما می خوردند نیاز دارد.
این تغییر اندازه جمعی فک ما را تغییر داده و آن را کوچکتر کرده است. دانشمندان بر این باورند که فک‌های تکامل‌یافته و کوتاه‌تر ما ممکن است مسئول دندان‌های کج، شلوغ و نامرتب باشد.

عادات عملکردی ضعیف

عادات میو کارکردی رفتارهای تکراری هستند که بر عضلات یا عملکرد دهان یا صورت تأثیر می‌گذارند. آنها عبارتند از:
  • مکیدن شست
  • استفاده از پستانک یا بطری
  • فشار دادن زبان
  • تنفس دهانی
  • مال اکلوژن (فک نامرتب)
دندان‌های بالایی شما قرار است کمی روی دندان‌های پایینی شما قرار بگیرند، به طوری که نقاط آسیاب بالایی شما در شیارهای دندان‌های آسیاب پایین شما قرار می‌گیرند. هنگامی که این هم ترازی رخ نمی دهد، مال اکلوژن ایجاد می شود.
ناهماهنگی های رایج شامل اوربایت و آندربایت است. اگر اوربایت دارید، دندان های جلویی بالایی شما بیشتر از دندان های جلویی پایین بیرون زده اند.
اگر آندربایت دارید، دندان‌های جلویی پایین‌تر از دندان‌های جلویی بالایی بیرون می‌آیند. عادات ضعیف عملکردی می تواند باعث ایجاد مال اکلوژن شود.

ژنتیک و وراثت

اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آنها دندان های شلوغ یا کج داشته اند، ممکن است شما نیز چنین مشکلی داشته باشید. همچنین ممکن است اوربایت یا آندربایت را از والدین خود به ارث ببرید.

مراقبت ضعیف از دندان

معاینه نکردن حداقل سالیانه دندان توسط دندانپزشک گاهی اوقات می تواند به این معنی باشد که مشکلاتی مانند بیماری لثه و حفره ها درمان نمی شوند. این می تواند منجر به کج شدن دندان ها و سایر مشکلات سلامت دندان شود.
تغذیه نامناسب
تغذیه نامناسب، به ویژه در کودکان، می تواند منجر به پوسیدگی دندان و رشد ضعیف دندان شود که پیش سازهای بالقوه دندان های کج هستند.
آسیب صورت
ضربه به صورت یا دهان می تواند دندان ها را از جای خود خارج کند و در نتیجه یک یا چند دندان کج شود.
مشکلات ناشی از کج شدن دندان ها
در برخی موارد، دندان های کج می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، نامرتبی دندان ها ممکن است بر توانایی جویدن شما تأثیر بگذارد و هر بار که غذا می خورید باعث درد شما شود.
علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است آنقدر نسبت به دندان های کج خود احساس خودآگاهی داشته باشند که لبخند نزنند یا از موقعیت های اجتماعی دوری کنند.
سایر مشکلات سلامتی که ممکن است باعث کج شدن دندان ها شود عبارتند از:
بیماری پریودنتال: تمیز کردن بین دندان های کج می تواند سخت باشد. این می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند منجر به پریودنتیت شود، عفونت جدی تری که می تواند به استخوان ها و دندان ها آسیب برساند.

جویدن و هضم غذا: دندان های کج نیز می توانند در جویدن صحیح اختلال ایجاد کنند که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

سایش بیش از حد دندان‌های کج نیز می‌توانند باعث ساییدگی و پارگی بیش از حد دندان‌ها، لثه‌ها و عضلات فک شوند و در نتیجه دندان‌های ترک خورده، کشیدگی فک، اختلال مفصل گیجگاهی فکی و سردرد مزمن ایجاد شود.
مشکلات گفتاری: اگر دندان‌های شما نامرتب باشند، می‌توانند بر نحوه بیان صدا تأثیر بگذارند و باعث ایجاد مشکل در گفتار شوند.
اعتماد به نفس:  نارضایتی از ظاهر فیزیکی شما می تواند منجر به عدم عزت نفس و اجتناب اجتماعی شود.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!
عکس از کج شدن دندان ها

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *