عکس از نایت گارد

نایت گارد دندان چیست؟

اگر می‌خواهید که دندان‌های سالم و مرتبی داشته باشید، می‌توانید از نایت گارد استفاده کنید. امروزه هدف همه‌ی ما بهتر است پیشگیری باشد و در مواقع ضروری به فکر درمان باشیم. این جمله‌ی مشهور را تقریباً همه‌ی ما قبول داریم که پیشگیری بهتر از درمان است و یا بهترین درمان این است که به بیماری مبتلا نشویم. برای اینکه دندان‌های ما در سلامت کامل به سر ببرند و مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید، باید در شرایط خوبی باشند و سلامت آنها تهدید نشود.
برای اینکه دندان‌های خود را سالم نگه دارید، باید نکاتی را رعایت کنید که یکی از آنها استفاده از نایت گارد است. محافظ شبانه برای برخی از افراد ضروری و برای برخی دیگر تنها توصیه می‌شود و استفاده از آن می‌تواند در سلامت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کند.

نایت گارد

 
نایت گارد یک محافظ برای دندان‌های شماست. این محافظ که معمولاً در شب‌ها استفاده می‌شود از پلاستیک ساخته شده است و تمامی بخش‌های دندان‌های شما را می‌پوشاند. این محافظ بسیار شبیه به ریتینر در ارتودنسی است. نایت گارد می‌تواند سفت و یا نرم باشد. محافظ شبانه می‌تواند دندان‌های فک بالا و فک پایین را بپوشاند و هر دو را در شرایط خوبی قرار دهد.
از آنجایی‌که دندان‌های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و اندا‌زه‌ی گاز گرفتن افراد با هم متفاوت است، محافظ شبانه یا نایت گارد مخصوص هر فرد ساخته می‌شود و نمی‌توان آن را برای همه به کار برد.

چگونه یک نایت گارد ساخته می‌شود؟

اما ساخت این محافظ‌های شبانه چگونه انجام می‌شود؟ برای این که یک محافظ شبانه ساخته شود، دندان‌پزشک باید از همه‌ی دندان‌های شما قالب بگیرد. در واقع فک بالا و پایین شما قالب‌گیری می‌شود و بعد از فیکس شدن قالب، از آن برای ساختن نایت گارد مناسب دندان‌های شما استفاده می‌شود که از جنس پلاستیک است. اگر نایت گارد از جنس سفت باشد می‌تواند از لمینت و یا پلاستیک سخت باشد.

استفاده از این قالب شخصی می‌تواند دندان‌های شما را از بسیاری از خطرات حفظ کند و از فشار آمدن به دندان‌ها در خواب جلوگیری کند.

انواع نایت گارد 

 

محافظ شبانه سخت

از نایت گارد سخت برای درمان دندان قروچه‌های شدید و در شب استفاده می‌شود. این نوع از اکریلیک یا پلاستیک سخت ساخته شده است. زمانی که دندان‌های فک شما درون محافظ شبانه قرار می‌گیرند، ماهیچه‌های فک نیز در حالتی ریلکس قرار می‌گیرند و دندان قروچه انجام نمی‌شود. از طرفی سایش دندان‌ها دیگر اتفاق نمی‌افتد.
نایت گاردهای سخت دوام و طول عمر بیشتری دارند زیرا از مواد سخت ساخته شده‌اند و در زمانی طولانی‌تر تحلیل می‌روند.

محافظ شبانه نرم

این نوع محافظ شبانه بیشتر حالت ژله‌ای دارد و آن هم از پلاستیک اما از پلاستیک نرم ساخته شده است. با این نایت گارد، اگر دندان قروچه هم بکنید، دیگر دندان‌های شما روی هم ساییده نمی‌شود و بین آنها فاصله وجود دارد.

نایت گارد را از دو روش دیگر هم می‌توان تقسیم‌بندی کرد که بر اساس قالب‌گیری است. در ادامه به معرفی این دسته‌بندی هم می‌پردازیم.

نایت گارد معمولی

این نوع از محافظ شبانه در یک سایز و در واقع در فری سایز موجود است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. از آن جایی که فرم دهان هر کس با شخص دیگر فرق می‌کند و اندازه‌ی دندان‌های افراد با یکدیگر متفاوت است، بدون شک نمی‌توان گفت که این محافظ‌ها برای همه می‌توانند کاربرد خوبی داشته باشند. اما باز برای کسانی که واقعاً به یک محافظ برای جلوگیری از ساییدن دندان‌هایشان به هم دارند، از هیچ بهتر هستند.
این محافظ‌ها طبق یک اندازه‌ی متوسط ساخته می‌شوند که همه بتوانند از آنها استفاده کنند. توجه داشته باشید که برای بلند مدت نباید از این محافظ شبانه استفاده کنید زیرا می‌تواند فرم دندان‌های شما را تغییر دهد. ازآنجایی‌که برای دندان‌های شما به طور شخصی ساخته نشده است، می‌تواند تأثیرات منفی بر روی اندازه‌ی گاز شما بگذارد.

نایت گارد شخصی و ساخته شده با قالب‌گیری

مدل دیگری که می‌توان از آن استفاده کرد، نایت گارد شخصی است که برای دندان‌های هر کسی و متناسب با اندازه‌ی فک او ساخته می‌شود. این محافظ شبانه بهترین نوع محافظ شبانه است زیرا مختص دندان‌های شما ساخته شده است و می‌توانید از آن با خیال راحت برای مدت طولانی استفاده کنید و نگران تغییر شکل فرم دندان‌های خود و به هم خوردن نظم آنها نباشید.
این نوع نایت گارد را با کمک قالبگیری از دندانها برای شما می‌سازند. معمولاً این نوع نایت گاردها از نوع نایت گاردهای سخت هستند. زیرا علاوه بر مراقبت از دندان‌ها می‌توان آن‌ها برای شکل دادن به دندان‌ها و نظم آنها هم استفاده کرد.
نایت گارد برای چه کسانی کاربرد دارد؟
اما چه کسانی می‌توانند ازنایت گاردها استفاده کنند؟ بیشترین استفاده‌ای که یک محافظ شبانه یا یک نایت گارد دارد، در نگه‌داری دندان‌ها از از بین رفتن در اثر سایش و فشار است. جالب است بدانید که اختلالی وجود دارد به نام بروکسیسم یا دندان قروچه. کسانی که بروکسیسم دارند و یا دندان قروچه می‌کنند، فشار زیادی به دندان‌های خود وارد می‌کنند و آنها را در جهت‌هایی بر روی هم می‌سابند. این کار باعث از بین رفتن تدریجی دندان‌ها، دندان درد و تغییر موقعیت دندان‌ها می‌شود.
چه زمانی بروکسیسم بیشترین آسیب را به دندان‌ها می‌زند؟
اما بروکسیسم در برخی مواقع تأثیر بیشتری بر دندان‌های شما می‌گذارد. دندان‌های طبیعی نسبت به دندان‌هایی که یا ترمیم شده‌اند و یا با یک محصول مصنوعی بر توان آن‌ها افزوده‌شده است، قوی‌تر هستند و مقاومت بیشتری نسبت به بروکسیسم از خود نشان می‌دهند.
اگر در شرایط زیر باشید و بروکسیسم داشته باشید، حتماً باید از نایت گارد استفاده کنید تا اثر دندان قروچه کاهش پیدا کند.

داشتن لمینت سرامیکی

اگر دندان‌های خود را با لمینت سرامیکی زیبا کرده‌اید و بر روی دندان‌هایتان این ونیر قرار گرفته است، بروکسیسم می‌تواند به سرعت به پرسلن ونیر آسیب برساند.

داشتن ایمپلنت دندان

درصورتی‌که دندان‌های شما ایمپلنت شده باشند و یا ایمپلنتی در دهان شما وجود داشته باشد، با بروکسیسم عمر این محصول را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهید و احتمال اینکه دندان ایمپلنت شده مجدداً از دست برود وجود دارد.

داشتن روکش دندان

اگر می‌خواهید که از روکش دندان برای ترمیم دندان شکسته و یا دندانی که پرشدگی‌های وسیعی دارد استفاده کنید، باید از نایت گارد کمک بگیرید تا بروکسیسم به این روکش آسیبی نرساند و لثه و دندان شکسته‌ی زیر آن را تحریک نکند.
داشتن کامپوزیت دندان 
دندان‌هایی که از کامپوزیت ونیر برای زیبا کردنشان استفاده شده است، حتماً باید از نایت گارد برای کنترل فشار و سایش استفاده کنند تا ونیر زیبایشان از بین نرود و دچار شکستگی نشود.
داشتن ترمیم دندان 
کسانی که دندان‌های خود را پر کرده‌اند، باید مراقب باشند، زیرا صفحات دندانی پر شده نسبت به دندان طبیعی آسیب‌پذیرتر هستند و فشار مداوم می‌تواند در آنها ایجاد شکستگی کند.
داشتن باندینگ 
اگر از باندینگ یا چسباندن بر روی دندان‌های شما استفاده شده است، باید مراقب باشید و حتماً از نایت گارد برای مراقبت از دندان‌های خود استفاده کنید، در غیر این صورت تکه‌ی چسبیده شده به دندان شما آسیب می‌بیند و به دندان شما هم آسیب می‌رساند.
داشتن بریج
درصورتی‌که دندان شما بریج دارد، همچنین بریج ثابت است و نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد و در شب هم باید سر جای خود باشد، حتماً مراقب دندان قروچه باشید! دندان قروچه به بریج دندانی هم آسیب می‌رساند.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

 

عکس از نایت گارد

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *