عکس از واترپیک

نخ دندان یا واترپیک

همه ما به خوبی می دانیم که باید به طور مرتب دندان هایمان را مسواک بزنیم و نخ دندان بکشیم. با این حال، سوالی که مردم اغلب از دندانپزشکان می پرسند این است که کدام یک بهتر است: نخ دندان یا واترپیک!

نخ دندان

اگرچه مسواک زدن یک روش بسیار موثر برای از بین بردن پلاک دندان از سطح دندان است، اما نمی تواند بقایای مواد غذایی و پلاک های گیر کرده بین دندان ها و زیر لثه را از بین ببرد. بنابراین برای تمیز کردن این نواحی از حفره دهان باید از نخ دندان استفاده کنیم. نخ دندان یک ابزار بهداشتی دهان و دندان کارآمد و کم هزینه است که به راحتی در هر مکان و هر زمان قابل استفاده است. با این حال، نخ دندان معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، نخ دندان کشیدن در برخی از نواحی دهان دشوار است، نخ دندان کشیدن نامنظم می تواند باعث خونریزی خفیف لثه شود، نخ دندان می تواند لثه های حساس را تحریک کند و افراد دارای ناتوانی های جسمی خاص یا بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید پیشرفته نمی توانند به راحتی از نخ دندان استفاده کنند.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

حدود 18 اینچ نخ دندان را جدا کنید و آن را محکم بین انگشتان شست و اشاره خود نگه دارید.
برای اینکه نخ دندان را به درستی نگه دارید، بیشتر نخ را به دور هر دو انگشت میانی خود بپیچید و تنها حدود 1 تا 2 اینچ نخ دندان برای دندان های خود باقی بگذارید.
نخ دندان را بین دو دندان قرار دهید و به آرامی آن را بالا و پایین بکشید.
ابتدا یک دندان و عمق شیار لثه را تمیز کنید.
در حین حرکت از یک دندان به دندان دیگر مراحل را تکرار کنید و سپس به آرامی نخ دندان را بیرون بکشید.

واترپیک

واترپیکینگ به معنای نخ دندان کشیدن با آب است. برای این منظور، نیاز به دستگاهی (آبیاری کننده دهان) وجود دارد تا جریان تحت فشار آب را هدایت کند تا مواد زائد را از بین و اطراف دندان خارج کند. در این روش به جای مالیدن سطح دندان با نخ دندان، از جریان آب برای تمیز کردن و ماساژ لثه ها استفاده می شود. استفاده از واترپیکینگ برای کسانی که تحت ارتودنسی ثابت (براکت و آرچ وایر) هستند یا پروتزهای ثابت (مثلا بریج) در دهان خود دارند، آسان است. معمولاً استفاده از نخ دندان برای چنین افرادی دشوار یا غیرممکن است. اما یکی از معایب واترپیکینگ گران بودن دستگاه واترپیک است. علاوه بر این، از آنجایی که این یک وسیله الکتریکی است، معمولاً استفاده از آن در خارج از منزل دشوار است.
نحوه استفاده از واترپیک
بهتر است ابتدا بروشور دستگاه را مطالعه کنید و مرحله ای که در آنجا توضیح داده شده را طی کنید زیرا هر دستگاه روش خاص خود را دارد.
مخزن واترپیک خود را با آب ولرم پر کنید.
فشار آب را تنظیم کنید. بهتر است با فشار ملایم شروع کنید و در صورت لزوم به تدریج آن را افزایش دهید.
سر خود را به سمت سینک خم کنید، نوک واترپیک را در دهان خود قرار دهید و سپس آن را روشن کنید.
از پشت شروع کنید و دور دهان خود حرکت کنید. روی بالای دندان ها، خط لثه و فضاهای بین هر دندان تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که پشت دندان های خود را نیز بگیرید.
نوک واترپیک را کمی بیشتر به سمت فضای بین دندانی نگه دارید و اجازه دهید فشار آب به طور کامل فضای امبراسور را تمیز کند.

در نهایت دستگاه را خاموش کرده و نوک آن را طبق دستور سازنده تمیز کنید.

کدام یک بهتر است
 واقعاً هیچ پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد زیرا آنچه مهم است تمیز کردن فضای بین دندانی و شیار لثه است. نتایج نشان داد که پلاک های دندانی در گروه مسواک/نخ دندان و مسواک/واترپیک به ترتیب 4/74 درصد و 7/57 درصد کاهش داشت. سایر مطالعات مستقل نیز گزارش داده اند که واترپیک در کاهش خطر ابتلا به التهاب لثه موثرتر از نخ دندان است.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!
عکس از واترپیک

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *