عکس از دندان عقل

آیا همیشه کشیدن دندان عقل ضروری است؟

دندان های نهفته بیشتر دندان عقل هستند. از آنجایی که دندان‌های نهفته می‌توانند باعث ایجاد ضایعاتی مانند کیست یا تومور در فک شوند، معمولاً توصیه می‌شود قبل از ۲۵ سالگی کشیده شوند تا خطر چنین عوارضی به حداقل برسد. دندان عقل معمولاً بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی شروع به رویش می کند. با این حال، آنها ممکن است به طور معمول (یعنی عمودی) یا غیر طبیعی (افقی) فوران کنند. علاوه بر این، آنها ممکن است به طور کامل فوران کنند یا تحت تاثیر قرار بگیرند.

دندان نهفته

دندان نهفته دندانی است که به دلایلی از شکستن لثه مسدود شده است. علاوه بر این، دندان نهفته ممکن است باعث پوسیدگی دندان نزدیک یا التهاب تاج آن شود. دندان نهفته همچنین می تواند علت آبسه لثه یا دردهای فک و صورت با منشا نامشخص باشد. بنابراین امروزه جراحان فک و صورت بر این باورند که بهتر است دندان های نهفته را در سنین 15 تا 22 سالگی بکشند، چه مشکل ساز باشند و چه نباشند.

کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

اگر بیمار دارای دندان های بسیار شلوغ است، به او توصیه می شود که دندان عقل خود را بکشد. برخی از بیماران ممکن است دیاستم داشته باشند، یعنی بین دندان هایشان فاصله وجود داشته باشد. در چنین بیمارانی ترجیح داده می شود که دندان عقل کشیده نشده باقی بماند. اگر بیمار دندان عقل سالم دارد اما دندان آسیاب نزدیکش پوسیده است، بهتر است دندان پوسیده را بکشد. سپس متخصص ارتودنسی می تواند از وسایل ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده کند.

در برخی موارد، دندان های شلوغ ممکن است لب را فشار داده و باعث بیرون زدگی و نامتقارن شدن لب ها شود. چنین بیمارانی قطعاً نیاز به کشیدن دندان عقل دارند. متخصص ارتودنسی روند درمان را برنامه ریزی می کند و به بیماران اطلاع می دهد که آیا نیاز به کشیدن دندان عقل دارند یا خیر.

آیا دندان عقل کشیده نشده عوارضی ایجاد می کند ؟

دندان عقل کشیده نشده لزوماً عوارضی ایجاد نمی کند. در برخی موارد که بیمار دیاستما دارد، ارتودنتیست ممکن است تصمیم بگیرد که برای پر کردن شکاف ها، دندان عقل را خارج نکند. با این حال، دندان عقل کشیده نشده گاهی اوقات باعث عوارضی مانند:

کیست های دندانی

التهاب لثه

بیماری های پریودنتال

دردهای شدید فک

در چنین مواقعی باید دندان عقل کشیده شود تا آسیبی به دندان ها و بافت مجاور وارد نشود.

کدام یک مقرون به صرفه تر است

کشیدن یا عدم کشیدن دندان عقل؟

برخی از بیماران به اشتباه تصور می کنند که کشیدن دندان عقل مقرون به صرفه ترین راه برای خلاص شدن از شر دندان عقل است. وقتی فردی میانسال یا پیر می شود، می توان از یک دندان عقل سالم به عنوان یدکی برای جایگزینی دندان آسیاب استفاده کرد. بنابراین می توانند بدون نیاز به ایمپلنت یا دندان مصنوعی از دندان طبیعی خود استفاده کنند. توجه داشته باشید اگر دندان عقل نهفته ای است که دندان مجاور را فشار می دهد، برای اصلاح موقعیت دندان عقل خود باید با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

!!!!جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید

عکس از دندان عقل