اینله و انله دندان چیست ؟

 اینله و انله دندان چیست و چه کاربردی دارد؟؟ در واقع  یکی از روش‌های ترمیم دندان است. هنگامی که دندان دچار پوسیدگی می شود، اگر بر روی دندان حفره ای کوچک و سطحی مشاهده شود دندانپزشک حفره مورد نظر را با موادی مخصوص پر می‌کند. اما زمانی که حفره بر روی دندان شما عمیق تر باشد پزشک از روش اینله و انله (inlays and onlays) استفاده می‌کند. اینله و انله به حفظ عملکرد دندان کمک می‌کند . 

اینله دندان بسیار شبیه به پر کردگی می‌باشد، اما زمانی که دندان دچار پوسیدگی عمیق می‌شود از روش اینله استفاده می‎کنند. این درمان برای پوسیدگی داخلی دندان‌ها استفاده می‌شود، مثل لبه‌ها و شیارهای دندان. رنگ مواد اینله بسیار شبیه به رنگ اصلی دندان می باشد و این مواد به دلیل داشتن طول عمر بالا بسیار روش مناسبی برای درمان پوسیدگی‌های عمیق است. مواد اینله تا 10 سال ماندگاری دارد، اما طول عمر این مواد بیشتر به دندان و روش نگهداری از آن مربوط می‌شود.

همچنین از روش اینله و انله برای زیبایی دندان‌ها نیز استفاده می‌شود، زیرا ترمیم از طریق روش اینله بسیار تمیز تر و طبیعی‌تر از پرکردگی دندان می‌باشد. البته انجام دادن یا ندادن این روش بستگی به دستور پزشک داشته و بدون هماهنگی دندانپزشک امکان پذیر نمی‌باشد.

چه کسانی باید اینله و انله دندان را انجام دهند؟

همانطور که گفته شد افراد بعد از مراجعه به پزشک، گذراندن مراحل چکاپ و مطلع شدن از وضعیت دندان طبق تشخیص دندانپزشک اگر دندان دچار آسیب عمیقی مثل پوسیدگی و یا شکستگی باشد، با مواد پر کننده‌ای مثل آمالگام و یا کامپوزیت دندان قابل ترمیم نمی باشد. زیرا این مواد نمی توانند فشار وارد شده به دندان را تحمل کنند وترمیم مستقیم با این نوع پرکننده برای پوسیدگی عمیق برای دندان‌ها پر خطر به حساب می آید. در این حالت دندانپزشک از روش اینله و انله استفاده می‌کند. به همین ترتیب کسانی که دچار پوسیدگی شدید دندان شده و نمی‌توانند با پر کردن ساده، آسیب دندان را جبران کنند باید با دستور پزشک از روش اینله و انله استفاده کنند. در نتیجه پزشک تشخیص می‌دهد که چه کسانی نیاز به استفاده از متود اینله و انله دندان داشته و این روش با تایید پزشک انجام می‌شود.

انله دندان چیست؟

انله نیز یکی دیگر از روش‌های ترمیم دندان می باشد، اما به صورت وسیع تر و عمیق تر. دندان دارای 4 برآمدگی است که انله همه برامدگی دندان را می پوشاند. به دلیل پوشش زیاد انله به آن روکش تکه‌ای نیز می‌گویند، اما نکته قابل توجه که باید بدانید این است که انله همان روکش دندان نمی باشد و این دو از تفاوت‌های مشهودی برخوردار می‌باشند. روکش دندان تمام آن را در بر می‌گیرد اما انله سطح روی دندان را ترمیم می‌کند. همچنین رنگ مواد انله همانند اینله شبیه به رنگ دندان ساخته شده می‌شود. در نتیجه این روش در زیبا سازی دندان نیز ایفای نقش می‌کند.

کاربرد اینله و انله دندان چیست؟

اگر به دنبال حفظ بهداشت دندان خود هستید اینله وانله یکی از بهترین روش‌های ترمیم دندان است. این دو روش برای دندان‌هایی که بسیار آسیب دیده اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که در ابتدای مقاله نیز کاربرد هر 2 مورد را شرح داده ایم، اینله و انله بیشتر برای پوسیدگی‌های حد متوسط تا عمیق استفاده می‌شود. این روش ترمیم با رعایت نکات بهداشتی می‌تواند تا مدتی طولانی سلامت دندان شما را تضمین کند. در واقع اگر بخواهیم توضیح کلی از روش اینله و انله دندان شرح دهیم، برای ترمیم دندان‌هایی که آسیب بیش از حد دیده‌اند به کار گرفته می‌شود و در زیبا سازی دندان نیز تاثیر بسزایی دارد.

 

download

 

جنس اینله و انله دندان چیست؟

به طور کلی در گذشته تا به حال جنس مواد اولیه اینله و انله از طلا بوده است. این فلز بر خلاف نقره و دیگر مواد پر کننده لکه دار نمی‌شود و بسیار مقاوم است. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی از مواد پرسلینی و یا رزین نیز برای ترمیم دندان با روش اینله و انله استفاده می‌شود. معمولا از طلا به دلیل داشتن مقاومت بالا برای دندان‌های عقبی و از رزین برای دندان‌های جلو استفاده می‌شود. همچنین ترمیم دندان با اینله و انله بسیار مشابه با دندان ساخته می‌شود و ظاهری زیبا و طبیعی به دندان‌ها می‌بخشد.

مراحل قرار گیری اینله و انله

در ابتدا دندانپزشک پس از عکسی که از دندان گرفته‌اید پوسیدگی را شناسایی می کند. در مرحله اول مواد را باید طبق رنگ دندان انتخاب کرد و سپس پوسیدگی دندان را از بین برد. اگر از قبل دندان پر کرده داشته باشید لازم به تخلیه آن است، و بعد از این مراحل قالب گیری انجام می شود. تا زمانی که لابراتوار قالب مناسب دندان شما را تولید کند، برای جلوگیری از حساسیت و درد، دندان با مواد موقت پر می‌شود. هنگامی که قالب آماده شود، دندان پزشک مواد موقت را از دندان خارج کرده و قالب اصلی را به دندان متصل می‌کند. در نهایت درمان با پولیش به اتمام می رسد. تمامی این مراحل توسط پزشک و تیم آن انجام شده و مراحلی که در بالا ذکر شد بر روی دندان بیمار انجام می‌شود.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *