بلیچینگ یا کامپوزیت

بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟

بلیچینگ یا کامپوزیت/  در دنیای امروز زیبایی دندان ها به خصوص تغییر رنگ و تغییر شکل دندان ها برای افراد بسیار حائز اهمیت است. خیلی ها به دنبال روش مناسبی برای  اصلاح طرح لبخند خود هستند. یکی از دغدغه های مهم افراد سفید تر شدن دندان هایشان می باشد. سوال پرتکرار و مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا  بلیچینگ دندان برای سفید شدن دندان ها تنها راه حل مناسب است یا روکش  کامپوزیت هم می تواند گزینه بهتری باشد؟
 بلیچینگ و روکش کامپوزیت دو‌ روش کاملا متفاوت هستند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. همانطور که می دانید بلیچینگ، از روشهای سفید کردن دندان‌ها می‌باشد و با وجود راه های متفاوت سفید کردن دندان و هزینه های گوناگون هرکدام، این سوال مطرح می‌شود که کدام روش برای سفید کردن دندان ها بهتر و ماندگارتر است ؟
اولین مرحله برای انتخاب مناسب بهترین روش این می باشد که فرد باید به دندانپزشک جهت مشاوره برای انتخاب روش مناسب سفید کردن دندان مراجعه کند. به این دلیل که علم و تجربه دندانپزشک متخصص در انتخاب درست ترین مسیر درمانی بسیار موثر است. همچنین هدف فرد در تصمیم گیری این مورد بسیار مهم است. در بلیچینگ یک ماده سفید کننده (پراکسید هیدروژن) قوی برای از بین بردن لکه های دندان و سفیدی و درخشش آن به کار گرفته می شود. همچنین بلیچینگ دندان از ماندگاری کمتری به نسبت کامپوزیت برخوردار است و رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از خوردن مواد غذایی دارای رنگدانه در هر دو روش بلیچینگ و کامپوزیت حائز اهمیت است، اما در بلیچینگ به دلیل حساسیت بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کاربرد بلیچینگ دندان

بلیچینگ فقط در از بین بردن لکه ها موثر است و بر خلاف کامپوزیت دندان، منجر به یکدست کردن و مرتب کردن دندان ها و اصلاح فرم بد دندان ها نمی شود در حالیکه کامپوزیت دندان یکی از بهترین و اثر بخش ترین روش‌های برطرف کردن نواقص جزئی دندان و در نتیجه اصلاح طرح لبخند می باشد.

آیا کامپوزیت می تواند تضمین کننده سفیدی دندان ها باشد؟

روکش کامپوزیت یکی از مطمئن ترین، بهترین و سریع ترین راه ها برای زیباتر شدن دندان است. اما این موضوع دلیل بر مراقبت نکردن دندان ها نمی باشد. با خوردن مواد غذایی، رنگدانه های موجود در غذا به مینای دندان ها می چسبند و به مرور زمان باعث تغییر رنگ می شوند. بنابراین باید مراقبت هایی مثل مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن و ترک استفاده از دخانیات سفیدی دندان‌ ها را ماندگار تر کرد.

بلیچینگ دندان چگونه در سفید کردن دندان ها نقش دارد؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها برای برطرف نمودن رنگ تیره یا رنگ دانه هایی که به مرور زمان روی دندان ها ایجاد می شوند به کار می رود. مواد پراکسید هیدروژن که یک مواد شمیایی و مورد استفاده در بلیچینگ هستند منجربه روشن شدن رنگ دندان ها می شوند. در واقع این مواد به درون ساختار مینای دندان نفوذ کرده و باعث اکسیده شدن رنگ دانه های رسوب کرده در مینای دندان می شوند. این مواد اکسید کننده به درون عاج دندان در لایه زیرین مینا نیز نفوذ کرده و سبب می شوند که رنگ آن روشن تر شود. بلیچینگ به دو صورت انجام می شود. بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در خانه.

معایب بلیچینگ دندان

همان طور که گفتیم هدف درمانی در بلیچینگ فقط روشن تر کردن رنگ دندان است و‌ هیچ هدف دیگری وجود ندارد. اگر دندان های نامرتبی دارید و یا از شکل آن ها ناراضی هستید یا سفیدی خیلی زیاد مد نظرتان است، بلیچینگ درمان مناسبی برای شما نخواهد بود و باید سراغ درمان دیگری مانند روکش های کامپوزیت یا لمینت دندان بروید.
 بلیچینگ در تمام بیماران نتیجه یکسانی ارائه نمی دهد. هر فرد به میزان خاصی به درمان جواب می دهد و‌ حتی ممکن است در برخی موارد هیچ تغییری در رنگ دندان ها حاصل نشود. برگشت رنگ دندان به حالت اولیه خود که بستگی به رژیم غذایی و‌ استفاده از مواد رنگی و دخانیات دارد می تواند اتفاق بیوفتد. بنابراین بهتر است بدانید که بلیچینگ یک‌ درمان موقت است و امکان برگشت نتیجه وجود دارد.

تفاوت روکش کامپوزیت و بلیچینگ دندان

تفاوت در نحوه ارائه این دو روش
روش سفید کردن دندان در مطب بسیار ساده است. به این صورت که دندانپزشک متخصص زیبایی ابتدا دندان ها را جهت وجود پوسیدگی دندان معاینه و سپس تمیز می کند. پس از تمیز کردن دندان ها ، یک ماده سفید کننده بر روی دندان ها قرار می گیرد و چند دقیقه مکث می دهد ، این عمل چند بار تکرار می شود. کل فرایند بلیچینگ در مطب حدود یک ساعت طول می کشد، اما برای رسیدن به نتایج مطلوب معمولاً بازدیدهای متعدد لازم است. همچنین بلیچینگ از طریق لیزر هم می تواند انجام شود. سفید کردن دندان با لیزر معمولا سریعتر عمل می کنند و نتایج مداوم تری نسبت به روش های خانگی ارائه می دهد.
قرار دادن روکش کامپوزیت دندان نسبت به بلیچینگ کمی تهاجمی تر است. برای نصب روکش کامپوزیت بیمار باید دارای دندان و مینای دندان سالمی باشد. برای ارائه روکش کامپوزیت ابتدا وضعیت دندان های بیمار بررسی می شود و هرگونه پوسیدگی و یا بیماری های دیگر دهان و دندان قبل از انجام  ونیر کامپوزیت باید برطرف شوند.
ممکن است برای نصب روکش های کامپوزیت مقداری از مینای دندان تراشیده شود، اما به طور کلی کمتر از روکش های لمینت سرامیکی است. سپس دندانپزشک متخصص زیبایی مواد کامپوزیت را روی دندان ها قرار می دهد و بعد از اینکه مواد با استفاده از نور یووی سفت شدند مواد را به شکل و فرم مناسب دندان در می آورند و در نهایت برای درخشان شدن پولیش می دهند. کل مراحل کامپوزیت دندان می تواند چندین ساعت و طی یک جلسه دندانپزشکی طول بکشد.
تفاوت در رنگ
برای موارد  شدید تر تغییر رنگ دندان ها، روکش های کامپوزیت دندان و لمینت دندان گزینه های بهتری هستند. روکش کامپوزیت و لمینت، می تواند سایه دقیقی از رنگ سفید را که بیمار دوست دارد برای دندان هایش انتخاب کند.
تفاوت در ماندگاری
بلیچینگ دندان طول عمر و ماندگاری زیادی ندارد. این در حالی است که ماندگاری کامپوزیت دندان می تواند تا ۵ سال و یاحتی بیشتر طول بکشد. اگر فرد مراقبت های صحیح را از کامپوزیت ونیر به عمل آورد می تواند به مدت زیادی از رنگ دندان ها و لبخندی زیبا لذت ببرد. اما بلیچینگ به سرعت می تواند دچار تغییر رنگ شده و از این رو ماندگاری کامپوزیت دندان بسیار بیشتر از طول عمر بلیچینگ می باشد. معمولا بلیچینگ باید سالی یک بار تکرار شود.
درمان سایر مشکلات دندان
کامپوزیت ونیر به جز تغییر رنگ و سفید کردن دندان ها می تواند سایر مشکلات دندان ها را برطرف کند مثل ترک خوردگی، شکستگی، لب پر شدن دندان ها، پر کردن فواصل میان آنها، بد فرمی و پر کردن دندان های جلویی به راحتی با کامپوزیت ونیر حل می شوند. کامپوزیت ونیر یک روش اصلاح طرح لبخند است درصورتیکه بلیچینگ دندان صرفا رنگ دندان ها را تغییر می دهد.

بلیچینگ دندان را انتخاب کنیم یا کامپوزیت؟

افرادی که فقط سفید تر شدن دندان ها برایشان مهم است می توانند بلیچینگ دندان را به عنوان یک گزینه موثر در نظر بگیرند. اما اگر علاوه بر سفید کردن دندان ها، به دنبال زیباسازی دندانها ( ترمیم، فرم دهی و…) هستید روکش های کامپوزیت و لمینت دندان می توانند انتخاب مناسب باشند. استفاده ار هر دو روش برای سفیدکردن دندانها مناسب می باشد و راه های مراقبتی آنها مهم تر از خود انجام این عمل است. اصلاح لبخند با کامپوزیت از جذابیت خاصی برخوردار است حتی بیشتر از دندان های بلیچینگ شده.
همچنین هزینه سفید کردن دندان ها با بلیچینگ دندان یا کامپوزیت مناسب تر از لمینت دندان است افرادی که فقط قصد دارند دندان های خود را سفید کنند معمولا استفاده از این دو روش برایشان مناسب تر است.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

 

بلیچینگ یا کامپوزیت

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *