عوارض پوسیدگی دندان

عوارض پوسیدگی دندان/ داشتن دندان پوسیده در دهان می تواند علاوه بر تغییر ظاهری دندان و بروز مشکلاتی مانند بوی بد دهان عوارض دیگری مانند عفونت های تنفسی، بیماری قلبی عروقی و کلیوی را را در پی داشته باشد. پس باید به این مشکل توجه کرد و نسبت به درمان آن به موقع اقدام کرد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به بیان آنها می پردازیم:

اقدامات

۱- اگر دندان پوسیده ای در دهان تان دارید به موقع نسبت به درمان اقدام کنید. چراکه تا زمانی که پوسیدگی در دندان و دهان وجود دارد عامل انتقال باکتری ها یا ایجاد کننده پوسیدگی باقی هستند. توجه: تشخیص وجود پوسیدگی در دندان معمولا با درمان ساده دندانپزشک قابل تشخیص می باشد.

۲- تغذیه سالمی داشته باشید و مراقبت های لازم را جهت حفظ بهداشت و دندان هایتان به خوبی و درستی انجام دهید.

۳- چکاپ های مداوم و منظم دندانپزشکی که گفته می شود این چکاپ ها ۶ ماهه هستند، برای بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان ها فراموش نشود. با چکاپ های دندانپزشکی اگر مشکلی مانند پوسیدگی دندانی وجود داشت، دندانپزشک نسبت به درمان آن اقدام می کند. با تشخیص به موقع پوسیدگی می توان از هزینه های بیشتر در آینده مانند هزینه عصب کشی دندان پیشگیری کرد  و هم از عوارض پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

مشکلات پوسیدگی دندان برای بدن

در افرادی که بیماری دیابت دارند پوسیدگی دندان و تورم لثه باعث تشدید این بیماری می شود. زیرا وقتی دچار پوسیدگی دندان و لثه می شوید میزان تولید قند خون افزایش پیدا می کند و این مورد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در شما افزایش می دهد.
توجه نکردن به بهداشت دندان و لثه و پوسیدگی آن ها با کارهایی مانند مصرف سیگار و تنباکو خطر ابتلا به سرطان های گلو و ریه را افزایش میدهد. و سرطان های دیگری که با پوسیدگی دهان و دندان ارتباط مستقیم دارد میتوان به سرطان خون، پانکراس و کلیه اشاره کرد. که خطر ابتلا به این سرطان ها در افرادی که دچار پوسیدگی دندان هستند بیشتر است.
از خطرات دیگری که دندان پوسیده برای بدن دارد تاثیر منفی روی دستگاه تنفسی می باشد. که به دو صورت خطراتی را در پی دارد. یا از طریق خون باکتری ها وارد بدن می شوند و یا از طریق نایین وارد ریه شده و باعث بیماری های تنگی نفس، برونشیت و … می شود.

برخی از مشکلات رایج و جدی ناشی از سلامت دهان و دندان :

بیماری های قلبی عروقی

داشتن بهداشت دهان دندان ضعیف، خطر بیماری قلبی را در فرد افزایش می دهد. اگر لثه ها به علت باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند ،ملتهب می شود این باکتری ها می توانند در جریان خون وارد شوند و سبب سخت شدن شریان ها شوند. این سخت شدن شریان ها، آترواسکلروز نامیده می شود که بسیار جدی است  و باعث مشکلات جریان خون و انسداد قلبی می شود و احتمال حمله قلبی را نیز افزایش می دهد. همچنین، تاثیر مخربی بر عروق و رگ های خونی دارد و می تواند منجر به فشار خون بالا  و افزایش سکته مغزی شود. همچنین می تواند باعث افزایش آندوکاردیت شود، که یک بیماری خطرناک و جدی است و زمانی رخ می دهد که پوشش قلب آلوده باشد.

زوال عقل

بهداشت دهان و دندان ضعیف ،بر مغز نیز تاثیر گذار است. مواد هایی که از لثه های ملتهب شده، توسط عفونت آزاد می شوند، می توانند سلول های مغزی را از بین ببرند و منجر به از دست دادن حافظه شوند. بیماری زوال عقل و احتمالاً بیماری آلزایمر، می تواند به علت ژنژیویت ایجاد شود، که باکتری در دهان به کانال عصبی گسترش می یابد و وارد جریان خون نیز می شود.

ناباروری در زنان

ارتباط نزدیکی، بین بهداشت ضعیف دهان و دندان و مشکلات ناباروری در زنان وجود دارد. پوسیدگی دندانها و آسیب های لثه، می تواند سلامت کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که بهداشت ضعیف دهان و دندان دارند، دیرتر از افراد دیگر باردار و بارور می شوند. برای مادران باردار، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. تغییرات هورمونی باعث می شود که عفونت به راحتی در دهان گسترش یابد. هر گونه عفونت در بدن زن باردار، عوارض حاملگی را افزایش می دهد. پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه، مادر و کودک را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

بیماری های کلیوی

بیماری مزمن کلیه، یک مشکل جدی برای سلامتی است که بر کلیه ها، قلب، استخوان ها و فشار خون تاثیر میگذارد. که عفونت های بدن، مانند پریودنتال میتواند منجر به بیماری کلیه شود. در کل افراد مبتلا به بیماری لثه، دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند و احتمال اینکه عفونت را تجربه کنند بسیار زیاد است. گاهی اوقات بیماری های کلیوی میتوانند بسیار جدی و حتی مرگ بار باشند.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

عکس از عوارض پوسیدگی دندان