Advantages of laminate dentistry

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان : این روزها مردم بیشتر از همیشه به فکر زیبایی دندان هایشان هستند . درمان‌های زیبایی خیلی زیادی بوجود آمده اند و هر کدام مزایا و معایبی دارند . از بین این خدمات زیبایی و درمانها ، لمینت و کامپوزیت دندان رواج بیشتری دارند . در ادامه تفاوتهای لمینت و کامپوزیت دندان را بیان میکنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید .

بهترین دندانپزشک برای انجام لمینت و کامپوزیت در تهران

 

Differences between composite and dental laminate

لمینت و کامپوزیت از جنبه های مختلف باهم تفاوت دارند :

از نظر استحکام : 

لمینت سرامیکی دندان دارای استحکام بالاتری است و در برابر نیروهای معمولی جویدن نسبت به کامپوزیت دندان کمتر دچار شکستگی یا پریدگی می‌شود . این پوسته های نازک بعد از چسبیدن به سطح دندان ، استحکام فوف العاده ای پیدا می کنند .

از نظر زیبایی و رنگ پذیری :

سرامیک دندانپزشکی مشابه ساختار مینای دندان است و بازتاب نور بهتری از سطح خود دارد . به همین علت لمینت سرامیکی دندان زیباتر و طبیعی‌تر از کامپوزیت است .

علاوه بر این میزان رنگ‌پذیری لمینت سرامیکی در اثر مصرف مواد رنگی چون چای ، قهوه و سیگار بسیار کمتر از کامپوزیت دندان است . مهمترین تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان همین مبحث رنگ پذیری می باشد .

از نظر قابلیت ترمیم :

اگر چه لمینت‌های سرامیکی دیرتر از کامپوزیت می‌شکنند اما در صورت وقوع شکستگی بزرگ در لمینت سرامیکی می‌بایست کاملا تراشیده و برداشته شود ، قالب‌گیری مجدد انجام شود و لمینت جدید ساخته شود .

اما در کامپوزیت‌ها تکیه‌ای کامپوزیت به بخش شکسته افزوده و ترمیم می‌شود .

در مورد شکستگی و پریدگی‌های کوچک در لمینت سرامیکی می‌توان ترمیم همان ناحیه را با کامپوزیت انجام داد .

از نظر طول عمر :

لمینت کامپوزیتی دندان طول عمری حدودا ۵ ساله دارد . اما این زمان در مورد لمینت سرامیکی بین ۱۰ تا ۱۵ سال محاسبه می شود .  اگر چه نگهداری مناسب که از لمینت بسیار تاثیر گذار است و باید مراقبت های لازم را انجام دهیم تا از ماندگاری لمینت دندان مطمئن باشیم .

از لحاظ تراش دندان : 

اگر چه کامپوزیت‌های دندان نیاز به تراش مشخصی روی دندان ندارند ، اما کمی زبر کردن سطح دندان برای چسبیدن بهتر آنها نیاز است .

علاوه بر آن هنگام تعویض کامپوزیت‌ها مقدار دیگری از سطح مینا به صورت ناخواسته برداشته می‌شوند بنابراین نمی‌توان گفت که کامپوزیت‌ها کاملا بدون تراش و آسیب به مینا هستند. در گذشته برای ساخت تمام انواع لمینت‌ها ، نیاز به تراش روی مینا بود . این تراش کمتر از ۱ میلی‌متر است و تمام مینا را از بین نمی‌برد .

امروزه انواعی از لمینت‌ها نیز به بازار آماده‌اند که بسیار نازک اند . به ضخامت لنزهای چشمی ساخته می‌شوند و بدون تراش به سطح دندان چسبانده می‌شوند .

از نظر قیمت و هزینه :

قیمت لمینت سرامیکی دندان بیشتر از کامپوزیت است چرا که باید در لابراتوار ساخته شود و سرامیک ماده گرانی است . بنابراین هزینه لمینت دندان عامل محدود کننده‌ای برای استفاده در تعداد زیاد دندان‌هاست و می‌تواند یکی از معایب لمینت دندان به شمار رود .

لمینت کردن دندان نسبت به لمینت کامپوزیتی حدودا یک سوم هزینه بیشتری خواهد داشت . این تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان ، باعث می شود که افراد تمایل بیشتری به کامپوزیت دندان نشان دهند .

امکان ارسال نظر وجود ندارد