خشم

خشم یک احساس کاملا طبیعی، معمولا سالم و انسانی است. اما هنگامیکه از کنترل خارج میشود و ویرانگر میشود، میتواند مشکلاتی را به بار آورد. مشکلاتی در روابطه شخصی شما، در کار و در کیفیت کلی زندگی شما. و این میتواند باعث شود احساس کنید که در سایه احساسات غیر قابل پیش بینی و قدرتمندی هستید. خاطراتی از وقایع تروماتیک یا خشمگین کننده نیز میتواند باعث احساسات خشم شود. خشم میتواند ناشی از حوادث داخلی و خارجی باشد. خشم شما ممکن است ناشی از نگرانی در مورد مشکلات شخصی شما باشد. میتوانید نسبت به یک فرد خاص و یا رویداد عصبانی باشید. خشم میتواند سرکوب شود و سپس تبدیل یا هدایت شود.

راهکارهای کنترل خشم

ترک کردن محیط

قدم اول برای کنترل خشم این است که علائم آن را بشناسید و اجازه ندهید شدت پیدا کنند اما همواره به خاطر داشته باشید وقتی خشم به نقطه اوج برسد کنترل کردن آن تا حد زیادی دشوار میشود. در نتیجه اگر نتوانستید در همان مراحل ابتدایی جلوی عصبانیت خود را بگیرید یکی از بهترین راه ها این است که محیطی که باعث بروز عصبانیت در شما شده است را ترک کنید. اغلب اوقات در صورت ماندن در محیط، بروز واکنشهای منجر به پرخاشگری اجتناب ناپذیر خواهند بود.

قبل از صحبت کردن فکر کنید

در گرمای لحظه، گفتن چیزی که بعدا از ان پشیمان شوید، آسان است. چند لحظه قبل از اینکه هر چیزی را بگویید، افکار خود را جمع کنید و اجازه دهید دیگر افراد درگیر در این وضعیت نیز همین کار را بکنند.

هنگامیکه آرام شدید، خشم خود را بیان کنید

به محض اینکه توانستید به وضوح فکر کنید، احساس سرکوب شده خود را به شیوه‌ای جسورانه اما غیرتقابلی بیان کنید. نگرانیها و نیازهای خود را به وضوح و مستقیم، بدون آسیب رساندن به دیگران و یا تلاش برای کنترل آنها، بیان کنید.

یک زمان استراحت به خود بدهید

زنگ تفریح فقط برای بچه‌ها نیست. در طول روزهایی که پر استرس هستند، استراحتهای کوتاهی را به خود بدهید. چند لحظه زمان آرام ممکن است به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری برای آمادگی برای مقابله با انچه پیش رو دارید بدون تحریک و یا عصبانی شدن داشته باشید.

کمی‌ ورزش کنید

فعالیت فیزیکی میتواند به کاهش استرسی که باعث عصبانیت شما میشود کمک کند. اگر احساس میکنید که خشم شما افزایش یافته است، به یک پیاده روی سریع و یا دویدن بروید، و یا زمانی را برای انجام سایر فعالیتهای لذت بخش فیزیکی بگذارید.

راه حل های ممکن را شناسایی کنید

به جای تمرکز بر روی آنچه که شما را دیوانه میکند، بر روی حل و فصل مسئله کار کنید. آیا اتاق کثیف کودک شما، شما را دیوانه میکند؟ در را ببندید. آیا همسرتان هر شب برای شام دیر میکند؟ بعد از ظهر درست کردن غذا را دیرتر برنامه ریزی کنید یا موافقت کنید چند بار در هفته تنهایی غذا بخورید. به خودتان یادآوری کنید که خشم هیچ چیزی را برطرف نمیکند و تنها میتواند آن را بدتر کند.

به جای رانندگی کردن، پیاده روی کنید

پیاده روی کردن یکی از بهترین راه ها برای از میان بردن خشم است. از رانندگی کردن پرهیز کنید تا از خطرهای دیگر مصون باشید.

بشمارید

تا ده بشمارید. اگر به‌شدت عصبانی هستید، شمارش را از صد شروع کنید. در این مدت، نرخ ضربان قلب آهسته شده و خشمتان به احتمال زیاد فروکش خواهد کرد.

نفس عمیق بکشید

هنگام عصبانیت، نفستان به شماره می‌افتد و هر چه خشم تان بیشتر شود، سرعت نفس کشیدنتان هم بیشتر میشود. این وضعیت را با تنفس آهسته و عمیق کنترل کنید. برای تنفس عمیق، هوا را از بینی وارد بدن کنید و و از دهان بیرون بفرستید. این دم و بازدم را به‌آرامی و در مدت چند ثانیه انجام دهید.

حواس خود را پرت کنید

هنگام عصبانیت به‌سرعت وارد اتاقی آرام شوید، چشم‌هایتان را ببندید و خود را در محیطی خوش‌منظره و آرامش‌بخش تصور کنید. در همین حال، روی جزئیات متمرکز شوید. مثلا آبی که در این منظره روان است، چه رنگی است؟ کوه‌ها چقدر بلند هستند؟ صدای پرندگان شبیه چیست؟ این تمرین به شما کمک میکند که هنگام عصبانیت، خودتان را آرام کنید.

گوش دادن به موسیقی

اجازه دهید موسیقی، احساسات خشم‌ را از شما دور کند. هدفون گذاشته و به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش کنید تا عصبانیت‌تان برطرف شود. البته به موسیقیهای پرسروصدا گوش ندهید.

سکوت کنید

وقتی از عصبانیت حرارت‌ بدنتان بالا میرود، ممکن است وسوسه شوید و اجازه دهید حرف‌هایی پر از خشم بزنید. این حرفها معمولا بیشتر از اینکه تأثیرگذار باشند، صدمه میزنند. در اینگونه مواقع مانند زمانیکه کودک بودید، وانمود کنید لب‌هایتان با چسب به هم چسبیده‌اند و نمیتوانید حرف بزنید.

بخندید

هیچ‌چیز به غیر از حال خوب نمیتواند زهر حال بد را از بین ببرد. بنابراین هر زمان نسبت به موضوعی عصبانی شدید، کاری بیابید که موجب خنده‌تان شود. مثلا با کودکانتان بازی کنید.

به خودتان فرصت دهید

به خودتان کمی فرصت دهید. دور از دیگران بنشینید. در این لحظه که ساکت هستید، میتوانید اتفاقها را بررسی کنید و در همان حال احساسات‌تان به حالت خنثی بازگردد. حتی ممکن است این لحظات کوتاهی که دور از دیگران هستید، برایتان آن‌قدر مفید باشد که تصمیم بگیرید، هر روز چنین فرصتی برای خود فراهم کنید.

موضوع و دلیل عصبانیت‌تان را یادداشت کنید

چیزی را که نمیتوانید بگویید، شاید بتوانید بنویسید. به‌سرعت، احساستان و اینکه چگونه میخواهید به آن واکنش نشان دهید را یادداشت کنید. ذهنتان هنگام یادداشت، آن موضوع را بررسی میکند و موجب آرامشتان میشود. در این حالت میتوانید موضوعی که احساسات‌تان را برانگیخته است، دوباره ارزیابی کنید.

قدرشناسی را تمرین کنید

زمانیکه همه‌چیز به نظر نادرست می‌آید، به خود وقت دهید و روی مواردی که درست است، متمرکز شوید. با خود بیندیشید که چه موارد خوبی در زندگیتان دارید و قدردان آنها باشید. این کار کمک میکند تا عصبانیت‌تان برطرف شود و آرامش جای خشم را بگیرد.

پاسخ‌تان را تکرار کنید

با تکرار پاسخی که میخواهید در مورد موضوع ناراحت‌کننده بدهید یا نوع واکنشتان در برابر آن، میتوانید عصبانیت تان را کنترل کنید. این تمرین حتی میتواند کاری کند که شما به راه‌‌حلهای احتمالی دیگر برای کنترل عصبانیت خود دست یابید.

به کار بستن نیروی شوخ طبعی

همیشه نیروی شوخ طبعی نباید در خدمت دیگران باشد گاهی لازم است از این نیرو برای شاد کردن خودتان استفاده نمایید. در همین راستا زمانیکه عصبانی هستید تلاش کنید یک خاطره خنده دار را در ذهن خود بازسازی کرده و با تمام جزئیات به آن بیاندیشید. این کار شاید به طور کامل شما را شاد نکند اما تا حد زیادی از شدت عصبانیتتان کم خواهد کرد. به شرطی که بتوانید با جزئیات کافی به یک خاطره خنده دار فکر کرده یا یک لطیفه را به یاد بیاورید. داشتن حس شوخ طبعی یکی از مهارتهای لازم در طول دوران زندگی است که میتواند همواره تاثیرات مثبتی بر شما بگذارد.

ماهیچه های سخت را آرام کنید

ماساژ آرام مناطق تنشی است که معمولا شانه ها، گردن و پوست سر هستند. برای رهایی از تنشی که در ناحیه گردن و سر شما ایجاد میشود، یک ماساژ ساده را انجام دهید تا گردش خون را بهبود ببخشید. برای شانه ها، به سادگی آن ها را بچرخانید تا آرام شوند. و در نتیجه ذهن خود را آرام کنید.

 

عکس از کنترل خشم
خشم یک احساس کاملا طبیعی، معمولا سالم و انسانی است. اما هنگامیکه از کنترل خارج میشود و ویرانگر میشود، میتواند مشکلاتی را به بار آورد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *