Tooth Pull or Save 1

زمان مناسب کشیدن دندان: کشیدن دندان آخرین روش درمانی برای رفع مشکلات مختلف دهان و دندان محسوب می شود. دندانپزشکان و متخصصین ارتودنسی و ترمیم دندان همواره تلاش می کنند دندان طبیعی بیمار را نگهدارند. تمام روش های درمانی بر پایه نکشیدن دندان و حفظ دندان های طبیعی بیمار بنیان نهاده شده است.

زمان مناسب کشیدن دندان

در گذشته کشیدن دندانها اولین راه درمان عفونت دندان و درد دندان محسوب می شد. اما با پیشرفت بهداشت، علم و فرهنگ عمومی ، این روش درمانی جای خود را به روش های پیشرفته ترمیم و نگهداری دندان داد . مواردی که منجر به کشیدن دندان می شود به شرح زیر است :

زمان مناسب کشیدن دندان چه موقعیست ؟ زمان مناسب کشیدن دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟

دندان دچار پوسیدگی حاد : مواردی که پوسیدگی به حدی است که دیگر دندان قابل ترمیم نیست و حتی ریشه دندان نیز از دست رفته است. در این مواقع دندانپزشک متخصص تشخیص می دهد که تهدیدی برای دندان های مجاور محسوب می شود و دندان باید کشیده شود.با پیشگیری از پوسیدگی و رعایت بهداشت میتوانید از کشیده شدن دندان جلوگیری نمایید.

نکروز پالپ دندانی : دندان‌هایی که بر اثر عفونت بافت عصبی یا پالپیت غیر قابل برگشت شده‌اند یا بافت عصبی مرده یا همان پالپ نکروز شده دارند و امکان انجام عصب کشی و درمان ریشه برای آنها امکان پذیر نیست با تشخیص دندانپزشک متخصص کشیده می شوند.

بیماری های مزمن لثه : در مناطقی که از لحاظ بهداشتی در وضعیت ضعیفی به سر می برند معمولا بیماری های لثه شایع است. این دسته از افراد به حدی دچار آسیب های لثه  می شوند که دیگر نمی توان دندان را ترمیم کرد و دندانپزشک ناچار به کشیدن دندان است.

جهت انجام ارتودنسی : بیمارانی که فک کوچک و دندان های بزرگی دارند معمولا دچار عارضه شلوغی و بی نظمی دندان ها می شوند. برخی بیماران نیز دارای دندان اضافه می باشند. متخصص ارتودنسی برای این گروه از بیماران کشیدن دندان را توصیه می کند.

دندان نهفته : دندان هایی که به طور کامل رشد نکرده اند و از فک خارج نشده اند. در صورتی که امکان نمایان کردن آنها وجود نداشته باشد و یا لزومی برای نمایان کردن آنها نباشد ( مانند دندان عقل نهفته ) به تشخیص متخصص کشیده می شوند.

زمان مناسب کشیدن دندان

 

تصویر کشیدن دندان
                        تصویر کشیدن دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

از آنجا که خونریزی پس از کشیدن دندان عادی است دندانپزشک شما یک تکه گاز پانسمان روی دندان شما قرار میدهد وتا مدت 45 دقیقه روی آن گاز خواهید گرفت تا اجازه دهید خون در آن منطقه منعقد شود. ممکن است در ناحیه عمل بعد از کشیدن دندان تورم و ناراحتی وجود داشته باشد.

کمپرس سرد یا کیسه یخ می تواند به کاهش تورم کمک کند. اگر فک شما بعد از بین رفتن تورم زخم شده و سفت شده از کمپرس آب گرم استفاده کنید. در هنگام خوابیدن سر خود را به سمت بالا بگیرید تا فشار از روی فک شما برداشته شود و همچنینی بالا نگه داشتن سر با بالش اضافی می تواند کمک کننده باشد. ممکن است دندان پزشک شما برای چند روز به شما مسکن OTC مانند ایبوپروفن توصیه کند. در کشیدن با جراحی که به طور کلی درد آن بیشتر است دندانپزشک ممکن است یک داروی ضد درد برای شما تجویز کند.

نکات بعد از کشیدن و جراحی دندان

پانسمانی که بر روی لثه گذاشته شده است را به مدت 30 دقبقه محکم در جای خود نگهدارید. از مك زدن و خالي نمودن مكرر آب دهان خودداري كنيد. در روز اول از خوراکی های نرم استفاده کنید و نوشیدنی داغ ننوشید. كشيدن سيگار و پيپ و استفاده از ني برای نوشيدن مايعات تا چند روز توصیه نمی شود. تا یک شب بعد از کشیدن دندان از مسواک زدن خودداری کنید.

از روز دوم می توانید با محلول آب و نمک رقیق دهان خود را بشویید اما از تف کردن و پر و خالی کردن شدید دهان خودداری کنید. کمی خونریزی تا دو روز بعد از کشیدن دندان طبیعی است. در صورت بروز خونریزی شدید دندان از یک گاز استریل و کمپرس سرد برای متوقف کردن خونریزی استفاده کنید. در صورتی كه خونريزی شديد و غير قابل كنترل باشد به دندانپزشک  مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر روی محل خونریزی اجتناب نمائيد.

در صورت بروز درد می توانید از یک مسکن ضد التهابی مثل ژلوفن استفاده کنید. از مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین خودداری کنید. در صورت مشاهده خونریزی غیر قابل کنترل و عفونت و درد شدید با دندانپزشک معالج تماس بگیرید. معمولا اثر بی حسی دندان تا 4 ساعت باقی می ماند. مراقب باشید جدار داخل دهان و زبان را گاز نگیرید. در صورتی که دچار عارضه حفره خشک شدید که بر اثر بیرون آمدن لخته خون بروز می کند به پزشک معالج مراجعه کنید تا مشکل شما را برطرف کند. احساس تلخی دهان و بوی ناخوشایند تا چند روز بعد از کشیدن دندان طبیعی است.

معمولا چه دندان هایی را می کشند

دندانهای عقل یکی از دندانهای رایجی هستند که بسیاری از متخصصان دندان توصیه به کشیدن آنها می کنند. بسیاری از دندانپزشکان توصیه به کشیدن دندان عقل (مولر سوم) قبل ازاینکه آنها به طور کامل توسعه یافته باشند می کنند. این دندان ها معمولا در سال های نوجوانی رشد می کنند و برای کمک به از بین بردن مشکلات بالقوه دندان آنها را می کشند. یکی از مشکلات رایج دندان عقل این است که می تواند به صورت نهفته بدون اینکه جایگاهی برای رشد در دهان داشته باشد رشد کند و باعث ایجاد مشکلاتی مثل عفونت دندان، پوسیدگی دندان های مجاور، تداخل نیش ها و بیماری های لثه شوند.

عوارض کشیدن دندان

ممکن است چندین عارضه در پی کشیدن دندان بروز کند، این عوارض ممکن است شامل:

آسیب تصادفی به دندان های مجاور: می تواند یکی از عوارض کشیدن دندان باشد.

مشکلات تراز بندی مرتبط با جویدن و عملکرد مفصل فک: دندان های منحرف ممکن است درد ایجاد کنند یا ترک خوردگی یا دندان قروچه ایجاد کنندعلاوه بر این دندان های منحرف می توانند غذا هارا به دام بندازند و تمیز کردن دندان ها را سخت تر کنند و موجب افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه شوند.

استخراج ناقص، که در آن ریشه دندان در فک باقی مانده است: دندانپزشک شما معمولا برای جلوگیری از عفونت ریشه دندان را نیز حذف می کند ولی در بعضی موارد این کار در نوک ریشه های کوچکتر کمتر مخاطره آمیز است.

ممکن است در هنگام کشیدن دندان فک شکسته شود: که اغلب در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان فک رخ می دهد.

اگر دندان های بالا کشیده شود ممکن است یک سوراخ به یکی از سینوس های شما ایجاد شود: به طور معمول به سرعت خودش التیام می یابد ولی اگر التیام نیافت ممکن است نیاز داشته باشید تا با دندانپزشک خود ملاقات کنید.

عفونت: در حالی که نادر است گاهی اوقات رخ میدهد. در صورتی که خطر ابتلا به عفونت در شما وجود داشته باشد دندانپزشک شما ممکن است قبل و بعد از عمل کشیدن دندان برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند .

آسیب عصب: در حالی که این آسیب بیشتر در ارتباط با کشیدن دندان های عقل پائین است ممکن است در هنگام کشیدن هر دندان دیگر رخ دهد. به طور معمول آسیب عصب بیشتر توسط جراحی ها رخ میدهد و لی نادر هستند و معمولا موقتی هستند.

بیس فسفونات ها: داروهایی هستند که در درمان پوکی استخوان، مولتیپل میلوما، سرطان استخوان و متاستاز استخوان ناشی از سرطان های دیگر استفاده میشوند و ممکن است برای بیمارانی که میخواهند دندان خود را بکشند پوکی استخوان ایجاد کرده باشد و انها را در خطر قرار دهد .اگر در حال استفاده از داروهای پوکی استخوان مانند Fosamax هستید سعی کنید هر زمان که ممکن است برای جلوگیری از کشیدن دندان پیشگیری را به جای کشیدن دندان انتخاب کنید .

حفره خشک: حفره خشک، عارضه شایع پس از کشیدن دندان، هنگامی رخ میدهد که یک لخته خون از جای خودش در حفره برداشته شده باشد و باعث می شود استخوان های زیرین و اعصاب در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب دردناک است و میتواند بد بو و بد طعم شود و به طور معمول 2 تا 5 روز بعد از کشیدن دندان ممکن است ایجاد شود.

کشیدن دندان عقل

دندانپزشکان و متخصصین معتقد اند که نباید دندان را بی دلیل کشید. اگر دندان عقل شما در بروز مشكلات خاص دهان و دندان نقش دارد، حتما بايد براي كشيدن آن به موقع به دندانپزشك مراجعه كنيد چون بيشتر نگهداشتن آن كار عاقلانه ای نيست. اين مشكلات عبارتند از:

  • درد و ناراحتي
  • ايجاد عفونت
  • ايجاد كيست يا غده
  • آسيب رسيدن به دندان‌های كناری
  • ايجاد بيماري لثه

برای کشیدن دندان های اصلی و ریشه دار از بهترین دندانپزشک در تهران کمک بگیرید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *