عکس از اینویزلاین

اینویزیلاین

ردیف بودن و یکسان بودن دندان‌ها تاثیر بسیاری به روی لبخند شما دارند. بنابراین امروزه بسیاری از درمان‌هایی که بروی دندان‌ها صورت می‎‌‌گیرد نقش مهمی در زیبایی فرد دارند. بسیاری از افراد در طول زندگیشان مجبور به استفاده از ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان‌هایشان بوده‌اند. اما وجود پلاک‌ها و براکت‌های فلزی روی دندانشان آن‌ها را از انجام این کار هراسانده است. اما روش اینویزیلاین دیگر این مشکل را برطرف کرده است. حالا دیگر بدون نگرانی از اینکه بقیه متوجه شوند شما هم ارتودنسی دارید می‌توانید با اینویزیلاین دندان‌هایتان را صاف و مرتب کنید.

اینویزیلاین چیست؟

اینویزیلاین یک روش ارتودنسی جدید است که با نام ارتودنسی نامرئی نیز آن را می‌شناسند. ارتودنسی نامرئی  یک قالب پلاستیکی نامرئی و مستحکم است که با قالب گیری از دندان‌های هر فرد ساخته می‌شود. فرد این قالب نامرئی را روی دندان قرار داده و به مرور زمان با فشار خیلی کم و ملایمی که این قالب به دندان‌ها وارد می‌کند، دندان‌ها را به محل درست قرار گیریشان هدایت کرده و صاف می‌کند. اینویزیلاین برای هر فرد باید هر چند هفته یک‌بار تغییر کند و قالب جدید از دندان گرفته شود تا هربار دندان‌ها مرتب‌تر شوند.

دوره درمان با اینویزیلاین برای هر فرد و شرایطی که دندان‌های او دارد متفاوت خواهد بود. اما از آنجایی که اینویزیلاین کاملا نامرئی است، فرد در طول درمان احساس ناخوشایند یا عدم اعتماد به نفس نخواهد داشت. علاوه بر اینها، این روش ارتودنسی به فرد این امکان را می‌دهد هربار که خواست قالب را از روی دندان بردارد و دندان‌ها را مسواک بزند. اما بهتر است برای اینکه تاثیر بیشتری داشته باشد مدت زمان طولانی (حداقل ۲۲ ساعت در روز) این ارتودنسی نامرئی روی دندان‌ها باقی بماند.

آیا اینویزیلاین برای همه افراد قابل استفاده است؟

لازم است بدانید استفاده از اینویزیلاین هیچ محدودیت سنی ندارد. اما برخی شرایط وجود دارد که ارتودنسی نامرئی قادر به برطرف کردن آن نیست، از جمله:
بیش از حد جلو بودن دندان‌های بالا

اگرچه اینویزیلاین می‌تواند دندان‌ها را مرتب کند و تا حدی آن‌ها را به جای درستشان حرکت دهد. اما اگر دندان‌ها بیش از اندازه جلو باشند دیگر این روش جوابگو نیست. در این شرایط شاید نیاز به جراحی فک وجود داشته باشد یا درمان سفت و سخت‌تری برای مرتب کردن دندان از سوی دندانپزشک پیشنهاد شود.

فرم دندان

اگر دندان‌ها نسبت به یکدیگر کوتاه باشند یا به طور کلی از ابتدا کج از لثه خارج شده باشند، درمان آن با اینویزیلاین ممکن نخواهد بود.

فاصله زیاد بین دندان‌ها
ارتودنسی نامرئی قادر است فاصله کم بین دندان‌ها را از بین ببرد. اما اگر این فاصله خیلی زیاد باشد در طول دوره درمان به نتیجه دلخواهتان نخواهید رسید.
اینویزلاین به افرادی که قبلا درمان‌هایی نظیر بریج دندان را انجام داده‌اند توصیه نمی‌شود.

بهتر است پیش از انجام نسبت به سلامت لثه‌ها مطمئن شوید. در صورت لزوم جرمگیری لثه قبل از استفاده از اینویزیلاین صورت گیرد چرا که با توجه به قرار گیری طولانی مدت این قالب پلاستیکی روی دندان، در صورتیکه لثه مشکلی از پیش داشته باشد ممکن است آسیب ببیند.

انواع اینویزیلاین

اینویزیلاین با توجه به شرایط و سنین مختلف به چهار نوع تقسیم می‌شود:
1. اینویزیلاین کامل (Full)

روش فول یا کامل، معمول‌ترین نوع ارتودنسی نامرئی است که در آن برای رسیدن به نتیجه دلخواه به هر تعداد که لازم باشد الاین گذاشته می‌شود. تعداد الاینرها برای هر فرد با توجه به شرایط دندان‌ها متفاوت است. اگر شرایط دندان‌ها پیچیده‌ باشد، اینویزیلاین کامل یا فول برای بهبود لبخند تجویز می‌شود.

2. اینویزیلاین لایت (Lite)

این نوع برای کسانی که فقط لازم است دندان‌هایشان مرتب و صاف شوند تا بتوانند درمان‌های زیبایی نظیر ونیر یا بریج را انجام دهند، توصیه می‌شود. اینویزیلاین لایت تعداد ثابتی الاینر دارد و برای مواقعی که شرایط دندان‌ها عادی‌تر است و مشکلات پیچیده‌ای ندارند تجویز می‌شود.

3. اینویزیلاین i7

یکی از جدیدترین نوع آن اینویزیلاین i7 است که برای مواقعی که دوره درمان کوتاه‌تری نسبت به نوع استاندارد مورد نظر است استفاده می‌شود. این نوع برای کسانی که کمترین ناهماهنگی و نامرتبی در دندان‌ها را دارند توصیه می‌شود.

4. اینویزیلاین برای نوجوانان (Teen)

تغییرات در دوره نوجوانی خیلی سریع رخ می‌دهد و همین ممکن است موجب شود شکل دندان‌ها در دوران نوجوانی تغییر کند. اینویزیلاین تین که مخصوص نوجوانان در نظر گرفته شده برای این استفاده می‌شود که در این دوره تغییری در فرم دندان‌ها رخ ندهد. این نوع بیشتر نقش جلوگیری از کج شدن دندان‌ها و نامرتب شدن آن در دوره رشد را ایفا می‌کند.

ویژگی‌ها و مزایای آن

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین مزایایی نسبت به ارتودنسی معمولی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:
تمیز کردن ساده‌تر

یکی از مواردی که داشتن ارتودنسی دندان را دشوار می‌سازد، نحوه تمیز کردن آن است. با توجه به اینکه اینویزیلاین را می‌توانید از روی دندان بردارید، تمیز کردن آن نیز راحت‌تر از ارتودنسی که همیشه به دندان متصل است، خواهد بود.

مراجعه کمتر به دندانپزشک

در ارتودنسی فلزی، لازم است زود به زود به دندانپزشک مراجعه کنید تا سیم‌های فلزی ارتودنسی محکم‌تر شوند. این در حالی است که تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک در اینویزیلاین کمتر است و هر چند هفته برای قالب گیری و تحویل قالب جدید دندان لازم است به کلینیک مراجعه کنید.
ظاهر بهتر

بدون شک برترین مزایای این روش همین نامرئی بودن آن است. در این حالت دیگر چیزی روی دندان مشخص نیست و زیبایی لبخند شما با وجود براکت‌های ارتودنسی از بین نمی‌رود.

راحتی بیشتر
ارتودنسی فلزی دردسرهای خاص خودش را دارد. سیم‌ها قرار است با فشاری که به دندان وارد می‌کنند جهت آن‌ها را تغییر دهند. این فشار در دندان ایجاد درد می‌کند. این در حالی است که اینویزیلاین با ملایمت بیشتری این کار را انجام می‌دهد به طوری که بدون درد دندان‌ها جهتشان را به سمت مرتب شدن و کنار هم قرار گرفتن تغییر می‌دهند.
مناسب برای تمامی سنین

یکی از مزایای این روش قابل استفاده بودن برای تمامی سنین است. با وجود انواع آن به راحتی می‌توانید اینویزیلاین مورد نظرتان را که با شرایط دندان‌هایتان سازگار باشد را بدون در نظر گرفتن سنتان بیابید.

سخن پایانی

مرتب کردن دندان‌ها و زیباتر کردن لبخند با روی کار آمدن روش‌های درمانی جدیدتر، ساده‌تر شده است. دیگر قرار نیست نگرانی بابت مشخص بودن ارتودنسی دندانتان داشته باشید چرا که وجود انواع اینویزیلاین موجب شده دیگر کسی متوجه نشود ارتودنسی دارید و با خیال راحت دوره درمان و همسان کردن دندان‌هایتان را طی کنید.

جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!!

عکس از اینویزیلاین

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *