عکس از دندان عقل

دندان عقل

دندان عقل مجموعه سوم دندانهای آسیای پشت دهان هستند. این دندان ها معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند، که ممکن است نیازی به برداشتن نداشته باشند، در صورتی که:
  • سالم باشند
  • رشد کامل (کاملا فوران شده) داشته باشد
  • به درستی قرار گرفته و با دندان های مخالف خود به درستی گاز می گیرند
  • به عنوان بخشی از اقدامات بهداشتی روزانه قابل تمیز شدن باشند

زمان کشیدن

با این حال، بسیاری از مواقع دندانهای عقل فضای مناسبی برای رشد ندارند و می تواند مشکلاتی را ایجاد کنند. رویش دندان عقل می تواند در زوایای مختلف در فک رشد کند، حتی گاهی اوقات به صورت افقی رشد میکند. مشکلات دندان عقل میتواند شامل
کاملاً در داخل لثه پنهان بماند: اگر نتوانند به طور طبیعی بیرون بیایند، دندانهای عقل در داخل فک شما به دام می افتد. گاهی اوقات این می تواند منجر به عفونت شود یا می تواند باعث ایجاد کیست شود که می تواند به ریشه های دیگر دندان ها یا تکیه گاه استخوان آسیب برساند.
تا حدی از طریق لثه بیرون بیاید: از آنجایی که این ناحیه به سختی قابل مشاهده و تمیز است، دندانهای عقل که تا حدی بیرون می آیند گذرگاهی ایجاد می کنند که می تواند به آهنربایی برای باکتری هایی تبدیل شود. که باعث بیماری لثه و عفونت دهان می شوند.
ازدحام دندان های نزدیک: اگر دندان فضای کافی برای وارد شدن به درستی نداشته باشد، ممکن است به دندان های مجاور شلوغ یا آسیب برساند.

توصیه دندانپزشکان

برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند اگر دندانهای عقل به طور کامل بیرون نیامد، آن ها را بردارید. بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که بهتر است در سنین پایین‌تر، قبل از تشکیل کامل ریشه‌ها و استخوان و زمانی که بهبودی پس از جراحی سریع‌تر می‌شود، درآورند. به همین دلیل است که برخی از جوانان قبل از ایجاد مشکل، دندانهای عقل خود را می کشند.
طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، در صورتی که تغییراتی را در ناحیه آن دندان‌ها تجربه کردید، کشیدن دندان عقل ممکن است ضروری باشد، مانند:
  • عفونت مکرر بافت نرم پشت آخرین دندان پایین
  • کیسه های پر از مایع (کیست)
  • تومورها
  • آسیب به دندان های مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی گسترده دندان
تصمیم برای برداشتن دندان همیشه واضح نیست. با دندانپزشک یا جراح دهان در مورد موقعیت و سلامت دندان عقل خود و اینکه چه چیزی برای وضعیت شما بهتر است صحبت کنید.
جهت رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید!!!
عکس از دندان عقل